به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۲۱۲۲۸

خطرات آپنه خواب در دوران بارداری چیست؟

خطرات آپنه خواب در دوران بارداری چیست؟
گروه علمی: محققان دریافتند آپنه خواب دوران بارداری با ایجاد فشار خون بالا و سندرم متابولیک مرتبط است.
به گزارش نیوز مدیکال، در یک پژوهش جدید محققان بررسی کردند آیا تنفس اختلال خواب(بیشتر آپنه انسدادی خواب) در دوران بارداری و در سال‌های پس از زایمان با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و سندرم متابولیک مرتبط است یا خیر. سندرم متابولیک مجموعه‌ شرایطی است که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد.

دکتر فرانچسکا ال.فاکو، استادیار گروه زنان، زایمان و علوم تولید مثل بخش پزشکی جنین مادر بیمارستان زنان مگی واقع در پیتزبورگ آمریکا، در تحقیقی با عنوان «تنفس نامنظم خواب در بارداری و پس از زایمان، ارتباط با سلامت متابولیک قلبی» و همکارانش آزمایش آپنه خواب را انجام داده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش متشکل از ۱۹۶۴ زن بودند که اولین بارداری خود را تجربه می‌کردند. همچنین ۱۲۲۲ نفر از شرکت‌کنندگان ۲ تا هفت سال پس از زایمان مورد بررسی قرار گرفتند. سپس محققان تعیین کردند که آیا شرکت‌کنندگان در معرض خطر افزایش فشار خون یا سندرم متابولیک هستند یا خیر.محققان گفتند: در حالی‌ که داده‌های همه‌گیرشناسی از گروه‌های بزرگسالان میانسال و مسن نشان می‌دهد که تنفس نامنظم خواب با پیامدهای متابولیک قلبی نامطلوب مرتبط است اما در مورد چگونگی تاثیر تنفس نامنظم خواب در بارداری و در دوره پس از زایمان بر سلامت مادر کمتر می‌دانیم.

تنفس نامنظم خواب در دوران بارداری با افزایش ۲ تا سه برابری خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی، فشار خون بالا در دوران بارداری که می‌تواند منجر به عواقب جدی برای سلامتی شود، یا دیابت بارداری(دیابتی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود) مرتبط است. این‌ موارد و سایر پیامدهای نامطلوب بارداری عوامل خطرزا برای ایجاد پرفشارخونی و بیماری متابولیک در مادر است.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق هم در دوران بارداری و هم ۲ تا هفت سال بعد هر کدام از مدل یکسان آزمایش آپنه خواب خانگی استفاده کردند. از جمله عوامل دیگر آزمایش‌های آپنه خواب تعداد دفعاتی را که فرد دچار وقفه تنفسی و کاهش سطح اکسیژن مرتبط با آن می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. شرکت‌کنندگان در تحقیق اگر در طول دوره تخمینی خواب خود پنج مرتبه یا بیشتر وقفه تنفسی یا افت اکسیژن را تجربه کردند، دچار آپنه خواب بودند.
دکتر فاکو گفت: ما دریافتیم وجود آپنه خواب که هم در دوران بارداری و هم ۲ تا هفت سال پس از زایمان اندازه‌گیری می‌شود، با ایجاد پرفشارخونی و سندرم متابولیک مرتبط است.

علاوه بر این شرکت‌کنندگان مبتلا به آپنه خواب که در دوران بارداری و ۲ تا هفت سال پس از آن آپنه خواب در آنان ادامه داشت، بیش از سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیش از ۲ برابر در معرض افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با شرکت‌کنندگانی بودند که هرگز خواب غیرطبیعی نداشتند. پرفشارخونی شایع به‌ عنوان اولین رویداد در هر پیگیری با فشار خون سیستولیک ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر یا فشار خون دیاستولیک ۹۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر تعریف می‌شود.

دکتر سوزان، ردلاین از برنامه اپیدمیولوژی پزشکی خواب در بیمارستان زنان بریگهام و دانشکده پزشکی هاروارد گفت: داده‌های ما همچنین با استفاده از اندازه‌گیری ساده افت اکسیژن در هر ساعت خواب خطر بالاتر ابتلا به سندرم متابولیک و فشار خون بالا را نشان داد. این نتایج نشان می‌دهد استفاده از دستگاه‌های ساده کنترل اکسیژن ممکن است برای شناسایی زنان در دوران بارداری و در دوره پس از زایمان در معرض خطر پیامدهای نامطلوب سلامتی و شناسایی زنانی که به‌ طور بالقوه ممکن است از درمان آپنه خواب سود ببرند، مفید باشد.

محققان نتیجه گرفتند: این داده‌ها بر نیاز به ارزیابی دقیق نقش غربالگری و درمان آپنه خواب در دوران بارداری و در دوره پس از زایمان به‌ عنوان راهبردهای جدید برای مداخلات اولیه با هدف بهبود سلامت بلندمدت مادر تاکید می‌کند.نتایج این تحقیق به‌ صورت آنلاین در مجله آمریکایی پزشکی تنفسی و مراقبت‌های ویژه انجمن قفسه سینه آمریکا(American Thoracic Society's American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine) منتشر شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها