به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۳۲۱۲۶۳
بسیاری از مردم به تهیه لباس و اجناس دست دوم روی آورده‌اند

سفره‌های مردم روز به روز کوچک‌تر می‌شود

سفره‌های مردم روز به روز کوچک‌تر می‌شود
گروه اقتصادی: شاید اگر پنج سال پیش با هر کسی در ایران صحبت می‌کردیم فکرش را نمی‌کرد شرایط اقتصادی کشور به این حال و روز وخیم بیفتد، به طوری که همه ما هر سال از سال قبل به عنوان روز‌های بهتر یاد می‌کنیم.
دولت سیزدهم با شعار بهبود فضای کسب و کار و برقراری رفاه نسبی جامعه بر سر کار آمد، اما گذشت بیش از شش ماه نشان می‌دهد، فعلاً خبری از اقتصاد بهتر لااقل در کوتاه مدت نیست.

مدت‌هاست گزارش‌های میدانی رسانه‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مردم برای اداره امور زندگی خود دیگر به مانند سابق، روی به خرید کالا‌های نو و آکبند نمی‌آورند و به عبارت ساده، خرید محصولات دسته دوم آن هم از سایت‌های اینترنتی که این اقلام را به نمایش می‌گذارند، بیش از پیش شده است.

از سوی دیگر، گفته می‌شود حتی در برخی مناطق کشور، رستوران‌ها به فروش نصف غذا مثل نیمی از پیتزا روی آوردند تا شاید با این ابتکار، مشتری قدرت خرید پیدا کند.در همین رابطه، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس یازدهم گفت: موضوعات اقتصادی تاثیر مستقیم بر شیوه زندگی مردم دارد و طبیعی است وقتی تورم به اوج خود می‌رسد مردم سفره‌های خود را کوچک یا با راهکار‌های دیگر، امورات‌شان را سپری کنند.

وی افزود: تا قبل از این، هر وقت اراده داشتیم، لیوان را زیر شیر آب پر می‌کردیم یا دوش می‌گرفتیم و همیشه و با خیال راحت آب در لوله‌ها جاری بود، ولی وقتی آب به خاطر محدودیت، جیره‌بندی می‌شود بعضی از مردم مجبور هستند از خواب ناز زده و بین ۱۲ تا ۳ شب به کارهایشان برسند و لباس و ظرف بشورند و آب بردارند. یا مثلاً قبلاً غذای مانده در رستوران را با خود به خانه نمی‌آوردیم، ولی الان بسیاری از مردم این کار را انجام می‌دهند. این نشان می‌دهد که اقتصاد، ارتباط مستقیمی با سبک زندگی مردم دارد.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور تصریح کرد: بسیاری از مردم از هر شیوه‌ای که بتوانند بدیهیات زندگی خود را فراهم کنند، سود می‌برند؛ از جمله ظروف، لباس و... را دست دوم تهیه می‌کنند. این به دلیل محدودیت‌هایی است که به زندگی مردم تحمیل شده است. در حال حاضر، متوسط درآمد کارگران معمولی که بیشترین قشر جامعه هستند، رقمی بالغ بر چهار میلیون تومان است، یعنی ۵۰ درصد پایین‌تر از خط فقر و این فاجعه است!

علیرضابیگی اظهار داشت: گذران زندگی مردم با این درآمد‌های ناچیز در تمام زمینه‌های مسکن، بهداشت و درمان، پوشاک، تغذیه و... اصلاً امکان‌پذیر نیست و این مسائل، بار سنگین مسئولیت سیاستگذاران کشور در دولت و مجلس را بیش از پیش کرده است.

نماینده تبریز یادآور شد: دشمنان ایران برای مخدوش کردن چهره کشور، نیازی به این نشانه‌ها ندارند. آن‌ها از هر نشانه‌ای که بخواهند کارکرد زندگی مردم در تامین معیشت را ضعیف نشان دهند، استفاده می‌کنند.وی گفت: ما باید به خواست مردم احترام گذاشته و از آن‌ها در سیاستگذاری‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد، نظر بخواهیم، ولی الان به‌طور مثال، مردم در مقام انتخاب خودروی خود، دارای آزادی عمل نیستند و لزوماً باید خودرویی که دولت تولید می‌کند را به اجبار بخرند، چون دولت از همه نرم‌افزار‌های خود استفاده می‌کند تا محصولش را به فروش برساند و علتش این است که دولت بازیگر اصلی اقتصاد کشور است، پس دولت باید از این چرخه خارج شده و اقتصاد را به مردم بسپارد.

این چهره اصولگرای مجلس عنوان کرد: مردم ما دارای شعور اقتصادی خوبی هستند. در شرایط تحریم که عملیات بانکی امکان‌پذیر نیست بنابر اعلام بانک مرکزی مردم در این هشت ساله توانسته‌اند ۱۷۷ میلیارد دلار را از کشور خارج کنند و این هوش مردم را نشان می‌دهد. اگر از این هوش در داخل استفاده می‌کردیم حتماً جریان بازگشت پول، عکس این اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: پس نباید مشکلات اقتصادی و به تبع آن، اجتماعی را به برجام و FATF گره بزنیم، چون در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اگر قرار باشد برجام جواب بدهد این است که تحریم بیمه‌ای و کشتیرانی و بانکی ما برداشته شود و بتوانیم پول نفتی که می‌فروشیم را به داخل بیاوریم که باز هم احتمالاً به ما می‌گویند که در چهارچوبی مشخص باید این کار را انجام دهیم و حتماً از ما مطالبه هزینه می‌کنند که مثلاً صنعت موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کرده یا واگذار کنیم و بعد در مبانی قانون اساسی ما وارد می‌شوند و می‌گویند باید یک کشور متعارف باشید و باید ارتش دوم و شورای نگهبان را تعطیل کنید و این خواست‌ها تمام‌شدنی نیست.

علیرضابیگی در پایان خاطرنشان کرد: پس ما به جای پرداخت این هزینه‌ها باید به مردم رجوع کنیم و کار را به آن‌ها بسپاریم، چون مردم ما توانایی انجام چنین کار‌های سختی را دارند و اگر به آن‌ها سود بدهیم حتماً کار‌ها را به نحو احسن انجام می‌دهند. فعلاً که در پیچ و خم فساد‌ها و مشکلات اقتصادی و فشار‌ها بر روی مردم هستیم. الان ما حق انتخاب یک یخچال را هم از مردم گرفته‌ایم، چون ممنوعیت لوازم خانگی را ابلاغ کردیم و قیمت یخچال داخلی چند برابر شده است و این به خاطر این است که تصمیمی را بدون در نظر گرفتن جوانب آن گرفته‌ایم و تازه داریم به تولیدکننده داخلی التماس می‌کنیم که با مردم مدارا کند. هرچه زودتر باید در شیوه مدیریت اقتصادی کشور، تجدیدنظر کنیم وگرنه این مردم هستند که باید سفره‌های خود را روز به روز کوچک‌تر کنند و حتماً از دست تصمیم‌گیران عصبانی‌تر خواهند شد و این موضوع می‌تواند تبعات اجتماعی را برای کشور به بار بیاورد.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: خط فقر تورم

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۱۲:۵۷
بله کاملا معلومه شما هم نگران چی هستی آقای نماینده. مردم و معیشت حرف هست.
جناب ادمین لطفا چاپ کن (382957)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها