به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۳۲۰۸۸

۲ کشته در پی تظاهرات ضددولتی در ونزوئلا

گروه بين الملل: دست‌کم دو نفر در اعتراضات، تظاهرات و درگیری‌هایی که در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا رخ داد، کشته شدند.
۲ کشته در پی تظاهرات ضددولتی در ونزوئلا
خبرگزاری رویترز تازه‌ترین دور از اعتراضات در آن کشور را «بدترین» از زمان قدرت گرفتن نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری آن کشور که با درگذشت هوگو چاوز روی کار آمد، عنوان کرده است. کشته‌شدگان با شلیک گلوله جان خود را از دست داده‌اند. اين تظاهرات خشونت‌بار در پی چند هفته اعتراضات نه‌چندان گسترده و راه‌پیمایی‌های کوچکی که مخالفان سیاسی مادورو ترتیب داده بودند، صورت می‌گیرد. معترضان و مخالفان رئیس‌جمهوری ونزوئلا از وضعیت تورم، جرم و جنایت و کاهش تولید، اعلام نارضایتی کرده و خواستار استعفای او هستند.

از سوی دیگر دولت نیز مخالفان را متهم کرده که به دنبال ایجاد خشونت برای ترتیب دادن «کودتایی» شبیه آنچه یک دهه پیش هوگو چاوز را برای مدتی از کار برکنار کرد، هستند. دادستانی کل ونزوئلا مرگ یک دانشجو و یکی از چهره‌های هوادار دولت را تائید کرده، آنچه در اغتشاش‌های ناشی از درگیری میان مخالفان و هواداران دولت رخ داده است. نیکلاس مادورو، گفته است یک دانشجو به دلیل شلیک گلوله به سرش در وضعیت بحرانی به‌سر می‌برد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا در سخنرانی‌ای که در همان روز انجام داده گفت: گروه‌های خشونت‌طلب هنوز موفق نشده‌اند ونزوئلا را به‌سوی خون و مرگ سوق دهند.

لئوپولد لوپز، چهره سیاسی مخالفت مادورو که تظاهرات اخیر را رهبری کرده از رئیس‌جمهوری آن کشور خواسته تا از مقام خود کناره‌گیری کند. در این میان رئیس‌جمهوری و دولت نیز با اعتراضاتی در مورد کنترل سازوکار قضایی و انتخاباتی روبه‌رو هستند. در سال ۲۰۰۲ میلادی رهبران مخالف هوگو چاوز اعتراضاتی را علیه او ترتیب دادند که به کودتایی شکست‌خورده و برای مدتی نیز تعطیلی صنعت نفت آن کشور انجامید. با این همه چاوز و سپس جانشین او مادورو، در حزب سوسیالیست، قدرت را در آن کشور نزدیک به ۱۵ سال است که در دست دارند.
مرجع : ايسنا