به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۳۲۱۲۴۷

میگو ایرانی در عربستان و آمریکا!

میگو ایرانی در عربستان و آمریکا!
گروه اقتصادی: قیمت میگو به دلیل افزایش تقاضای چین و روسیه بالا رفت. حالا کمتر شهروند ایرانی با این گرانی‌ها توان خرید میگو را دارد. با این حال عمان به فهرست خریداران میگو ایران اضافه شد تا در کنار قارچ به صادرات میگو ایران به عربستان هم روی آورد.

میگو در شهرهای ساحلی کمیاب شد. گویا متقاضیان خارجی، ازجمله چین، روسیه و عمان خریدار این محصول شده‌اند تا دست متقاضیان داخلی از بازار کوتاه بماند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان با تائید این خبر گفت: بخش زیادی از میگوها صادر می‌شود. به همین دلیل قیمت آن در بازار و شهرهای ساحلی رو به افزایش است. اخیرا نیز عمان به جمع مشتری پر و پا قرص میگو اضافه شد.


 رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان مهرداد بازرگان با اشاره به صادرات میگو ایران به عربستان  توضیح داد: میگوهای ایران با جعبه سفید و بدون درج برند به عمان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و از آنجا به عربستان و آمریکا می‌رود.او ادامه داد: میگو طی دو سال گذشته به آمریکا صادر می‌شد. در واقع آمریکایی‌ها طرفدار میگو ایران هستند. برای صادرات یک سری قوانینی دارد که پس از گذراندن آن، تجار می‌توانند این کالا را به آمریکا صادر کنند.

بازرگان افزود: به دلیل تشدید تحریم‌ها و عدم بازگشایی ال.سی، رسما بازار آمریکا و اروپا را از دست دادیم. با این حال هنوز میگو ایران توسط واسطه‌ها به این کشورها می‌رود. در حال حاضر چین و روسیه به ترتیب اولین و دومین خریداران میگو ایران هستند.

قیمت میگو چند؟
او با اشاره به قیمت میگو اظهار کرد: صادرات میگو قیمت آن را در بازارهای داخلی افزایش داد. نرخ جهانی این محصول بین چهار تا پنج دلار است. در بازار ایران به خصوص شهرهای ساحلی قیمت آن به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. یعنی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی.

بازرگان تاکید کرد: قدرت خرید مردم آن قدر کاهش یافته که دیگر توان خرید میگو را ندارند. در واقع میگو خوراک قشر مرفه کشور است. در گذشته ۹۰ درصد صادرات میگو ایران به اروپا بود، اما به دلیل تحریم‌ها بازار اروپا را از دست دادیم و حالا چین این بازار را گرفته است.پیش‌تر مهرداد بازرگان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان گفت: در بندرعباس به دلیل قاچاق، ماهی کمیاب شد. علاوه بر آن، در این شهر به دلیل حضور پر تعداد گردشگران، تعداد رستوران‌های دریایی بالاست و همین دو عامل باعث گرانی ماهی شد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: میگو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها