به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۲ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۳۲۰۷۷۲

پکیج آسانسور و آسانسور گیرلس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

گروه کسب و کار: آسانسور یا بالابر، به وسیله ای گفته می شود که به کمک آن می توانیم در بین چندین طبقه به راحتی جا به جا شده و یا اشیا و بسته های مختلف را انتقال دهیم. برای اینکه این جا به جایی به آسانی و بدون ایجاد مشکل، صورت بگیرد؛ آسانسور از تجهیزات و اجزای زیادی تشکیل شده است. طراحی این تجهیزات پیشرفته، به گونه ای است که پس از تولید نیروی مورد نیاز جهت حرکت که به واسطه موتور صورت می گیرد، تابلو فرمان توقف و کنترل آسانسور را بر عهده دارد.
پکیج آسانسور و آسانسور گیرلس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
در ادامه با پکیج آسانسور، که امروزه به واسطه گسترش برج سازی و پیشرفت فناوری و تکنولوژی در صنعت آسانسور بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر آشنا شده و به تشریح مزایا و معایب آن می پردازیم.پس با ما همراه باشید.
به تمام تجهیزات آسانسور که از کمپانی خارجی وارد شده باشد، پکیج گفته می شود. در واقع در قیمت پکیج آسانسور همه اجزای این محصول، از کوچکترین قطعه مثل واشر پیچ تا موتور و ریل آن از شرکت تولید کننده ارسال می گردد. لازم به ذکر است شخصی که وظیفه نصب آسانسور راه به عهده دارد، نیاز نیست اقداماتی از جمله : جوشکاری و ... را انجام بدهد؛ چرا که تمامی قطعات از قبل در جای مشخص خود قرار گرفته و نیاز به کار اضافه ای نیست.به طور کلی آسانسورها از نظر نحوه نصب در دو دسته ترکیبی و پکیج قرار می گیرند.
منظور از آسانسور ترکیبی(assembli )، آسانسوری است که هر جزء آن می تواند تولید یک شرکت و برند مجزا باشد. در واقع همان طور که از نامش پیداست، قطعات این آسانسور ترکیبی از چندین برند می باشد.در مقابل پکیج آسانسور (package) دارای قطعاتی با اندازه خاص برای محل مورد نظر بوده و تمامی اجزای آن متعلق به یک برند و شرکت می باشد.

انواع آسانسور گیرلس
موتورهای دارای گیرلس از انواع مختلفی برخوردار هستند. این موارد عبارتند از:
موتور AC ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر
موتور AC با آهن ربای دائمی
موتور DC ولتاژ متغیر



آسانسور گیرلس چیست و انواع آن کدامند؟ قدمت آسانسور ها حدود 150 سال می باشد و هر روز درحال گسترش هستند. استفاده از این سیستم برای رفت و آمد هر روز بیشتر می شود و امروزه به جزءی جدا ناپذیر در ساخت و ساز ساختمانی تبدیل شده است. به همین خاطر داشتن اطلاعات لازم درباره ی انواع آنها، کارایی های آنها و همین طور مشخصات آنها امری مهم می باشد. در راستای همین موضوع ما تصمیم داریم در این مطلب شما را با یکی از انواع آسانسور ها یعنی آسانسور گیرلس آشنا کنیم و توضیحاتی درباره ی آن به شما ارائه دهیم.
 
تفاوت موتورهای گیرلس و موتورهای گیربکس دار آسانسور
اولین تفاوتی که ممکن است بین آسانسور گیرلس با آسانسورموتورهای گیربکس دار وجود داشته باشد؛ این است که در آسانسور های گیرلس به خاطر نبود گیربکس، از تکان و لرزش کمتری برخوردار هستند. علاوه بر این مورد موتورهای گیرلس احتیاجی به روغن کاری ندارند. در صورتی که اگر موتور های گیربکس به موقع روغن کاری نشوند ممکن است آسیب وارد کنند و موجب خرابی آسانسور شوند.
دور موتور آسانسور گیرلس 150 دور در دقیقه می باشد؛ در صورتی که دور موتور گیربکس ها 1500 دور در دقیقه می باشند. به همین خاطر سر و صدای مربوط به گیرلس ها بسیار کمتر از موتور های گیربکس می باشند. علاوه بر این مورد اگر از موتور های گیربکس دار برای ساختمان های پر رفت و آمد استفاده شود می توانند خیلی زود داغ کنند.

 این امر موجب می شود که سنسور دما حساس تر شود و موتور نیز برای خنک شدن خود به خود خاموش شود و در نتیجه آسانسور برای مدتی متوقف می شود. بهتر است بدانید که دمای موتور های گیرلس هیچ گاه بالا نمیرود و برای ساختمان های پر رفت و آمد مناسب تر می باشند.
علاوه بر این مورد بهتر است بدانید که موتور های گیربکس دار برای شروع به کار خود، به نیرویی دو سه برابر بیشتر از نیروی مصرفی موتور های گیرلس نیاز دارند. از لحاظ راندمان و بازدهی نیز موتور های گیرلس از 98 درصد بازدهی و موتور های گیربکس دار از 50 درصد بازدهی برخوردار هستند. این مورد نشان می دهد که آسانسور گیربکس دار نسبت به آسانسور گیرلس انرژی بیشتری مصرف می کند.
وزن و حجم موتورهای گیرلس بسیار کمتر از وزن موتورهای گیربکس دار می باشد. همین امر موجب شده است که آن ها را به راحتی در آسانسور هایی که موتورخانه ندارند، نصب کرد.
 
بهتر است پیش از هر چیزی ابتدار واژه ی گیرلس را برای شما شرح دهیم. واژه ی گیر یا gear در زبان انگلیسی به معنای دنده یا چرخ دنده می باشد و همین طور کلمه ی لس و یا less  در زبان انگلیسی به معنی بدون می باشد. بنابراین کلمه ی تشکیل شده از ترکیب این دو کلمه که گیرلس می باشد؛ یعنی وسیله ای که بدون دنده و یا چرخ دنده می باشد.
بهتر است بدانید که آسانسور هایی که فاقد گیربکس و یا به اصطلاح گیرلس می باشند، آسانسور هایی هستند که از موتوری بدون گیربکس برخوردار هستند. این نوع آسانسور ها دور فلکی کششی آنها از طریق اینورتر یا درایو کنترل سرعت، کنترل می شوند. موتور های موجود در آسانسور گیرلس اغلب از آهن ربای دائم برخوردار هستند که موجب می شوند راندمان بیشتر شود.
 معمولا در آسانسور های گیرلس برای کنترل شتاب منحنی مثبت و منفی از موتور های DC استفاده می شود. اما در عصر امروز به دلیل پیشرفت تکنولوژی در ساخت مگنت های الکترونیک قدرت و دائمی از موتور های AC استفاده می شود.
 
به طور کلی این دو نوع آسانسور تفاوتی در نحوه عملکرد ندارند؛ اما پکیج آسانسور دارای تابلو آرکل ترکیه چیست فرمانی می باشد که دارای امکانات و آپشن های بیشتری در قیاس با آسانسور ترکیبی است.البته کارفرمایان برای تهیه این نوع آسانسور، لازم است اطلاعات خود را درباره نوع برند و کمپانی مورد نظر بالا ببرند؛ چرا که هر پکیج وارداتی ممکن است دارای نواقص و معایبی هم باشد.



مزایا و معایب پکیج آسانسور
قطعات آسانسور ترکیبی، اغلب از کشورهایی همچون : اسپانیا، آلمان و ایتالیا و.. می باشد؛ البته در کشورمان نیز برخی از این قطعات تولید شده و در بیشتر مواقع، تابلو آرکیوب چیست فرمان های این آسانسورها ساخت ایران می باشد.اگر بخواهیم به مقایسه پکیج آسانسور و آسانسور ترکیبی بپردازیم، باید بگوییم که با توجه به اینکه آسانسورهای پکیجی، در اغلب موارد دارای قطعات با کیفیت بالا و از برند معتبر هستند، قابل اطمینان تر از آسانسور ترکیبی می باشند؛ چرا که در آسانسور ترکیبی، از برندهای غیر معتبر و شناخته نشده نیز استفاده می گردد؛ بنابراین نمی توان کاملا از کیفیت آن مطمئن بود. علاوه بر این، در آسانسورهای پکیج برخلاف آسانسورهای ترکیبی، شاهد هیچ محدودیتی در سرعت و تعداد توقف ها نیستیم.

از آنجایی که پکیج آسانسور دارای اجزایی با کیفیت بالا و از یک برند می باشد، بنابراین کیفیت تمام قطعات در یک سطح می باشد و به ندرت، دچار خرابی می گردد. در مقابل چون در آسانسور ترکیبی، هر قطعه متعلق به یک برند خاص می باشد، بنابراین حتی در صورتی که برخی از قطعات دارای کیفیتی بی نظیر باشند، در نهایت ممکن است به دلیل خرابی یک قطعه بی کیفیت، کل کارکرد آسانسور با اختلال مواجه گردد.
 از طرفی آسانسور پکیج، به دلیل کیفیت بالای قطعات، دارای هزینه نصب و نگه داری بالایی هم می باشد.همچنین برای استفاده از خدمات سرویس و نگه داری آن، تنها باید با شرکت وارد کننده در ارتباط بود.
متاسفانه به دلیل وجود تحریم های زیاد در کشورمان، تأمین اجزا و قطعات پکیج آسانسور در قیاس با آسانسور ترکیبی نیز سخت تر می باشد.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها