به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۳۲۱۶۴۱

رکورد رشد و تغییر پوشش گیاهیِ قطب جنوب

رکورد رشد و تغییر پوشش گیاهیِ قطب جنوب
گروه جامعه: تغییرات غیرمعمول در اکوسیستم‌های حساس قطبی طی دهه گذشته، سرعت گرفته و یکی از پیامدهای آن، رکورد رشد و تکثیر دو گیاه گلدار بومی در قطب جنوب بوده که با بالا رفتن دما در این منطقه به سرعت در حال گسترش هستند.
 
به گزارش ایسنا، افزایش تعداد گیاهان از سال ۲۰۰۹ در جزایر "اورکنی" جنوبی بیشتر از مجموع ۵۰ سال گذشته بوده است و این رویداد همزمان با بالا رفتن سریع دمای هوا و کاهش تعداد فُک های خزپوش رخ داده است.به گفته کارشناسان، تعداد دو گونه گیاهی موسوم به علف موی جنوبگان (Deschampsia Antarctica) و صدفی سای جنوبگان (Colobanthus quitensis) توسط محققان در این جزیره از سال ۱۹۶۰ مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که میزان رشد گونه گیاهی علف مو بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ تقریبا پنج برابر سریعتر از سال های ۱۹۶۰ و ۲۰۰۹ بوده است.

در دهه گذشته به رغم سرد شدن شدید دما در سال ۲۰۱۲، سالانه میزان گرما در تابستان از ۰.۰۲ به ۰.۲۷ درجه سانتیگراد بالای صفر افزایش یافته است.یکی از اساتید دانشگاه اینسوبریا در ایتالیا، گفت: اکوسیستم های زمینی قطب جنوب به سرعت به این تغییرات آب و هوایی پاسخ می دهند. انتظار افزایش سرعت رشد این گیاهان را داشتم اما نه به این گستردگی. ما شواهد متعددی بدست آورده ایم که نشان می دهد یک تغییر عمده در قطب جنوب در حال رخ دادن است.

به گزارش روزنامه گاردین، بر اساس این مطالعه، محرک اصلی تغییر، گرم شدن بیشتر هوای فصل تابستان است که یکی از طولانی‌ترین رکوردهای تغییرات پوشش گیاهی در قطب جنوب را به همراه داشته است. دومین دلیل این است که تعداد کمتری از فُک های خزپوش در جزیره وجود دارند که گیاهان را از بین ببرند. مشخص نیست که چرا تعداد فُک ها کاهش یافته است اما احتمالا به تغییرات رخ داده در میزان در دسترس بودن مواد غذایی و شرایط دریا مربوط می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها