به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۳۲۱۲۱۷

نگاهی به نقل‌وانتقالات نیم‌فصل فوتبال ایران

گروه ورزشی: مهلت نقل‌وانتقالاتی نیم‌فصل فوتبال ایران ساعت ۲۴ شنبه‌شب به پایان رسید و از این پس تیم‌های حاضر در لیگ برتر خلیج‌فارس تنها قادر به خرید بازیکنان آزاد خواهند بود.
نگاهی به نقل‌وانتقالات نیم‌فصل فوتبال ایران
باشگاه‌ها در نیم‌فصل تلاش زیادی داشتند نقاط ضعف خود را برطرف کرده تا برای نیم‌فصل دوم و حضور پرقدرت‌تر در لیگ آماده شوند. البته دو تیم فولاد و سپاهان هم با توجه به اینکه به‌زودی باید در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند، حضور جدی‌تری در بازار زمستانی داشتند و با به خدمت‌گرفتن بازیکنان مختلف هم به‌دنبال جایگاهی بهتر در لیگ هستند و هم خود را برای دیدارهای آسیایی خود آماده می‌کنند.
دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم که مدعیان جدی قهرمانی در این فصل هستند پس از کش‌وقوس‌های زیادی که درباره بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی و بدهی‌های خود داشتند، هرکدام دو بازیکن جدید به ترکیب خود اضافه کردند تا احتمالا رقابت آنها در ادامه فصل جذاب‌تر و پرهیجان‌تر دنبال شود. در ادامه به بررسی جابه‌جایی‌های نیم‌فصل باشگاه‌های لیگ برتری می‌پردازیم.

استقلال
فرهاد مجیدی عصر شنبه وقتی در نشست خبری خود پیش از مصاف با ذوب‌آهن، با سوالی درباره نقل‌وانتقالات تیمش مواجه شد، پاسخ داد که مانع از جدایی هیچ بازیکنی نمی‌شود و هرکسی که دلش با آبی‌ها نیست، می‌تواند از این باشگاه جدا شود. شاید به همین دلیل است که پس از جدایی 11 بازیکن از این تیم در تابستان، در نیم‌فصل هم شاهد از دست‌دادن چندین ستاره توسط این سرمربی جوان بودیم. از همان قبل از شروع نقل‌وانتقالات مشخص بود بابک مرادی و رشید مظاهری که شرایط چندان خوبی در این تیم نداشتند و بیشتر نیمکت‌نشین بودند، در تفکرات مجیدی جایی ندارند و دو خروجی احتمالی تیم خواهند بود.
مرادی به هوادار رفت و مظاهری سپاهانی شد تا آبی‌ها در حرکتی عجیب یکی از رقبای خود در این فصل را تقویت کنند. محمدرضا آزادی هم که با توجه به ترافیک خط حمله استقلال فرصت چندانی برای اثبات توانایی‌هایش پیدا نکرد، ترجیح داد در نیم‌فصل از این تیم جدا شود. عارف آقاسی یکی از بازیکنانی است که مصداق صحبت‌های دو روز پیش مجیدی به شمار می‌رود. او پس از تنها نیم‌فصل حضور در این تیم به‌دلیل آنچه مشکلات شخصی عنوان کرده بود، خواستار بازگشت به خوزستان بود و به همین دلیل مجیدی با جدایی‌اش موافقت کرد تا به فولاد برگردد.
آرش رضاوند هم به‌صورت قرضی راهی فولاد شد و فردین رابط و متین کریم‌زاده نیز قرضی به پدیده و نساجی رفتند. یکی از جابه‌جایی‌های چالش‌برانگیز نیم‌فصل اما جدایی امین قاسمی‌نژاد بود؛ چراکه در تابستان با وجود 35 سال سن یکی از بازیکنانی بود که هر دو تیم پرطرفدار پایتخت به‌دنبال خریدش بودند. درنهایت استقلال او را به خدمت گرفت و به همین دلیل آنها را برنده دربی نقل‌وانتقالات می‌دانستند اما درنهایت حضور این بازیکن در جمع آبی‌ها بیشتر از نیم‌فصل طول نکشید و او که می‌دید در بیشتر بازی‌ها نیمکت‌نشین است، با قراردادی قرضی راهی گل‌گهر سیرجان شد.
با وجود از دست‌دادن 8 بازیکن، مجیدی تنها دو بازیکن جدید را به تیمش اضافه کرد؛ صالح حردانی برای پست دفاع راست و عزیزبک آمانوف ازبکستانی که بازیکنی چندپسته است اما بیشتر به‌عنوان هافبک تهاجمی بازی می‌کند. آمانوف امیدوار است همانند سرور جپاروف بتواند حضوری موفق در استقلال داشته باشد.

پرسپولیس
در هفته‌های اخیر کمتر روزی بوده که هواداران این باشگاه نگران باز و بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی خود نباشند و به‌نوعی بسته شدن پنجره خبری عادی برای آنها به شمار می‌آمد. در همین فاصله باز و بسته شدن‌ها این تیم دو بازیکن از دست داد و دو نفر را به جای آنها به ترکیب خود اضافه کرد.
بوژیدار رادوشوویچ که در این سال‌ها همیشه گلر ذخیره قرمزها بوده پس از اینکه برای وصول طلبش به مشکل خورد، در تصمیمی ناگهانی راهی کرواسی شد و اعلام کرد قصد بازگشت به تهران را ندارد. از سوی دیگر عملکرد نه‌چندان مطمئن حامد لک در هفته‌های اخیر سبب شد گل‌محمدی در نخستین خرید تیمش به‌سرعت سراغ اضافه کردن یک دروازه‌بان برود و احمد گوهری را پس از فسخ قراردادش با نفت آبادان به جمع نفراتش اضافه کرد. خرید یک مهاجم خارجی که گفته می‌شد برزیلی است و همچنین اضافه شدن رامین رضاییان از مهم‌ترین شایعات نقل‌وانتقالاتی درخصوص این باشگاه بود. شکست در سوپرجام و اخراج مهدی شیری در این دیدار سبب شد گل‌محمدی او را در لیست مازاد تیمش قرار داده و خرید رضاییان را جدی‌تر دنبال کند. درنهایت در آخرین ساعات شنبه‌شب، رضاییان با الدحیل فسخ کرد و با انتقالی 6ماهه پرسپولیسی شد اما خرید مهاجم برزیلی موفقیت‌آمیز نبود تا پرونده پرسپولیس در نقل‌وانتقالات زمستانی با دو خرید بسته شود.

سپاهان
محرم نویدکیا با وجود تیم پرستاره‌ای که در نیم‌فصل نخست داشت اما با چند باخت دور از انتظار، تیمش را دور از کورس قهرمانی می‌دید و حتی صحبت از جدایی احتمالی‌اش مطرح بود؛ اما ماند و در زمستان با جابه‌جایی‌های کم، تیمش را برای ادامه مسابقات آماده کرد. محمدرضا خلعتبری که در بیشتر تیم‌های لیگ برتری به میدان رفته است، این‌بار از سپاهان جدا شد و به فولاد رفت. نویدکیا برای پرکردن جای خالی او، سراغ میلاد جهانی، هافبک ذوب‌آهن رفت و در درون دروازه هم رشید مظاهری را به‌عنوان رقیب کریستوفر کنت به خدمت گرفت و به این ترتیب نیما میرزازاد، دیگر گلر خود را قرضی به نفت آبادان فرستاد. این تغییرات در نخستین بازی پس از تعطیلات نیم‌فصل اثربخش بود و شاگردان او 4 بر یک نفت مسجدسلیمان را بردند.

مس رفسنجان
شگفتی‌ساز این فصل لیگ برتر که با حضور در جمع تیم‌های مدعی نشان داده است که می‌تواند حداقل برای کسب سهمیه آسیایی شانس داشته باشد. تیم ربیعی در نیم‌فصل تغییرات زیادی نداشت و پس از اینکه مهدی کیانی را به تراکتور فروخت، حسین پورامینی، هافبک پیکان را به جمع نفرات خود اضافه کرد.

آلومینیوم اراک
تیم رسول خطیبی هم در نیم‌فصل تغییرات زیادی نداشت و فقط مهرداد بایرامی را از پدیده مشهد به جمع بازیکنان خود اضافه کرد. میلاد احمدی از فجرسپاسی و علی آل‌کثیر از نساجی مازندران هم به آلومینیوم پیوستند.

پیکان
مجتبی حسینی علاوه‌بر پورامینی با جدایی حسن پورحمیدی و محمدامین درویشی موافقت کرد و علیرضا کوشکی را که یکی از بازیکنانی بود که مشتریان زیادی داشت به فولاد فروخت. نادر محمدی، اوت‌انداز مشهور پیکانی‌ها هم به تراکتور رفت. محمد قاسمی‌نژاد و میلاد بدرقه دو خرید پیکانی‌ها از فولاد بودند.

نفت آبادان
مشکلات مالی این تیم جنوبی باعث شد دست منصوریان برای جابه‌جایی‌ها چندان باز نباشد و او فقط میرزازاد را به‌جای گوهری به ترکیب تیمش اضافه کرد و البته طالب ریکانی را در تیمش حفظ کرد.

گل‌گهر سیرجان
باشگاه پرحاشیه نیم‌فصل نخست که با از دست‌دادن 7 امتیاز از بالای جدول فاصله گرفت هم چندان در بازار زمستانی فعال نبود و بعد از اینکه کی‌روش استنلی را به خدمت گرفت، امین قاسمی‌نژاد را هم برای تقویت خط حمله خود به‌صورت قرضی به ترکیبش اضافه کرد و محمد آقاجانپور، مدافع خود را به تراکتور فروخت.

نساجی مازندران
این تیم وسط جدولی هم ترجیح داد با کمترین تغییر نیم‌فصل دوم را آغاز کند و متین کریم‌زاده، مدافع قرضی استقلال تنها بازیکنی بود که به ترکیب این تیم مازندرانی اضافه شد.

فولاد
جواد نکونام در هفته‌های ابتدایی فصل جای عبدالله ویسی را در فولاد گرفت و دومین دوره حضورش در این باشگاه را آغاز کرد. به همین دلیل در نیم‌فصل تغییرات زیادی را در ترکیب تیمش ایجاد کرد تا به تیمی که دلخواهش است، نزدیک شود. علاوه‌بر صالح حردانی، محمد قاسمی‌نژاد و میلاد بدرقه، او محمد میری(هوادار) و احمد الجبوری را نیز از دست داد اما به‌جای آنها رضاوند، آقاسی، خلعتبری، کوشکی و شیری را خرید تا با شرایط خود مهیای حضور در لیگ قهرمانان آسیا شود و نیم‌نگاهی هم به صعود در جدول رده‌بندی و رسیدن به سهمیه آسیایی فصل بعد خواهد داشت. پاتوسی یکی دیگر از بازیکنانی بود که گفته می‌‌شد شاید از این تیم جدا شود اما نکونام به حفظ او اصرار داشت و مانع از فروش او شد.

ذوب‌آهن
مهدی تارتار نیم‌فصل نخست را در این تیم اصفهانی چندان خوب سپری نکرد و با وجود این، میلاد جهانی، یکی از بازیکنان کلیدی تیمش را از دست داد تا کار سختی در ادامه داشته باشد. بابامحمدی، شهاب گردان و مرتضی خراسانی دیگر نفرات جداشده از این تیم اصفهانی بودند و با نظر تارتار، سجاد آشوری و سعید باقرپسند به ترکیب این تیم اضافه شدند. حسام پورهاشم که سابقه حضور در گل‌‌گهر و شهرخودرو را در کارنامه خود دارد هم به ذوب‌آهن پیوست.

هوادار
تیم تازه‌صعودکرده به لیگ برتر خطر بازگشت به لیگ یک را به‌طور محسوسی حس می‌کند و به همین دلیل عنایتی پیش از شروع نیم‌فصل دوم با بابک مرادی، محمد میری، بابامحمدی و علی عبدالله‌‌زاده قرارداد بست تا شاید با کمک این سه بازیکن بتواند شرایط بهتری در جدول پیدا کند که با برد دیروز مقابل پیکان فعلا این امیدواری به وجود آمده است.

تراکتور
سولدو هم نتوانست تغییراتی را که مدنظر مالک و مدیران این تیم پرطرفدار تبریزی بود، ایجاد کند و آنها هم خطر سقوط را به‌خوبی حس می‌کنند. سعید واسعی پس از کش‌وقوس‌های فراوان از این تیم جدا شد و هادی حبیبی‌نژاد دیگر بازیکنی است که در ادامه فصل دیگر در تبریز حضور نخواهد داشت. سرمربی کروات با خرید محمد بلبلی، آقاجانپور، کیانی و نادر محمدی قصد دارد تیمی متحول‌شده را در نیم‌فصل دوم روانه میدان کند اما با وضعیتی که تراکتور دارد کار بسیار سختی پیش‌رو خواهد داشت.

فجر سپاسی
دیگر تیم تازه‌وارد این فصل هم خطر سقوط را احساس می‌کند و به همین دلیل است که رضا علیاری، میلاد کمندانی و یوسف وکیا را که تجربه نسبتا خوبی در لیگ دارند به جمع نفرات خود اضافه کرد. عرفان افراز، مهاجم فصل گذشته گل‌گهر هم به‌عنوان سهمیه زیر ۲۳ سال به فجرسپاسی پیوست. ‌

نفت مسجدسلیمان
محمد فکری یکی از مربیانی است که در اواسط فصل جابه‌جا شد و او هم دوباره به مسجدسلیمان برگشت تا این باشگاه را از قعر جدول نجات دهد. تیم او امین اسدی، مهاجم سابق تراکتور و حسن مرادی‌فرد، مدافع خوشه‌طلایی ساوه را جذب و جاسم کرار، سجاد آشوری، عبدالله‌زاده و محمد بلبلی را از فهرست خود خارج کرد تا بدون آنها به کارش در نیم فصل دوم ادامه دهد.

پدیده مشهد
باشگاهی که با تنها 5 امتیاز مدعی اصلی حضور در لیگ یک است و با مشکلات پرتعدادی که داشته، بعید است بتواند خود را از شرایط کنونی نجات دهد. در نیم‌فصل بایرامی، کمندانی، کاظمی و کریمی را از دست داد و سیدعباسی با خرید رضا کرملاچعب، فردین رابط، محمدابراهیم رضازاده و عارف محمدعلیپور به‌دنبال تغییر و تحول در تنها نماینده مشهد در لیگ برتر است. مورگان جکسون، بازیکن استرالیایی سودانی و اوکلو تیتو از سودان جنوبی هم گزینه‌های خارجی پدیده هستند که به ایران آمدند اما تا دیروز قراردادشان ثبت نشد!
برچسب ها: نقل و انتقالات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها