به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۳۲۱۱۹۲

ارتباط میان عملکرد ضعیف کلیه با زوال عقل

ارتباط میان عملکرد ضعیف کلیه با زوال عقل
گروه علمی:تحقیقات نشان می‌دهند عملکرد ضعیف کلیه با زوال عقل در افراد مرتبط است.نتایج یک تحقیق ۱۰ ساله نشان می‌دهند عملکرد ضعیف و رو به کاهش کلیه، با افزایش خطر زوال عقل در افراد مسن مرتبط است.
 
بر اساس یافته‌هایی که در ماهنامه علمی «Age and Aging» انگلیس (که از سوی انتشارات آکسفورد چاپ می‌شود) منتشر شده است؛ این زوال عقل و ارتباطی که دانشمندان از آن سخن می‌گویند، ناشی از سکته مغزی نیست.تحقیقات قبلی نشان داده بودند در میان بیماران مبتلا به بیماری کلیوی که در مرحله پایانی تحت «همو دیالیز» قرار می‌گیرند، اختلال شناختی رایج است؛ به طوری که نوعی ارتباط درجه بندی شده میان شدت «بیماری مزمن کلیوی» با اختلال شناختی وجود دارد.

در سطح جهانی نیز شیوع «بیماری مزمن کلیه» به دلیل افزایش نرخ فشار خون، دیابت و چاقی در حال افزایش است. برای این کار محققان داده‌هایی را برای بیش از ده سال مورد ارزیابی قرار دادند. در این پژوهش، محققان ۳۰۶ مورد از افراد مبتلا به زوال عقل را طی ده سال مورد پژوهش قرار دادند و در نهایت مشخص شد عملکرد ضعیف و رو به کاهش کلیه در بزرگسالان مسن، با خطر بیشتر نوعی از زوال عقل همراه است که از سکته مغزی ناشی نشده است.

گفتنی است زوال عقل یا دمانس، شامل شماری از علائم است که حافظه، تفکر و توانمندی‌های اجتماعی را چنان تحت تاثیر قرار می‌دهد که زندگی روزمره فرد مختل می‌شود. زوال عقل، یک بیماری مشخص نیست؛ بلکه چندین بیماری مختلف می‌توانند باعث زوال عقل شود. بیماری آلزایمر، رایج‌ترین دلیل زوال عقل پیش‌رونده در بزرگسالان مسن است.
برچسب ها: زوال عقل کلیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها