به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۳۲۲۵۷۵

یک داروی مضر برای سلامت کلیه

یک داروی مضر برای سلامت کلیه
گروه علمی:برخی دارو‌ها می‌توانند عوارض جدی مانند آسیب حاد کلیه (AKI) را ایجاد کنند. برخی دارو‌ها می‌توانند عوارض جدی مانند آسیب حاد کلیه (AKI) ایجاد کنند. در این صورت کلیه‌های فرد به طور ناگهانی به درستی کار نمی‌کنند که می تواند از کاهش جزئی عملکرد کلیه تا نارسایی کامل آن متغیر باشد. بدون درمان سریع، سطوح غیر طبیعی املاح و مواد شیمیایی می‌تواند در بدن انباشته شود که بر توانایی عملکردی صحیح سایر اندام‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر کلیه‌ها به طور کامل غیر فعال شوند، ممکن است فرد نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه داشته باشد و البته می‌تواند کشنده باشد.
 
محققان داده‌های ۷۰۲۲۶۵ نفر بزرگسال را از یک پایگاه داده مراقبت‌های اولیه در برای بررسی نسخه‌های NSAID در طی دو سال تجزیه و تحلیل کردند. طبق نتایج کاهش تجویز نسخه‌های NSAID پیشنهاد شد این تجویز شامل کسانی شود که در معرض خطر بالاتر ابتلا به AKI هستند.اما برای افرادی همچون بیماران مسن‌تر و کسانی که بیماری‌های طولانی مدتی مانند بیماری مزمن کلیوی و دیابت داشتند، همچنان تجویز می شود.

دکتر فریز دانشیار بهداشت عمومی در دانشگاه ساوتهمپتون گفت: اکثر تجویز کنندگان به خوبی از خطرات NSAID ها، به ویژه التهاب و خونریزی در دستگاه گوارش آگاه هستند؛ اما مطالعه ما نیاز به توجه بیشتر به این خطر AKI را نشان می‌دهد. پزشکان عمومی، پرستاران و داروسازان باید آگاه باشند و در مورد قطع (یا عدم تجویز) NSAID‌ها در بیماران پر خطر فکر کنند.
برچسب ها: سلامت بدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها