به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۳۲۱۳۷۳

بحران کرونا و نگرانی ازهمدلی و سلامت‌روان

بحران کرونا و نگرانی ازهمدلی و سلامت‌روان
گروه جامعه: تجربه بحران کرونا با بحران دانش، زندگی‌دیجیتالی و همچنین بحران معیشت همراه بوده است. در حال حاضر شاهد ظهور دنیای ناشناخته‌ای هستیم که بزرگ‌ترین نگرانی آن برای بشریت، سلامت‌روان است.محمد حاتمی، رئیس سازمان روان‌شناسی و مشاوره کشور با موضوع آثار روان‌شناختی کرونا با حضور در شبکه آموزش گفت: «روان‌شناسان کووید۱۹ را نه فقط یک بیماری؛‌ بلکه یک بحران می‌دانند که حدود دو سال است زندگی مردم را در همه ابعاد (سیاسی،فرهنگی خلقیات، روابط اجتماعی و..) تحت تاثیر قرار داده است. برای کودکان و نوجوانان که در مرحله رشد و تحول بوده‌اند نیز  مشکلات زیادی را به وجود آورده از جمله اینکه بر رشد اجتماعی،شناختی و هویت آنها تاثیر زیادی گذاشته است.»


بحران تنهایی
به گفته حاتمی، درحال‌حاضر مردم غیر از بحران کرونا با بحران دانش، زندگی دیجیتالی و معیشت ناشی از کرونا هم روبه‌رو هستند.چون کرونا به‌دلیل ماهیت خود، همگرایی و همدلی را بین مردم کاهش داده است .او می‌گوید ما به زودی به مرحله پساکرونا وارد می شویم‌؛ اما تاریخ مشخصی برای آن وجود ندارد،کرونا تغییرات زیادی در زندگی مردم ایجاد کرده و عوارض زیادی هم  به دنبال داشته است ؛یکی از عوارض مهم روانی آن، تنهایی و به دنبال آن افسردگی است. تنهایی، نیاز مردم به گفت‌وگو و مشاوره را افزایش داده است. بنابراین باید فرصتی برای حضور  روان‌شناسان و مشاوران در کنار مردم ایجاد شود.

برخورداری از خدمات بیمه
حاتمی می‌گوید درحال‌حاضر مشکلاتی از جمله امکان برخورداری از خدمات بیمه‌های پایه و تکمیلی برای مشاوره وجود دارد که باید رفع شود. البته طرح استفاده از این امکان در قانون برنامه ششم مصوب شده که دولت باید آن را اجرایی کند، اما تا این لحظه این اتفاق به وقوع نپیوسته است. درواقع همان طور که مردم به پزشک مراجعه می‌کنند باید به روان‌شناس و مشاور هم مراجعه کنند و بتوانند به راحتی از خدمات روان‌شناسی و مشاوره بهره‌مند شوند .

محدودیت‌های کودکان و نوجوانان
رئیس سازمان روان‌شناسی و مشاوره کشور می‌گوید با تعطیلی مدارس، کودکان و نوجوانان که در سن تحول و رشد هستند با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. چون رشد و تحول ونقش‌پذیری اجتماعی آنها باید در فضایی مانند مدرسه و در میان دوستان و آشنایان و خانواده شکل بگیرد ‌. اما محدودیت‌های ایجاد شده مانع از رشدی شده که باید در بستر خانواده، اجتماع ، دوستان و دیگر مولفه‌های شکل گیرد .ضمن آنکه خود  خانواده‌ها هم تحت تاثیر مشکلات ناشی از کرونا قرار دارند.

با توجه به اینکه نوجوانان در حال هویت‌یابی هستند؛ وقتی نمی‌توانند در بستر اجتماع پاسخ سوالات خود را  بیابند، روابط اجتماعی آنها با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد که باید برای رسیدگی به آن اقدامات اساسی شکل گیرد .به گفته حاتمی، بررسی‌ها نشان می‌دهند در دوران کرونا،  علت ۶۰ درصد مراجعه خانواده‌ها به روان‌شناسان مشکلاتی در خصوص  فرزندان‌شان در دوران کرونا بوده است.  

در واقع وقتی امکان رفع نیازهای نوجوانان به دلیل‌ محدودیت‌های موجود وجود ندارد ، روابط آنها  با والدین‌شان یا مشکلات زیادی مواجه می‌شود .    او می‌گوید طرح استفاده از  ظرفیت روان‌شناسان و مشاوران در مدارس به وزیر و آموزش پرورش ارائه شده که امید می رود بتواند تحولات بزرگ‌تری را برای آنها به وجود آورد .
مرجع : روزنامه همشهری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها