به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۳۲۰۶۳
تحریم‌ها ساختار اقتصاد ایران را به شدت ضعیف کرده است

صندوق بین‌المللی پول: دورنمای اقتصاد ايران مثبت است

گروه اقتصادي: صندوق بین المللی پول اعلام کرد اقتصاد ایران دچار ضعف شدید ساختاری شده که نتیجه تشدید تحریم‌های اقتصادی است اما دورنمای اقتصادی این کشور را مثبت ارزیابی می‌کند.
صندوق بین‌المللی پول: دورنمای اقتصاد ايران مثبت است
به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق بین المللی پول وابسته به سازمان ملل متحد، در اولین بازنگری اقتصادی ایران بعد از سه سال اعلام کرد که این کشور برای جلوگیری از وخیم شدن بیشتر اقتصاد ایران باید دست به اصلاحات "فوری و همه جانبه" بزند. این گزارش تاکید دارد که ایران برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصاد خود، نیازمند "اصلاحات سریع و شدید" است. این نخستین گزارش جامع صندوق بین المللی پول در مورد وضعیت اقتصاد ایران در سه سال گذشته است. با توجه به اینکه وضع تحریم های بی سابقه بانکی و مالی اروپا و آمریکا علیه ایران از تابستان سال ۱۳۹۱ آغاز شده، گزارش اخیر را باید نخستین گزارش این نهاد مالی از زمان تشدید تحریم های جهانی دانست.

به دلیل وابستگی شدید اقتصاد ایران به عواید ارزی ناشی از صادرات نفت، تشدید تحریم ها و غیر ممکن شدن انتقال ارز حاصل از فروش نفت خام به داخل کشور در یکی - دو سال اخیر، به بروز بحران اقتصادی در این کشور انجامیده است. به عقیده کارشناسان، سیاست‌های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد هم عامل دیگری در وخامت اوضاع اقتصادی، به خصوص تشدید فشارهای تورمی بوده است. نحوه اجرای سیاست "هدفمندی یارانه‌ها"، از جمله عواملی بوده که کسری بودجه دولت و حجم نقدینگی را به شدت افزایش داده و به بحران اقتصادی ایران دامن زده است. در همین ارتباط، گزارش جدید صندوق بین المللی پول تاکید دارد: "ترکیبی از شوک ها و اجرای مرحله اول اصلاح یارانه ها، پی گیری برنامه های اجتماعی بلندپروازانه بدون داشتن منابع مالی لازم و سخت شدن شرایط فعالیت اقتصادی به علت تشدید تحریم های تجاری و مالی، اقتصاد را ضعیف کرده اند."

این گزارش مي‌افزاید: "در حالی که کشور با خطر رشد پایین و تورم بالا مواجه است، ناچار به اجرای اصلاحات جدی در اقتصاد است تا ثبات، سرمایه گذاری و بهره وری را افزایش بدهد." دورنمای 'مثبت' اقتصادگزارش صندوق بین المللی پول، با وجود تصویر منفی که از عملکرد اقتصاد ایران در سال های گذشته ارائه کرده، وضعیت آینده را مثبت ارزیابی مي‌کند. این گزارش، وضعیت اقتصاد ایران در سال آینده را، به علت توافق این کشور با گروه ۱+۵ رو به بهبود مي‌داند.

گزارش بر این باور است که مسئولان دولت حسن روحانی، ظاهرا چالش های موجود در مقابل اقتصاد این کشور را مي‌شناسند و اقدامات مقدماتی برای بهبود وضعیت را در بسیاری از زمینه ها آغاز کرده اند. صندوق بین المللی پول با یادآوری کاهش رشد منفی اقتصاد، تاکید دارد که میزان تورم سالانه ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته و از ۴۵ درصد در ژوییه ۲۰۱۳ (تیر – مرداد ۱۳۹۲) به زیر ۳۰ درصد در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر – دی ۱۳۹۲) رسیده است.

علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، اخیرا نرخ تورم ایران را در زمان تحویل گرفتن دولت جدید حدود ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت که این رقم، در تاریخ کشور کم سابقه بوده است. وی افزود که نرخ تورم، تنها یک بار در سال ۱۳۷۴ به بالای ۴۰ درصد رسیده، هر چند در آن سال در کنار تورم، رشد اقتصادی هم وجود داشته، اما در شرایط فعلی، اقتصاد در گیر "رکود بی سابقه" است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، نرخ رشد اقتصادی سال گذشته ایران منهای ۵.۸ درصد بوده که تنها در دوران جنگ مشابه آن وجود داشت است. این نرخ، در حال حاضر نیز همچنان منفی است. مطابق پیش بینی صندوق بین المللی پول، در دوره زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ (اشاره به سال ایرانی ۱۳۹۳) میزان رشد اقتصادی ایران در حد مثبت ۱ الی ۲ درصد پیش بینی مي‌شود.

امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۸:۰۹
این کاغذپاره ها چه ها که نکرد. (207011)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۲۰:۰۸
چون جا واسه کامنت نبود اینجا میگم والبته بی ربطم نیست...
عجب حرفای تکون دهنده ای درباره تحریم ایران زده بود جناب نبویان...
واقعا که فاجعه است... (207037)