به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۳۲۲۵۲۰

درک بهتر بدن انسان با بررسی "کوسه شبح"

درک بهتر بدن انسان با بررسی "کوسه شبح"
گروه علمی: "کوسه شبح"(Callorhinchus milii) یک ماهی باستانی است که به دلیل ظاهر غیر معمولش شناخته شده است. این ماهی پوزه‌ای متمایز به شکل بیل و خرطوم دارد. این ماهی که با نام‌های کوسه شبح، فیل ماهی و شیپورچی نقره‌ای نیز شناخته می‌شود، معمولا در آب‌های جنوب استرالیا یافت می‌شود.به گزارش ایسنا، این ماهی متعلق به قدیمی‌ترین گروه آرواره‌دهانان است. آنها کندترین ژنوم در حال تکامل در بین تمام مهره داران شناخته شده را دارند و این موضوع آنها را برای تحقیقات خاص از جمله اینکه چگونه برخی از سیستم‌های بیولوژیکی در مهره داران استخوانی(از جمله انسان) تکامل یافته‌اند، ایده‌آل می‌کند.
 
در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشکده پزشکی سن دیگو دانشگاه کالیفرنیا و گروهی از محققان ژاپنی از این ماهی باستانی برای به دست آوردن بینش جدیدی در مورد زیست شناسی انسان استفاده کردند. آنها بررسی کردند که چگونه و چرا یک داروی پرمصرف برای سقط جنین(abort pregnancies) موثر است.محققان طی این مطالعه فعال‌سازی "گیرنده پروژسترون"(PR) را در کوسه‌های شبح‌ و انسان مقایسه کردند تا مشخص کنند که چگونه فعال‌سازی استروئیدی در کوسه‌های شبح‌ تکامل یافته و چگونه عمل می‌کند.

گیرنده پروژسترون(Progesterone receptor) یا به اختصار "PR" که با نام "NR۳C۳" هم شناخته می‌شود، یک گیرنده داخل سلولی است که توسط هورمون استروئیدی پروژسترون فعال می‌شود.آنها دریافتند که برای فعال‌سازی گیرنده پروژسترون در کوسه شبح به ترکیب متفاوتی از هورمون‌ها و استروئیدها نسبت به فعال‌سازی گیرنده پروژسترون در انسان نیاز است.

RU۴۸۶ یک ترکیب بالینی مورد تایید پزشکی است که حاملگی را در انسان مسدود کرده یا به آن خاتمه می‌دهد. با این حال، دانشمندان دریافتند که این ترکیب تاثیر یکسانی روی کوسه‌های شبح ندارد چرا که این ترکیب، فعال شدن پروژسترون گیرنده پروژسترون کوسه شبح را مهار نمی‌کند.دکتر "مایکل بیکر"(Michael Baker) از دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو گفت: این یافته‌ها مسیرهای تکاملی متفاوت ماهی و انسان را برای ما واضح‌تر می‌کند.
برچسب ها: کوسه شبح انسان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها