به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۳۲۰۹۶۵

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران
گروه سیاسی: باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و لیندسی گراهام، عضو مجلس سنای این کشور با ارائه طرحی درصدد توقف روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران و ایجاد «بانک سوخت» در خاورمیانه هستند.
به گزارش سایت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، این طرح اقدامی دیپلماتیک برای «مهار جاه‌طلبی‌های» هسته‌ای ایران و توقف مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه است. ‌این قطعنامه دولت آمریکا را موظف می‌کند که سیاستی اتخاذ کند که بر مبنای آن، هر کشوری در خاورمیانه چنانچه روند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، می‌تواند به بانک سوخت دسترسی داشته باشد. بر اساس این طرح، اگر یک بانک سوخت، مشابه آن‌ چیزی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار دارد ساخته شود، به کشورهای منطقه اجازه خواهد داد تا در جهت استفاده‌های تجاری از این بانک استفاده کنند.
این طرح که توسط دو سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه تهیه شده، تصریح کرده است که اگر تهران روند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، واشینگتن فراتر از آنچه که در توافق هسته‌ای سال 2015 «برجام» قید شده، تحریم‌ها را لغو می‌کند. بدین ترتیب، تحریم‌های «اصلی» علیه ایران لغو می‌شود و اگر این کشور به «فعالیت‌های بدخواهانه » خود پایان دهد، سایر تحریم‌ها نیز لغو خواهد شد. حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، گروگان‌گیری و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه از جمله مواردی است که این طرح برای تعریف «فعالیت‌های بدخواهانه» ایران برشمرده است.
سناتور منندز، با اشاره به این‌که «ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، تهدیدی علیه منافع آمریکا است»، در اظهاراتی گفت: «در چند هفته گذشته، به‌طور فزاینده‌ای روشن شده که توسعه سریع و خطرناک برنامه اتمی ایران، این کشور را در آستانه دستیابی به مواد لازم برای سلاح هسته‌ای قرار داده است.» لیندسی گراهام نیز در این زمینه عنوان کرد: «طرح ما به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه اجازه می‌دهد که اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد پائین را از یک بانک سوخت جدید یا فعلی خریداری کنند. هدف از این طرح، این است که اطمینان حاصل کنیم ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه برای تامین انرژی راکتورهای تجاری خود به سوخت دسترسی دارند.»
گراهام در ادامه افزود: «اگر برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هدف [ایران] است، هیچ نیازی به غنی‌سازی اورانیوم نیست. اگر استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای خواسته واقعی ایران است، به‌نظر من آن‌ها از این طرح باید استقبال کنند.» هم اکنون دور هشتم مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی در حال انجام است و مقامات آمریکایی با انتقاد از وقت‌کشی‌های ایران از فرصت «چند هفته‌ای» احیای برجام سخن گفته‌اند. جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی با اشاره به فرصت «چند هفته»ای برای احیای برجام ابراز داشت، گفت‌وگوهای طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران به «مرحله‌ فوریت» رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها