به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۳۲۰۶۳۴
بحران بیکاری در کردستان

نگاه مذهبی و قومی در اشتغال‌زایی باید حذف شود

نگاه مذهبی و قومی در اشتغال‌زایی باید حذف شود
گروه اقتصادی: دبیر اجرایی خانه کارگر سقز گفت: امروزه معادن بسیاری در منطقه کردستان وجود دارد، اما تنها اتفاقی که در آن‌ها رخ می‌دهد، خام‌فروشی است و هیچ صنایع پایین دستی در این منطقه تشکیل و تعریف نشده است.به گزارش ایلنا، سیدمحمد صالح حسینی از میزان بالای بیکاری در استان کردستان خبر داد و گفت: در هر خانه‌ای حداقل دو تا ۴ بیکار وجود دارد که نشان می‌دهد میزان بیکاری در سقز فراتر از ۴۰ درصد است. 

 حسینی به تشریح دلایل بیکاری گسترده در استان پرداخت و گفت: منابع زیرزمینی و معدنی و ظرفیت‌های اشتغال‌زایی قابل توجهی در استان کردستان وجود دارد، اما به دلیل بی‌اعتمادی و جنجال سازی‌های قومی و مذهبی، سرمایه‌گذاری لازم صورت نمی‌گیرد و میزان بیکاری سوال برانگیز شده است. 

وی در تشریح دلایل خود گفت: امروزه معادن بسیاری در منطقه کردستان وجود دارد، اما تنها اتفاقی که در آن‌ها رخ می‌دهد، خام‌فروشی است و هیچ صنایع پایین دستی در این منطقه تشکیل و تعریف نشده است. دبیر اجرایی خانه کارگر سقز با تاکید بر اینکه چیزی به عنوان صنعت در کردستان نداریم، گفت: البته خرده صنعت‌هایی وجود دارد که در نهایت ۵ کارگر در آن‌ها به کار گرفته می‌شود، بنابراین نمی‌توان از این تعداد نیروی کار در یک بنگاه اقتصادی به عنوان صنعت مادر یا صنایع بنیادی نام برد. 

وی با تاکید بر اینکه دستفروشی، کولبری و مشاغل حاشیه‌ای در کردستان و سقز رونق دارد، گفت: متاسفانه این مشاغل، زیرساختی برای توسعه ندارد و نمی‎‌توان از آن‌ها به عنوان اشتغال نام برد، بلکه تنها برای گذران زندگی آن هم به صورت موقت است. حسینی با اعلام اینکه دستفروشی، کولبری یا مشاغلی همچون مسافرکشی هیچ پشتوانه‌ای برای نیروی کار ندارد، گفت: هیچ یک از این افراد بیمه نیستند و در صورتی که هنگام انجام کار با حادثه روبرو شوند، خانواده آن‌ها از هم می‌پاشد، زیرا نان‌آور خود را از دست می‌دهند. 

وی در پاسخ به اینکه دلیل بیکاری و ضعف سرمایه‌گذاری در سقز و کردستان را چگونه توجیه می‌کنید، گفت: استان کردستان با دو مشکل بزرگ روبه‌رو است، اول کرد بودن و دوم سنی بودن، که هر دوی این موارد باعث چالش برای مردم منطقه شده است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر سقز با اشاره به اینکه باید نگاه مذهبی و قومی در اشتغال‌زایی حذف شود، گفت: وقتی افراد بسیاری به دلیل کرد بودن یا سنی بودن با محدودیت روبرو می‌شوند، در حالی که اکثریت منطقه کردستان، سنی مذهب و کرد هستند، نتیجه آن می‌شود که میزان محرومیت و بیکاری در منطقه کردستان بیداد می‌کند. 
وی با اعلام اینکه خام‌فروشی، بزرگترین معضل منطقه کردستان است، گفت: به دلیل آنکه رویکرد و نگاه توسعه برای کردستان وجود ندارد، معادن را خام استخراج و برای بهره‌وری به دیگر استان‌های همجوار منتقل می‌کنند، در صورتی که می‌بایست هر معدنی که در منطقه فعال است، صنایع پایین دستی برای آن ایجاد شود تا محصول نهایی جای صادرات خام را بگیرد و اشتغالی که می‌تواند در صنایع پایین دست ایجاد شود، برای بیکاران استان کردستان باقی بماند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها