به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۳۲۲۳۴۴
کشورهای اروپایی در کتابخانه هم افراد را کنترل می کنند

کلیات و جزئیات طرح صیانت را در ماه جاری تصویب خواهیم کرد

کلیات و جزئیات طرح صیانت را در ماه جاری تصویب خواهیم کرد
گروه سیاسی: «حتی کشورهای غربی هم در زمینه اینترنت قانون دارند چرا ما نداشته باشیم؟» این اظهارات عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم در حمایت از طرح موسوم به محدودسازی اینترنت است که حالا اسمش به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» تغییر پیدا کرده، است. طرحی که از همان ابتدا مورد نقد بسیاری از کارشناسان و افکارعمومی در فضای مجازی قرار گرفت اما به نتیجه نرسید در تمام این مدت برخی از نمایندگان مجلس تمام قد از این طرح حمایت کرده و معتقداند که هدف از این طرح «محدودسازی» و «فیلترینگ» نیست!

همین هفته پیش بود که احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی اعلام کرد که طرح صیانت هفته آینده به تصویب مجلس می‌رسد اما علیرضا نوری قزلجه دیگر نماینده مجلس یازدهم روز گذشته ضمن تکذیب اظهارات فلاحی عنوان کرد که احتمالاً تصویب این طرح به سال 1401 موکول خواهد شد!در همین رابطه احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم با  دیده بان ایران داشته است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

کلیات و جزئیات طرح صیانت را در اسفندماه تصویب خواهیم کرد / می‌خواستم هفته گذشته طرح صیانت را تصویب کنیم اما جلسه به حد نصاب نرسید!
*آقای فلاحی! شما هفته گذشته طی اظهاراتی اعلام کردید که این هفته طرح صیانت به تصویب می‌رسد اما روز گذشته نوری قزلجه، نماینده مجلس اعلام کردند که تصویب این طرح به سال 1401 موکول خواهد شد!
آخرین تغییرات طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» 26 تیرماه 1400 انجام گرفت و عنوان آن از طرح صیانت به طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» تغییر پیدا کرد. در ابتدا ما طرح را برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌ها فرستادیم و مرکز پژوهش‌ها بعد از یک فرصت 20 روزه دوباره یک فرصت دیگر از ما خواست تا بتواند این طرح را به خوبی بررسی کند. مرکز پژوهش‌ها هفته گذشته این طرح را به ما تحویل داد که آن را تصویب کنیم اما چون همکاران ما در کمیسیون تلفیق حضور داشتند، متاسفانه جلسه ما به حد نصاب نرسید. ان‌شاءالله این هفته کلیات طرح «حمایت از حقوق کاربران» را تصویب می‌کنیم. ممکن است تصویب جزئیات آن مقداری زمان‌بر باشد اما اگر همکاران در کمیسیون آمادگی داشته باشند که اصلاً جزئیاتش را هم در همین اسفندماه به تصویب می‌رسانیم.

نه تنها اصلی به طرح صیانت اضافه نشده بلکه برخی از اصل‌ها را هم از آن حذف کردیم / تفاوت طرح «حمایت از حقوق کاربران» با طرح «صیانت» جمع و جورتر شدن آن است! / در قانون نیازی به طرح مباحث فنی و فیلترشکن‌ها نیست
*طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» با طرح «صیانت» چه تفاوتی دارد و اساسا چه چیزهایی به آن اضافه یا کم شده است؟
 
اولاً که هیچ اصلی به این طرح اضافه نشده و حتی بعضی از اصل‌ها را هم از آن حذف کرده‌ایم. مقداری طرح را جمع و جورتر کرده‌ایم. برخی از بحث‌های فنی را از طرح حذف کردیم چون اصلا در قانون نیازی به لحاظ کردن مباحث فنی و فیلترشکن‌ها نیست و همان کلیات مدنظر است. این طرح 27 ماده و طرح قبلی 37 ماده بوده است.

برخی نااهلان در فضای مجازی می‌گویند که مجلس می‌خواهد شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کند! / قصد محدود کردن اینترنت را نداریم /  کاربران ایرانی با چه ضمانتی در فضای مجازی حضور دارند؟ / مردم ایران در فضای مجازی هیچ پناهی ندارند!
*بحثی که در حال حاضر به دغدغه و نگرانی مردم تبدیل شده بحث محدودسازی اینترنت و فیلترشکن‌هاست، آیا واقعا در این طرح تصمیمی برای فیلترشکن‌ها و محدودسازی شبکه‌های اجتماعی گرفته شده است؟
 
در این طرح منظور از مباحث فنی اصلاً فیلترینگ و محدودسازی فیلترشکن‌ها نیست. بسیاری از نااهلان هر روز در فضای مجازی اظهار می‌کنند که مجلس می‌خواهد شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کند بنده قویا این قضیه را تکذیب می‌کند. اصلاً عنوان این طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» است ما که قصد محدود کردن مردم را نداریم. بحث ما این است که الان 9 میلیون کاربر ایرانی از طریق شبکه‌های اجتماعی فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، این افراد با چه ضمانتی در این شبکه‌ها حضور دارند؟ ما چگونه به این این شبکه‌های اجتماعی اعتماد کنیم؟ هیچگونه قانونی برای پاسخگویی وجود ندارد. چرا نباید سرورهای این شبکه در داخل کشور نباشد؟ شبکه‌های اجتماعی هیچگونه دفتر حقوقی‌ای در ایران ندارند. کاری که مجلس و قانون می‌خواهد انجام دهد این است که مدیران این شبکه‌های اجتماعی را ملزم کند که در ایران دفاتر حقوقی زده و سرورهایشان در داخل کشور باشد. چرا نباید کاربران ایرانی در فضای مجازی ضمانت حقوقی داشته باشند؟ مردم ایران در فضای مجازی هیچ پناهی ندارند. همه کشورها در خصوص اینترنت و شبکه‌های اجتماعی قانون تصویب کرده‌اند نمونه‌اش همین ترکیه! طرح «حمایت از حقوق کاربران» به دنبال این چیزهاست نه فیلترینگ و محدودسازی اینترنت!

پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت می‌کنیم که اگر روزی نتوانستم از شبکه‌های اجتماعی خارجی‌ها استفاده کنیم، مشکلی برایمان پیش نیاید! 
*اگر مدیران این شبکه‌های اجتماعی نخواهند که در این دفتر حقوقی داشته باشند و یا سرورهایشان را به داخل کشور نیاورند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این شبکه‌ها فیلتر خواهد شد؟
 
اولا که این کشورها به کاربران ایرانی در فضای مجازی نیازمند هستند. در حال حاضر حدود 9 میلیون از کاربران ایرانی برای پیام‌رسان‌های خارجی درآمد کلانی دارند. قطعا مدیران این شبکه‌ها یک درصد هم از چنین درآمدهایی نمی‌گذرند! ما همزمان با این اقدام، پیام‌رسان‌های داخلی را هم تقویت خواهیم کرد که اگر روزی مشکلی پیش آمد و نتوانستیم دیگر از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنیم، مشکلی برایمان پیش نیاید و از پیام‌رسان‌های داخلی خودمان استفاده کنیم. خبر ندارم که چرا سرعت اینترنت کاهش یافته است!

*آقای فلاحی! بحث کند شدن سرعت اینترنت در هفته های جاری خیلی شدت یافته است! آیا این کاهش سرعت اینترنت به طرح صیانت مربوط است؟
بنده از مسائل فنی سر در نمی‌آورم، علت کاهش سرعت اینترنت را نمی‌دانم.

قضیه کند شدن اینترنت مربوط به وزارتخانه‌هاست نه مجلس!
*قصد ندارید که این قضیه را پیگیری کنید؟ چون بالاخره بسیاری از امور زندگی مردم وابسته به اینترنت است!
 
قطعاً مسئولان باید پیگیر علت کاهش سرعت اینترنت باشند. قضیه کند شدن اینترنت مربوط به وزارتخانه‌هاست نه مجلس!

کاهش سرعت اینترنت اصلا ارتباطی به طرح صیانت ندارد/ برخی فقط می‌خواهند مردم را بر ضد طرح صیانت ترغیب کنند! / کسی‌که منافع مردم را در نظر نگیرد مردم را محدود می‌کند!
*یعنی مسئله کاهش سرعت اینترنت ارتباطی به طرح صیانت ندارد؟
 
خیر؛ مسئله کاهش سرعت اینترنت اصلاً ارتباطی به طرح صیانت ندارد. طرحی که هنوز تصویب نشده چطور تا این اندازه می‌تواند تاثیر بگذارد؟ برخی این اظهارات را مطرح می‌کنند که فقط مردم را بر ضد طرح صیانت ترغیب کنند. همه کشورها در خصوص فضای مجازی و اینترنت قانون دارند؛ چرا ما نداشته باشیم؟ امروز هر کسی که نگاه اقتصادی داشته باشد به فکر محدود کردن کشور نمی‌افتد مگر اینکه کسی در جایگاه تصمیم‌گیری، منافع مردم و داخلی کشور را مدنظر قرار ندهد!

تنها کشوری هستیم که در زمینه فضای مجازی قانون نداریم / کسانی‌که گمان می‌کنند در کشورهای غربی همه چی آزاد است سخت در اشتباه‌‌اند! /  در کشورهای اروپایی یک نفر در کتابخانه هم کنترل خواهد شد!
*برخی از مسئولان طی اظهاراتی مدعی بودند که فضای مجازی باید کنترل شود و قانون مقرراتی وضع شود تا دشمنان نتوانند از این فضا سوءاستفاده کنند! اساسا منظور از «قانون و مقررات» و «کنترل کردن فضای مجازی» چیست؟ ما تجربه جمع کردن ماهواره از خانه‌ها را داشتیم اما مشاهده کردیم که هیچکدام از این بگیر و ببندها نتوانست مسئولان را به هدف خود برساند؛ فکر نمی‌کنید با محدود ساختن فضای مجازی این محدودسازی هم به سرنوشت جمع کردن ماهواره دچار خواهد شد؟
بنده خطاب به کسانی‌که مخالف قانون‌گذاری در رابطه با فضای مجازی هستند می‌گویم که آقایان بروید و قانون همان کشورهای غربی را در خصوص اینترنت و فضای مجازی را بخوانید!همان آمریکا هم بعد از حوادث 11 سپتامبر قانونی به اسم قانون «نظرات اینترنتی» را تصویب کرد! همه کشورها در خصوص فضای مجازی قانونمند هستند. ما تنها کشوری هستیم که در زمینه فضای مجازی قانون نداریم و دیگر نمی‌خواهیم این چنین باشد. ما که به دنبال محدودسازی و فیلترینگ نیستیم اما همان آمریکا بعد از حادثه 11 سپتامبر مسائل شهروندان آمریکایی را به شدت کنترل می‌کند! کسانی‌که گمان می‌کنند در کشورهای غربی همه چی آزاد است سخت در اشتباه‌‌اند! در این کشورها استفاده از اینترنت برای 16 و 18  سال به پایین ممنوع است!

باید استفاده از شبکه‌های اجتماعی قانونمند باشد. در مجامع علمی‌مان 80 درصد استفاده از اینترنت طرف امور غیرعلمی است! یکی از دوستانی که برای فرصت مطالعاتی به یکی از کشورهای اروپایی رفته بود می‌گفت که به کتابخانه رفتم و در آن‌جا به من گفتند که حواست باشد همه چیز در اینجا کنترل می‌شود یعنی در کشورهای اروپایی یک نفر در کتابخانه هم کنترل خواهد شد! این قضیه بدان معناست که در کشورهای دیگر هم قانون و نظارت وجود دارد. چیزی که مشخص است این است که ما باید در زمینه فضای مجازی و استفاده از اینترنت قانون داشته باشیم کسی به دنبال فیلترینگ و محدود ساختن مردم نیست! متاسفانه در کشور ما از فضای مجازی ضابطه‌مند نیست و به طور درست از اینترنت استفاده نمی‌شود که همه این موارد با اجرایی شدن این طرح اصلاح خواهد شد.
مرجع : دیده‌بان ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۱۹:۱۱
آخه تو کی هستی هی تو را کم داشتیم خاک بر سرمان برای این نماینده های که داریم (383400)
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۲۳:۴۴
امیدوارم روزی اینها در پیشگاه ملت جوابگوی اقداماتشان باشند (383417)
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ۰۶:۱۲
وقتی قصد مقایسه داریم منطقا باید همه جانبه باشه نمیشه تو یه مسئله با آنگولا مقایسه بشیم و تو مسئله دیگه با آمریکا! رفاه ملی با سومالی و قیمت بنزین با اروپا!!!!
مسئولان تیشه به ریشه خود زدند و آثار آنرا خواهند چشید!! (383430)
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۰۰:۵۲
الان کدام شرکت خارجی در ایران نمایندگی یا شعبه رسمی دارد که شبکه های اجتماعی و گوگل و مایکروسافت و غیره باید داشته باشند. الان شما که ماشین کره ای و آلمانی و ... سوار میشی چگونه به ترمزش و موارد ایمنیش اعتماد میکنی وقتی هیچکدوم توی ایران دفتر ندارن؟!! وقتی توی بیمارستان با دستگاه زیمنس آلمان سی تی اسکن قلب میکنی چرا نمی گی من چگونه بهش اعتماد کنم! اینها همش توجیه. خودتی... (383496)
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۱۳:۱۴
اطمینان داشته باشید که طراحان و حامیان طرح صیانت برانداز هستند. (383531)
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ۲۱:۲۴
یکی از این افراد فلاحی نماینده همدانه که از نظر شخصیتی و سواد ... واقعا باید برای کسانی که به او رای داده اند تاسف خورد چون عمده مردم همدان انسانهایبا شخصیت و فرهیخته ای هستند حالا چرا و بر اساس چی به این شخص بی هویت رای داده اند نیاز به برسی داره (383645)
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ۰۰:۴۳
روزی می رسد که.................در این کشور هیچ اثری نخواهند ماند جز .............!!! (383608)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها