به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۳۲۰۸۶۹
رئیس جمهور در اولین فرصت تیم اقتصادی خود را برکنار کند

کابینه رئیسی ناکارآمدترین کابینه بعد از انقلاب است

کابینه رئیسی ناکارآمدترین کابینه بعد از انقلاب است
گروه سیاسی: بیش از شش ماه از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد و همچنان وعده‌هایی که مطرح شده بود، تحقق نیافته است؛ مشکلات اقتصادی و گرانی به بالاترین حد خود تا این لحظه رسیده است و به نحوی کار گره خورده است. برخی می‌گویند بزرگترین مشکل دولت، بی‌برنامگی و استفاده از مدیران ناکارآمد است و برخی نیز بر این باورند که دولت زمان کافی برای تحقق وعده‌هایش نداشته است. رویداد۲۴ برای بررسی کارنامه دولت در چند ماهه اخیر و اینکه بزرگترین نقطه ضعف کابینه چیست، با غلامعلی رجایی استاد علوم سیاسی گفت‌وگو کرده است. 

رجایی فعال می‌گوید: مهمترین مشکلی که اکنون دولت دارد، موضوع ناکارآمدی است و متاسفانه باید بگویم معدل ناکارآمدی مدیران در دولت فعلی و مجلس بسیار پایین است، چرا که بسیاری از مدیران حتی سابقه مدیر کلی هم نداشتند بعد به یکباره پست‌های کلانی را دریافت کردند. معدل مدیران بالا نیست و این یکی از ضعف‌های دولت است. خود رئیسی هم از قوه قضاییه به قوه مجریه آمده و این در حالی است که ماهیت این قوه کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: بحث سرخوردگی و مایوس شدن جامعه نیز نکته مهمی است. شرایط اقتصادی جامعه و کوچک شدن سفره مردم، اعتماد عمومی به دولت را از بین برده است و زندگی مردم روز به روز سخت‌تر می‌شود و دولت هم برنامه‌ای ندارد. برخی از مشکلات هرچند که ریشه در سیاست‌های گذشته دارد، اما اکنون ۶ ماه از روی کار آمدن دولت جدید می‌گذرد و شرایط بدتر شده است. امیدواریم با امضای احیای برجام و رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، شرایط بهتر شود، اما اعتماد عمومی مردم بازهم با این شرایط بهتر نخواهد شد و نظام باید برای این اتفاق کاری کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نظام در یکدست‌ترین حالت ممکن خود به سر می‌برد، یادآور شد: این یکدست‌بودن باعث حل مشکل نمی‌شود چراکه دولت هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات کشور ندارد. در حال حاضر دولت رئیسی برای احیای برجام جدی عمل می‌کند، اما در سایر زمینه‌ها چه برنامه‌ای دارد؟ این همه در زمان انتخابات گفتند فلان صفحه برنامه برای حل مشکلات دارند، خب چه شد؟ الان برای حل مشکل تورم چه برنامه‌ای دارند؟

وی ادامه داد: ۶ ماه از دولت گذشته و یک‌هشتم زمان دولت گذشته، خب در این مدت اگر برنامه‌هایشان را رو نکرده‌اند دیگر چه زمانی می‌خواهند تا از برنامه‌هایی که در دوران انتخابات می‌گفتند را رونمایی کنند! از قیمت برنج گرفته تا سیب زمینی که ربطی به تحریم‌ها ندارد. بالاخره اینهمه از برنامه‌های منسجم و مدون در زمان انتخابات صحبت کردند که رای مردم را داشته باشند، اما باز هم دیدیم که رای زیادی نداشتند و کمترین رای و مشارکت در انتخابات را از آن خود کرد. به نظرم دولت و کابینه رئیسی ضعیفت‌ترین دولت بعد از انقلاب است.

رجایی می‌گوید سپاه با امکاناتی که دارد می‌تواند دولت را کمک کند و مثلا نهاد‌هایی مانند سپاه و ... می‌توانند افراد کارامد را به دولت معرفی کنند. رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور اختیاراتی دارد، اما وقتی تیم قوی و کارآمد نداشته کاری از پیش نمی‌رود و در اولین اقدام باید مدیران و وزرای خود را تغییر دهد. به هرحال بعد از این همه مدت عملکرد مدیران را دیده و می‌تواند آن‌ها را تغییر دهد. خصوصا در تیم اقتصادی، شامل وزارت کار و وزارت صنعت و اقتصاد، رئیس جمهور در اولین فرصت باید وزرا را تغییر دهد. بعد از آن هم، برنامه مدونی ارائه دهند و بر اساس آن مشکلات را حل و فصل کنند. دیگر وقتی وارد پاستور شده‌اند نمی‌توانند باید و نباید کنند، اکنون وقت عمل کردن است نه دستور دادن.

او با بیان اینکه باید دید با گشایش‌های برجام باز هم شرایط به همین منوال باقی می‌ماند یا خیر، گفت: باید صبر کنیم نتیجه رفع تحریم‌ها را ببینیم و بعد نتیجه عملکرد دولت به طور کامل را قضاوت کنیم. اکنون در بر همان پاشنه است. این عملکرد‌ها در آینده ابراهیم رئیسی بی‌تاثیر نیست. مردم به کارآمدی نگاه می‌کنند و بعد نمره می‌دهند. بر پایه همسن کارآمدی است که مانند افرادی همچون آیت‌الله هاشمی، مهندس موسوی و خاتمی ماندگار می‌شوند یا از یاد می‌روند و تمام می‌شوند. دولت نمی‌تواند به نظر و خواست مردم بی‌تفاوت باشد. دولت مانند ماشینی است که در جاده‌ای حرکت می‌کند و آن جاده خواست و نظر افکار عمومی است. فکر می‌کنم رای و اقبال پایین مردم به انتخابات و رئیسی و درصد بالای آرا باطله، منجر به تصمیمات جدیدی در نظام شود مانند پارلمانی شدن.
مرجع : رویداد24
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۴:۱۱
تنها راه نجات کنار گذاشتن رییسی از ریاست جمهوریه این بنده خدا اصلا این کاره نیست (382769)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۵:۱۴
چی شده برا حسن جونتون بعد 8سال زبان باز کردید الان این بنده خدا را 6ماهه تعیین تکلیف میکنید (382770)
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۲:۴۴
بنده خدا نابود کرده زندگی مردم رو شما ساندیس رو بذار کنار بعد صحبت کن (382848)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۶:۴۴
میشه بگین دولت روحانی توی هشت ماه اولش چکار کرد؟
خجالت نکش بگو (382778)
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۲:۴۵
اگه شرف داشتی میگفتی که چهار سال اول هزار مرتبه بهتر از حالا بود (382849)
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ ۱۴:۴۰
ممنون که موجبات خنده ما رو فراهم کردی!
چطوره روحانی رو بیارن دوباره؟
خخخخ!!

اما:
در همین مدت کوتاه فاجعه دولت تزویر در کرونا مهار شد.
توافق های خوبی با کشورهای همسایه انجام شد.
ایران عضو شانگهای شد.
و تورم ظرف ۶ ماه ۱۸ درصد کاهش یافت.

طبیعتا برای گندی که تو هشت سال زده شده و برای خیانت ها و حقوق های نجومی و... نمیشه تو شش ماه انتظار معجزه داشت!

ضمنا جناب رجایی سالها مرید و مشاور هاشمی بودند که آخرین دستپختش روحانی بود! و تضمین بودن امضای کری در برجام!!
یادتان است علیه قدرت نظامی!؟ اوکراین... (384217)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۷:۵۱
شاید زود است در خصوص نا کارآمدگی دولت رئیسی قضاوت شود به هر حال شاید بزرگترین اشتباه او استفاده از دو هزار پانصد مدیر اجرایی دولت حسن روحانی است به یقین با برکناری آنها دولت یقینا در ریل درست کار آمدگی قرار می گیرد (382780)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۳۹
مملکتی که دولت مطبوع شما تحویل رییسی داد یک مملکت خرابه و ورشکسته بود که خود شما بانی این وضعیت هستید (382788)
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۴:۵۷
بنده خدا همه ی اینها سر و ته یه کرباسن یعنی بعد از 43 سال فعلا حالیت نشده (382854)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۳۹
حتما روحانی هم بهترین دولت!!!! (382789)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۰
جناب هاشمی که گندتون بود ، چه میدونست مردم مستضعف و فقیر ، متوسط جامعه چی میکشند ، خودشم که در استخر ف جان به جان تسلیم کرد (382790)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۰
بابا یک نفر حرف درست میزند همه به او حمله میکند راست میگه دیگه ضعیف ترین است یک دزد تو فامیل ودولتش ندارن مثل مغروق مهدیش دزد نیست کرباسچی دزد نداره مثل روحانی برادرش برادر معاون اولش دختر وعروس وداماد وپسر وزرایش دزد نیستند ..........و..........دزد نیستند این ضعفه دیگه (382791)
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۲:۴۶
شش کلاسه ای که منزلش در بالای شهر تهران باشه طرفدار فقرا شده؟!! از وقتی اومده قیمتا مدام میره بالا خجالت هم نمیکشید بازم حرف میزنید. (382850)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۰
حتما دولتهای متبوع تو با تورمهای سیصد درصدی و تخریب ارزش پول ملی و هزاران تخریب اقتصادی که هنوز پس لرزه‌هاش تموم نمیشه، قوی‌ترین دولتها بودند. بله از لحاظ تخریب خیلی بوی بودند (382792)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۱
دولت روحانی فاسدترین دولت تاریخ ایران است (382793)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۹:۳۴
دقيقا روحانى وقتى سر کار باشه همين است (382814)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۲
بدترین دولت ایران دولت روحانی بود فساد و ناکارامدی و ... (382794)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۹
8 سال کشور در دست شماها بود مردم را بدبخت کردید (382804)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۹
حتما دولت فاسد روحانی بهترین دولت بود (382805)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۵۰
دولت روحانی بدهی زیادی برجای گذاشته ماهی 10 هزار میلیارد بدهی برای دولت رئیسی بدهی گذاشته (382806)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۵۱
........... به تو و روحانی و رفسنجانی و خاتمی و بقیه مفتخورها (382807)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۵۲
حسن روحانی دلار 3 تومنی از احمدی نزاد تحویل گرفت و 30 تومنی تحویل داد بی کفایت ترین دولت ایران همین روحانی است (382808)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۵۲
دستتان از قدرت کوتاه شده ناراحت هستید ؟ (382809)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۵۳
حتما بهترین دولت هم دولت روحانی بوده ؟ دولت مورد علاقه شما (382810)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۸:۵۴
از دلارهای 4200 چه خبر ؟ خوب جیب ملت را خالی کردید خدا ازتون نگذره (382811)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۲۰:۱۱
احتمالا دین که ندارید حداقل ازاده باشید
خدایا روحانی و اعوان وانصارش را لعنت کن (382816)
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۲۲:۲۲
آقای رئیسی ناکارآمد نیست. ... توان گرداندن یک مغازه را هم ندارد. (382821)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۰
یک میلیون بشکه نفت با تخفیف ومخفیانه به چین فروخته می شود حداقل ۲۵ میلیارد دلار باید گندم وبرنج وروغن وخوراک دام ودارو وارد شود تا قیمت کالای اساسی گران نشود تمام در امد کشور با تسعیر ارز ۲۷ هزارتومانی صرف پرداخت حقوق ه میلیون کارمند ویارانه وهزینه در کشورهای لبنان یمن وسوریه میشود خاتمی هم بود کاری نمیتوانست بکند اگر ۲/۵میلیون بشکه نفت هم بفروشیم صرف رفاه وتولید نمیشود حیف میل میشود....... (382823)
کشاورز‌بی‌اب
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۰۶:۴۳
روحانی‌ورئیسی‌فرقی ندارن‌............. (382829)
سید محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۰۹:۵۷
نا کارآمد ترین کابینه بعد از انقلاب بعد شش ماه تشخیص دادی؟؟؟؟؟ (382834)
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۲:۴۷
از وزرا میشه تشخیص دادنیازی به شش ماه نیست البته اگه کمی بیش از شش کلاس سواد داشته باشی (382851)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها