به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۲۰۱۰۲

با علائم کلسترول بالا آشنا شوید

گروه علمی: – کلسترول بالا بیماری است که بسیای از افراد را با مشکل مواجه می‌کند. با این حال، تنها شمار اندکی از افراد از ابتلای به آن آگاه هستند. کلسترول که نوعی «چربی خون» یا لیپید به شمار می‌رود، در واقع ماده مومی شکلی است که به تشکیل سلول‌های سالم و تقویت غشای آن کم می‌کند.کلسترول بر دو نوع است: «کلسترول خوب» و «کلسترول بد».در حال که کلسترول خوب با سطح تراکم بالای «لیپوپروتئین» (HDL) تعریف می‌شود، «کلسترول بد» بر اساس سطح لیپوپروتئنی پایین (LDL) اندازه گیری می‌شود.

هنگامی که سطح لیپید افزایش می‌یابد، این مسئله به رسوب چربی در شریان‌ها منجر شده که مانع گردش راحت خون می‌شود. این حالت به نام «بیماری شریان محیطی» (PAD) شناخته می‌شود. با وجود آنکه کلسترول بالا یک قاتل خاموش است اما برخی نشانه‌ها از این بیماری وجود دارد که احتمال دارد بر روی انگشتان پا ظاهر شوند.

علائم بیماری شریان محیطی
کلسترول بالا از بیماری‌هایی است که به آرامی ایجاد می‌شود و ممکن است بدون آنکه علائمی برجسته از خود نشان دهد، سبب آسیب‌های مزمنی شود. بیماری شریان محیطی نیز به آرامی و در طول زمان ایجاد شده و علائمی مانند خستگی، درد در پاها، ناراحتی در پا‌ها، ناراحتی در حین فعالیت بدنی ورزش و گرفتگی تنها زمانی آشکار می‌شوند که اوضاع از کنترل خارج شود.با پیشرفت بیماری شریانی محیطی، علائمی که ذکر شد به شکلی مکرر و حتی زمانی که بدن در حال استراحت است، آشکار می‌شود. همچنین با شدید شدن بیماری شریان محیطی، علائم بر روی انگشتان پا ظاهر می‌شوند.
این علائم شامل:
- ناخن‌های ضخیم پا
- آبی شدن ناخن‌های پا
- احساس سوزش در انگشتان پا
متخصصان توصیه می‌کنند برای تشخیص قطعی کلسترول بالا و درمان به موقع آن، افراد باید اقدام به دادن آزمایش خون کنند؛ چرا که این بیماری می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی در برخی اوقات، حمله قلبی را افزایش دهد.
برچسب ها: کلسترول بالا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها