به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۳۲۱۲۷۳
این همه تقلا برای انحصار؛

لوازم خانگی هم پیش‌فروشی شد!

لوازم خانگی هم پیش‌فروشی شد!
اقباله هیئتی

همگام با گرانی‌های ریز و درشت در ماه‌های اخیر، گرانی نجومی لوازم خانگی به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌هایی بدل شده که قصد تعویض لوازم قدیمی و یا خرید جهیزیه را دارند. افزایش قیمت لوازم خانگی از مهرماه امسال که برخی از تولیدکنندگان با ارسال نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی شدند وارد مرحله جدیدی شد،‌ تا جایی که در پی موافقت با این درخواست و جلوگیری از واردات لوازم خانگی،‌حالا بازار این محصولات به صورت کامل در اختیار تولیدکنندگان داخلی است و آنها به هر شکلی که بخواهند، مشتریان مظلوم ایرانی را که قبلا این تجربه را در مورد خودروهای داخلی هم داشتند، نقره داغ کنند.

کار به جایی رسیده که گفته می‌شود مردم وقتی برای خرید یخچال یا اجاق گاز به بازار می‌روند، هم به دلیل کاهش واردات قانونی از خرید لوازم خانگی خارجی محروم شده اند و هم برای خرید لوازم خانگی ساخت داخل که نه کیفیتی همچون همتایان خارجی خود دارند و هم قیمتشان نزدیک به آنهاست، باید پول بدهند و تازه از 10 تا 90 روز هم در انتظار دریافت سفارششان باشند! یاد فروش خوردو نیفتادید؟ بله،‌تولیدکنندگان داخلی به محض اینکه شرایط را مناسب دیده و رقبای خارجی را از بازار حذف کردند،‌ راه و روش برادران بزرگتر و باتجربه‌ترشان در خودروسازی را در پیش گرفتند تا علیرغم پر بودن انبارها از لوازم خانگی، هم برای مشتریان کلاسی بگذارند و هم قیمت را به صورت انحصاری بالا ببرند. هر چند این موضوع توسط سندیکای تولیدکنندگان لوازم خانگی تکذیب شده اما آنچه در بازار مشاهده می شود محدود به یکی دو مورد نبوده است و احتمالا قرار است این روند همچنان ادامه داشته باشد. هر چند تولیدکنندگان همه این کارها را برای انحصاری کردن بازار کردند اما رکود سنگینی که بر این بازار حاکم است،‌ نتیجه گرانی و کاهش شدید قدرت خرید مردم است، یکی دیگر از دلایل رکود البته افزایش تقاضا برای کالاهای قاچاق است؛‌همان کالاهایی که با هزار ترفند از حضور قانونی آنها در بازار جلوگیری شد.

در حالی که بازار لوازم خانگی در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و سازمان‌های نظارتی هم نتوانسته‌اند حریف تولیدکنندگان متخلف شوند، از آن طرف بازار هم با قهر مصرف‌کننده روبه‌رو است که همین امر کسب‌وکار فروشندگان را تحت تأثیر قرار داده است، البته در این شرایط طبیعی است که مردم به‌جای خرید محصول ایرانی با قیمت بالا به‌سمت خرید لوازم خانگی قاچاق بروند، ‌چرا که یخچال،‌ اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و ... همچون خودرو نیست که نیاز به پلاک کردن و تایید پلیس راهور و ... د اشته باشد، حتی به قیمت کلاهبرداری هم شده مردم با این قیمت‌ها و شرایط، کالای خارجی قاچاق را به دلیل کیفیت بالا و اعتماد به برند به بنجل‌هایی که به زور رانت و انحصار قصد فروش آن را دارند،‌ ترجیح می‌دهند.

۱۴۰۰/۱۱/۲۶ ۰۷:۴۱
همان روز که دستور عدم واردات دو برند توسط مقامات بالا اعلام گردید , پیش بینی قرعه کشی لوازم خانگی در بین مردم بود (382991)
۱۴۰۰/۱۱/۲۶ ۱۸:۲۲
دنیتی سرمایه داری بی رحم است (383030)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها