به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۳۲۰۰۹۲

فواید جویدن آدامس برای زنان باردار

فواید جویدن آدامس برای زنان باردار
گروه علمی: به گفته بنیاد سلامت دهان جویدن آدامس بدون قند می‌تواند از پوسیدگی، بوی بد دهان و سایر مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان جلوگیری کند. این عادت تولید بزاق را افزایش می‌دهد و ممکن است به تعادل pH دهان و تقویت مینای آن نیز کمک کند.انجمن دندانپزشکی آمریکا(ADA) گزارش می‌دهد جویدن آدامس در درازمدت می‌تواند تجمع پلاک و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد. این انجمن توصیه می‌کند برای بهره‌مندی از حداکثر این فواید آدامس بدون قند را به مدت ۲۰ دقیقه بعد از هر وعده غذایی بجوید.

جویدن آدامس بدون قند می‌تواند به بهبود سریع‌تر پس از مداخلات جراحی، تسکین خشکی دهان و محافظت در برابر پوسیدگی و حفره‌های دندانی کمک کند. این عمل ساده سرعت جریان بزاق را ۱۰ تا ۱۲ برابر افزایش می‌دهد و اسیدهای قوی که ممکن است باعث فرسایش دندان شود را کاهش می‌دهد.علاوه بر این زایلیتول و سایر مواد موجود در آدامس‌های بدون قند با باکتری‌های دهان مبارزه و از سلامت دندان حمایت می‌کند. بر اساس نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شده، جویدن آدامس ممکن است به جلوگیری از تولد زودرس و محافظت از نوزادان متولد نشده کمک کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده گزارش کرد که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ درصد نوزادان متولد شده نوزادان نارس(قبل از هفته ۳۷ بارداری) بودند. همانطور که کلینیک کلیولند ایالات متحده اشاره می‌کند، بیشتر احتمال دارد که این کودکان آپنه خواب، عفونت‌های خونی، خونریزی مغزی، مشکلات قلبی عروقی و فلج مغزی را تجربه کنند.

چگونه آدامس‌های بدون قند می‌تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد؟
در این تحقیق به ۹۶۷۰ زن در مالاوی که در مطالعه مجله آمریکایی زنان و زایمان در سال ۲۰۲۲ شرکت کردند، اطلاعاتی برای جلوگیری از زایمان زودرس و اطلاعاتی در مورد مراقبت از دهان ارائه شد؛ سپس زنان به ۲ گروه تقسیم شدند. یکی از این گروه‌ها آدامس زایلیتول را یک تا ۲ بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه در طول دوران بارداری خود می‌جویدند اما گروه دیگر این کار را نکردند.

در پایان مطالعه مشخص شد ۱۶.۵ درصد از زنان در گروهی که فقط آموزش دریافت کرده بودند، زایمان زودرس داشتند؛ در حالی که تنها ۱۲.۶ درصد از زنان در گروه آدامس جویدن و آموزش شاهد زایمان زودرس بودند. این گروه همچنین بهبودهایی را در سلامت دهان و دندان همراه با کاهش پریودنتیت یا عفونت لثه تجربه کردند.
محققان این فواید بالقوه را به زایلیتول نسبت می‌دهند.

بلر ویلی، متخصص زنان و زایمان، در این‌باره گفت: زایلیتول ممکن است میکروبیوم دهان را تغییر دهد و منجر به ایجاد لثه‌های سالم‌تر، التهاب سیستمیک کمتر و در نتیجه زایمان زودرس کمتر شود.اکنون دانشمندان در حال برنامه‌ریزی برای انجام تحقیقات بیشتر در کشورهای دیگر هستند. این یافته‌ها با توجه به رابطه بین بارداری و سلامت دهان منطقی است.

آکادمی اطفال آمریکا(AAP) هشدار می‌دهد باکتری‌های بد دهان می‌تواند وارد جریان خون شده و به رحم برود و در نتیجه ترشح پروستاگلاندین‌ها را افزایش دهد. این مواد شیمیایی هورمون مانند ممکن است باعث انقباضات رحمی و القای زایمان شده و زایمان زودرس را رقم زند.این آکادمی می‌گوید: خطر انتقال باکتری‌های دهان به نوزاد شما نیز وجود دارد. زایلیتول می‌تواند این پاتوژن‌ها را کاهش داده، با اثرات مضر آن مقابله کند و ممکن است نتایج بارداری را بهبود بخشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها