به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۳۱۹۹۲۱
۴ کشور مشتری نفت ایران کدامند؟

رونمایی از آمار فروش نفت در سال ۲۰۲۱

رونمایی از آمار فروش نفت در سال ۲۰۲۱
گروه اقتصادی: مرکز تحقیقات کنگره آمریکا امروز گزارشی از تحریم‌های ایران منتشر کرد که براساس آن در سال ۲۰۲۱ میلادی، ایران نفتش را به چین، سوریه، عراق و ونزوئلا فروخته و مشتریان سنتی خود را از دست داده است.

مشتریان نفت ایران در سال ۲۰۲۱ کدام کشورها بودند؟
از زمان ترامپ که تحریم‌ها شدت گرفت، ایران بسیاری از مشتریان خود را از دست داد. چین، هند و روسیه جزو کشورهایی هستند که خرید نفت از ایران را به شدت کاهش دادند. برای مثال، بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق تهران، چین در هفت ماه ابتدای سال میلادی قبل، خرید نفت از ایران را ۹۹ درصد کاهش داد ولی در همان زمان، دو هزار برابر ایران از عربستان نفت می‌خرید.سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا در گزارش تازه خود عنوان کرده که ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی، تنها به چین، سوریه، عراق و ونزوئلا نفت فروخته است.بنا بر این گزارش ایران در سال ۲۰۲۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت به چین، ۹۶ هزار بشکه به سوریه و ۴۰۰ هزار بشکه هم به عراق و ونزوئلا فروخته است. بنابراین آمار کلی فروش نفت در سال ۲۰۲۱ هم یک میلیون و ۹۶ هزار بشکه بوده است.

ایران مشتریان سنتی خود را از دست داده است؟
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه مشتریان سنتی نفت ما هستند. رضا پدیدار قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود مشتریان سنتی ایران، به صورت بسیار محدود از ایران نفت خام تامین می‌کنند و در حال حاضر هم بیشتر فرآورده‌های نفتی از ایران می‌خرند و نه نفت خام.سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا اعلام کرد کره جنوبی یکی از مشتریان بزرگ میعانات گازی ایران بود که از آگوست ۲۰۱۸ خرید این محصول از ایران را به صفر رساند.

این در حالی است که به گفته رییس جمهور و وزیر نفت، صادرات نفت ایران از ابتدای امسال ۴۰ درصد افزایش داشته است. جدیدترین گزارش مربوط به درآمدهای نفتی ایران مربوط به اتاق تهران است که نشان می‌دهد ایران در فصل بهار ۱۴۰۰ حدود ۸.۷ میلیارد دلار نفت فروخته است.ستاد اقتصادی دولت هم پیش از این از رقم درآمد نفت ایران رونمایی کرد و گفت میزان درآمد نفت ایران در شش ماهه نخست امسال معادل کل سال گذشته بوده است. درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ حدود۱.۲ میلیارد دلار بود.

علت تفاوت آمارها چیست؟
چرا بین آمار درآمد ۸.۷ میلیارد دلاری، درآمد ۱.۲ میلیارد دلاری و گزارش جدید سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا تفاوت وجود دارد؟مدت‌هاست که رقم دقیق درآمدهای نفتی محرمانه است. احتمالا یکی از دلایل اختلاف آماری، فروش غیر رسمی نفت با پرچم کشورهای دیگر است.

رویترز چند وقت پیش اعلام کرده بود که نفت ایران به اسم نفت عمان، عمارت متحده و مالزی به چین صادر می‌شود. رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی نیز این موضوع را تایید کرد که ایران ناچار به این کار است. بنابراین به دلیل تحریم‌ها بخش مهمی از نفت خود را از مبانی غیررسمی به فروش می‌رساند و آمار آن در دسترس نیست و یا در آمارهای رسمی نمی‌آید.تا پیش از این یکی از دلایلی که برای توجیه تفاوت میان آمارهای نفتی مطرح می‌شد، محرمانه بودن هویت مشتریان ایران و همچنین فروش نفت از مجرای غیر رسمی بود. اما حالا اگر گزارش کنگره آمریکا درست باشد، ایران مشتری بزرگ دیگری جز چین ندارد. این یعنی آمار افزایش ۴۰ درصدی فروش و عدد ۸.۷ میلیارد دلاری درآمد حاصل از آن اشتباه است.
مرجع : تجارت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها