به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۶ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۳۲۱۴۱۱
قدرت اول نساجی یا واردکننده جوراب‌های بنجل؟

جوراب هم لاکچری شد!

جوراب هم لاکچری شد!
گروه اقتصادی: افزایش قیمت مواد اولیه، بالارفتن هزینه حمل‌ونقل و کاهش قدرت خرید بخش قابل‌توجهی از بنگاه‌های تولید جوراب را به تعطیلی کشاند. فروشندگان می‌گویند با اینکه فردا روز مرد است، اما تحرکی در سمت تقاضا دیده نمی‌شود. چراکه طی سال‌های اخیر قیمت جوراب به حدی افزایش یافت که دیگر آن را هم باید کالایی لاکچری به حساب آوریم.

قیمت جوراب؛ ۸۰۰ هزار تومان!
«سه جفت جوراب؛ ۱۰ هزار تومان»؛ این آوایی آشنا برای همه کسانی است که پای ثابت مترو یا بازارهای قدیمی هستند. اما مدت‌هاست که دیگر خبری از این حراجی بزرگ دستفروشان هم نیست. گویا جوراب‌های یک‌بارمصرف چینی و پاکستانی هم به جمع کالاهای لاکچری پیوسته‌اند. این جوراب‌ها مدت‌هاست که جفتی ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان عرضه می‌شوند!

حالا با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کندشدن واردات مواد اولیه، بسیار از بنگاه‌های تولیدی خود را ورشکسته می‌بینند. آن‌طور که مشخص است اکنون ما نه‌تنها بازارهای صادراتی را از دست داده‌ایم، بلکه تولیدکنندگان در تامین نیاز داخلی نیز به تکاپو افتاده‌اند. البته کاهش عرضه، منجر به رشد قیمت‌ جوراب و به‌تبع آن ریزش تقاضا شده است.

اکنون تقاضا تا حدی با افت همراه است که حتی در آستانه روز مرد بازار جوراب در رکود به سر می‌برد. نایب رئیس اتحادیه کشباف و جوراب تهران در این زمینه گفت: مردم نه‌تنها در آستانه روز مرد بازار را خالی گذاشتند، بلکه پیش‌بینی می‌شود بازار شب عید هم رکودزده باشد. تا سال‌ گذشته از بهمن ماه بازار شب عید صنف پوشاک شلوغ می‌شد، اما امسال هیچ تقاضایی برای خرید جوراب و دیگر اقلام وجود ندارد.محمد عباس‌زاده توضیح داد: اخیرا حتی عرضه جوراب یک میلیون تومانی خبرساز شد، اما این جوراب تولید ایران نیست و ممکن است قاچاقی وارد ایران شده باشد.

قدرت اول نساجی یا واردکننده جوراب‌های بنجل؟
او ادامه داد: با توجه به کاهش درآمدها و افزایش هزینه خانواده‌ها این روزها مردم محتاج نان شب هستند. مدت‌ها قبل ما اولین قدرت نساجی در منطقه بودیم، اما بی‌تدبیری مسئولان باعث شد که اکنون واردکننده کالاهای بنجل کشورهای همسایه باشیم. با توجه به قیمت جوراب دیگر مردم توان پرداخت هزینه آن را هم ندارند.

عباس‌زاده تشریح کرد: اکنون تولیدکنندگان جوراب نمی‌توانند با کشورهای کوچک مانند ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان رقابت کنند. به هر حال بعد از خوراک، پوشاک دومین کالایی است که در سبد خانوار اهمیت دارد. همین مساله باعث شد کشورهای کوچک در صنعت نساجی و جوراب‌بافی شروع به اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری کنند.وی یادآور شد: زمانی ایران صادرکننده جوراب و کفش به کشورهایی مانند عربستان، کویت، افغانستان و … بود. اما اکنون این کالا از کشورهایی مانند چین، هند، پاکستان و ترکیه به ایران وارد می‌شود. بدین ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که قیمت جوراب کاهش یابد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: جوراب لاکچری

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ۰۰:۲۰
............. چرا داری دروغ میگی ما زمان قبل انقلاب هر روز برنج می خوردیم اما الان که گیر شما بی سواد ها افتادیم اینقدر گرونی به بار اوردین که دیگه رنگ برنج هم نمی بینیم لعنت خدا بر شما که زندگی رو‌ جهنم کردین واسه مردم نمی دونم چطور می خواین جواب خدا رو بدین چطور وقتی مردم گرسنه هستن شما راحت با شکم سیر تو تخت راحت می خوابین.......... (383088)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها