به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۳۲۰۴۴۴

با خواص و فواید روغن کنجد آشنا شوید

با خواص و فواید روغن کنجد آشنا شوید
گروه علمی: روغن کنجد که از دانه کنجد گرفته می‌شود، دارای فواید زیادی برای بدن، پوست و مو است. روغن کنجد دارای مواد مغذی و ویتامین E بسیاری است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. در ادامه درباره خواص و فواید روغن کنجد بیشتر خواهید خواند. روغن کنجد به عنوان یک روغن آشپزی در هند استفاده می‌شده و به عنوان طعم‌دهنده غذاها در خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرقی آسیا به کار می‌رود. در این مطلب به خواص و فواید این روغن برای بدن می‌پردازیم:

ارزش غذایی روغن کنجد
یک قاشق سوپ‌خوری روغن کنجد (۱۳.۶ گرم) حاوی ۱۲۰.۲ کالری است. کل مقدار چربی این روغن ۱۳.۶ گرم است که از این میزان ۱ / ۹ گرم چربی اشباع‌شده و ۴.۵ گرم چربی اشباع‌نشده است. مقدار ویتامین E ۰.۲ میلی گرم (۲ %) و ویتامین k ۱.۸ میکروگرم (۲ %) است. این روغن حاوی هیچ کربوهیدرات، پروتئین و فیبری نیست.
خواص و فواید روغن کنجد

خواص روغن کنجد برای سلامت قلب و بهبود فشار خون
یکی از خواص  روغن کنجد سیاه این است که سرشار از منیزیم است و می‌تواند به جلوگیری از فشار خون کمک کند. علاوه‌ بر این دانه کنجد سیاه سرشار از سسامین و سسامولین است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترل کمک کند. این دو خاصیت دانه کنجد سیاه به سلامت قلب کمک می‌کنند.

خواص ضد سرطانی روغن کنجد
همانطور که گفتیم دانه کنجد حاوی سسامین و سسامول است که خاصیت ضد سرطانی دارند. سسامین موجود در دانه کنجد با رادیکال‌های آزاد، از کبد در برابر صدمات محافظت می‌کند و همچنین با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی کبد را از آسیب اکسیداتیو حفظ می‌کند. با توجه به اینکه کبد برای روند سم‌زدایی بدن اهمیت زیادی دارد، محافظت از کبد معادل محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان است.کنجد سیاه همچنین سرشار از فیبر، مواد آنتی اکسیدان مانند لیگنین و مواد فیتوشیمیایی مانند فیتواسترول است که می‌توانند از ابتلا به سرطان روده جلوگیری کنند. در نتیجه خاصیت ضد سرطان دانه کنجد سیاه یکی از بهترین خواص روغن کنجد است.

خواص روغن کنجد در جلوگیری از آسم
دانه کنجد سیاه غنی از منیزیم است که به جلوگیری از گرفتگی راه تنفسی در بیماران درگیر با آسم کمک می‌کند.

روغن کنجد به سلامت چشم کمک می‌کند
همانطور که گفتیم دانه کنجد سیاه به سلامت کبد کمک می‌کند و سلامت چشم‌ها با سلامت کبد در ارتباط است. هنگامی‌که کبد دچار مشکل و بیماری می‌شود، چشم خشک و خسته می‌شود و احتمال تاری دید هم وجود دارد. پس در صورت کمک دانه کنجد سیاه به سلامت کبد، به سلامت چشم‌ها نیز کمک می‌کند.
روغن کنجد در رفع کم خونی موثر استدانه کنجد سیاه نسبت به سایر گونه‌های کنجد از سطح آهن بالاتری برخوردار است، درنتیجه می‌تواند برای افراد درگیر با کم‌خونی مفید باشد.

روغن کنجد و تسکین آرتروز
دانه کنجد سیاه حاوی مقدار زیادی مس است که به کاهش درد و تورم همراه با آرتروز کمک می‌کند. مس همچنین به سلامت استخوان و مفاصل کمک می‌کند.

روغن کنجد ضد پیری زودرس است
کمبود ویتامین‌های B و آهن می‌تواند منجر به کاهش شنوایی، ضعف حافظه و خاکستری شدن زودهنگام مو شود. دانه کنجد سیاه سرشار از ویتامین‌های B و آهن است. ماساژ دادن این روغن روی پوست سر و مو می‌تواند به جلوگیری از سفید شدن مو و به حفظ رنگ طبیعی مو به مدت طولانی کمک کند. در حقیقت، روغن کنجد خاصیت تیره‌کنندگی دارد.

روغن کنجد در حفظ سلامت استخوان و پوست موثر است
دانه کنجد سیاه غنی از ویتامین E است که برای سلامت پوست لازم است. از دیگر مواد معدنی موجود در کنجد کلسیم و روی است که به استحکام استخوان‌ها ‌کمک می‌کند و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

خواص روغن کنجد برای مغز
یکی دیگر از خواص روغن کنجد خاصیت این دانه برای مغز است. روغن کنجد که از دانه کنجد استخراج می‌شود دارای آنتی‌اکسیدانی به نان سزامول است. این ترکیب آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و در نتیجه در برابر اکسیداسیون مقاوم و پایدار است. استرس اکسیداتیو یکی از عوامل مهم در ایجاد اختلال حافظه است، بنابراین روغن کنجد می‌تواند در این مورد مفید باشد. همچنین یکی دیگر از خواص روغن کنجد برای مغز این است که با بهبود عملکرد سلول‌های عصبی و انتقال پیام میان آنها، باعث افزایش فعالیت عصبی و یادگیری می‌شود و در کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون نیز نقش دارد. لیستین موجود در روغن کنجد در سلامت مغز و بافت عصبی موثر است.

روغن کنجد درمانی موثر برای درد گوش است
ترکیب روغن کنجد با عصاره زنجبیل می‌تواند درمانی موثر برای درد گوش باشد.

خواص روغن کنجد برای لاغری
یکی دیگر از خواص روغن کنجد که بسیار مورد توجه قرار گرفته، تاثیر آن در کاهش وزن است. کنجد حاوی لیگنین است و لیگنین‌ها باعث افزایش چربی‌سوزی می‌شوند. از طرف دیگر چربی روغن کنجد سبب ایجاد حس سیری و در نتیجه دیرتر رسیدن پیام گرسنگی به مغز می‌شود. کنجد سرشار از فیبر است و استفاده منظم از این روغن در رژیم غذایی به تقویت معده کمک می‌کند و باعث حس سیری طولانی مدت می‌شود.

میزان سدیم موجود در کنجد پایین است و باعث افزایش دفع آب از بدن می‌شود و به این ترتیب به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. روغن و دانه کنجد غنی از پروتئین هستند. پروتئین‌ها باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند و احساس گرسنگی را کمتر می‌کنند. همچنین کنجد غنی از اسیدآمینه‌های تریپتوفان و پلی فنل‌ها است. این ترکیبات به شما کمک می‌کنند تا به‌طور موثرتری چربی‌های شکمتان را بسوزانید.

روغن کنجد به درمان آرتریت روماتوئید کمک می‌کند
دانه‌های کنجد منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی مثل مس، روی، منیزیم، آهن و کلسیم هستند. روغن کنجد ممکن است مثل بذر کنجد حاوی مواد مغذی زیادی نباشد، چون مقداری از آن در طول فرآیند استخراج از دست رفته است، اما هنوز ویژگی‌های مفید زیادی دارد. به ویژه به خاطر داشتن روی و مس مشهور است که به تولید گلبول‌های قرمز خون، گردش خون و متابولیسم کمک می‌کند. مس نیز به خاطر خواص ضد التهابی مشهور است و به کاهش درد مفاصل، ورم مفاصل و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

روغن کنجد و کاهش فشار خون
روغن کنجد از زمان‌های قدیم به طور معمول در پخت‌وپز استفاده می‌شده است. به گفته یک محقق هندی از دانشگاه آنامالای و در مجله بیولوژی و پزشکی ییل، روغن کنجد به عنوان روغن خوراکی فشار خون را کاهش می دهد، پراکسیداسیون چربی را پایین می آورد و وضعیت آنتی‌اکسیدان در بیماران با فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

روغن کنجد با استرس و افسردگی مقابله می‌کند
کنجد حاوی یک آمینو اسید معروف به تیروزین است که مستقیماً با فعالیت سروتونین مرتبط است. سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که حالت و خلق‌وخوی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عدم تعادل آن می‌تواند منجر به افسردگی و استرس شود. طبق نظر متخصصان، استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی به تولید سروتونین کمک می‌کند.

روغن کنجد و حفظ سلامت پوست
کنجد، به خاطر خواص آنتی‌باکتریایی و ضد التهابی در درمان‌های زیبایی برای پوست به کار می‌رود، زیرا یک مرطوب‌کننده عالی است. این روغن پوست را سالم نگه می‌دارد، خواص ضد پیری دارد و یک ضد آفتاب طبیعی تلقی می‌شود. همچنین به طور گسترده به خاطر توانایی آن برای نفوذ عمیق به پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن کنجد ضد التهاب است
روغن کنجد خواص ضد التهابی دارد که آن را به یک عامل درمانی طبیعی تبدیل می‌کند. خواص ضد میکروبی‌اش به مبارزه با باکتری‌های مختلفی از جمله استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس و قارچ عامل موثر بر پوست کمک می‌کند. مخلوطی از روغن کنجد و آب ولرم یک درمان خانگی موثر برای عفونت‌های قارچی واژینال محسوب می‌شود.

روغن کنجد از دیابت جلوگیری می‌کند
دانه‌های کنجد منبع خوبی از منیزیم و سایر مواد مغذی دیگر هستند. تمام اینها با هم می‌توانند باعث کاهش سطح گلوکز خون و در نتیجه کاهش خطر دیابت شوند. افرادی که دچار دیابت هستند، می‌توانند روغن دانه کنجد را برای پخت‌وپز انتخاب کنند.

خواص روغن کنجد برای کودکان
کنجد یکی از مواد مفید و مغذی برای کودکان به‌ویژه در سال‌های ابتدایی زندگی آنهاست. دانه کنجد غنی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B و ویتامین C است که به هضم غذا کمک می‌کند و همچنین حاوی املاح مانند کلسیم است که می‌تواند به رشد قدی کودکان و استحکام استخوان‌های آنها کمک کند.
برچسب ها: روغن کنجد
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها