به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۳۲۲۹۴۱
پهپادهای ارسالی به ونزوئلا را به مهمات هدایت‌شونده مجهز می‌کند

هشدار اسرائیل به آمریکا درباره پهپادهای ایران

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا «هشدار» داد ایران به تازگی پهپادهایی را که در اختیار کشورهایی مانند ونزوئلا قرار داده است، به مهمات هدایت‌شونده دقیق برای کاربرد احتمالی آن‌ها در حملات آتی علیه منافع آمریکا مجهز می‌کند.
هشدار اسرائیل به آمریکا درباره پهپادهای ایران
به گزارش خبرگزاری رویترز، این نخستین بار است که اسرائیل آشکارا ایران را متهم می‌کند که غیر از تسلیح حزب‌الله و دیگر گروه‌های متحد با خود در آسیای غربی، یک کشور حوزه آمریکای لاتین را نیز به پهپاد و مهمات دقیق هدایت‌شونده تجهیز می‌کند. بنی گانتز شامگاه سه‌شنبه سوم اسفند گفت ارزیابی‌های اسرائیل نشان می‌دهد که ایران در حال برنامه‌ریزی برای مجهز کردن پهپادها و سایر مدل‌های مشابه از پرنده‌های ریز هدایت‌پذیر از راه دور به مهمات هدایت‌شونده دقیق برای ونزوئلا است. او افزود که در دیدارهایش با مقامات کشورهای متحد اسرائیل و آمریکا، از جمله در آفریقا و آمریکای لاتین، «نگرانی شدید» آن‌ها از حمایت ایران از تروریسم را شنیده است. وزیر دفاع اسرائیل تصاویری از پهپادهایی را از نوع «مهاجر» به سران سازمان‌های آمریکایی یهودی و هیاتی از نمایندگان مجلس آمریکا که به اسرائیل سفر کرده‌اند، نشان داد و گفت این‌ها پهپادها و مدل‌های مشابهی است که ایران به ونزوئلا داده است.
 
ونزوئلا که متحد جمهوری اسلامی ایران است ده سال پیش تایید کرده بود که ایران در ساخت پهپاد برای «نیازهای دفاعی» به ونزوئلا کمک می‌کند. پهپادهای «مهاجر» که اکنون مدل شماره ششم آن نیز تولید شده، پیشرفته‌ترین پهپاد تهاجمی ساخت ایران است. در یک نشست خبری نیکولاس مادورو، رهبر ونزوئلا در پاییز امسال، ماکتی از پهپاد «مهاجر-۶» دیده می‌شد. مادورو تایید کرده که کشورش می‌تواند از این پهپادها در خاک ونزوئلا نیز تولید کرده و از آن برای اهداف امنیتی در ماموریت‌های مرزبانی و مقابله با باندهای تبهکار قاچاق مواد مخدر استفاده کند. اما برخی کارشناسان امنیتی اسرائیل از اوایل این ماه گفته‌اند که استقرار پهپادهای ایرانی در ونزوئلا برای تقویت بازدارندگی ایران در برابر آمریکا است. این کارشناسان اسرائیلی گفته بودند که مسئله حضور پهپادهای ایرانی با قابلیت تهاجمی در ونزوئلا، می‌تواند یک تهدید بالقوه برای آمریکا باشد و توان بازدارندگی امنیتی ایران را نیز حتی از آمریکای لاتین تقویت کند. با این حال، وزارت اطلاع‌رسانی ونزوئلا هنوز به درخواست رویترز برای اظهارنظر فوری در خصوص اظهارات روز وزیر دفاع اسرائیل، پاسخ نداده است.
 
ایران و ونزوئلا، دو کشور عضو اوپک و مخالف سرسخت مواضع آمریکا هستند. دوستی تهران و کاراکاس در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد تحکیم شد و بعد از آن نیز این روند ادامه یافته است. در دوره اخیر که نفت ایران تحریم‌ بوده است، جمهوری اسلامی ایران چند نفتکش سوخت خود را برای ونزوئلا ارسال کرد. مقامات جمهوری اسلامی حضور و نفوذ ایران در کشورهایی مانند ونزوئلا را نظر به این‌که ظاهرا حیات خلوت واشینگتن در آمریکای لاتین بوده است، یک افتخار و نشانی از تقویت محور ضد آمریکایی عنوان می‌کنند. اظهارات وزیر دفاع اسرائیل در باره تجهیز ونزوئلا به پهپاد و مهمات هدایت‌شونده دقیق در شرایطی بیان شده که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وین، با هدف احیای برجام، به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. اسرائیل تاکید کرده که از برجام ناراضی بوده و از احتمال احیای آن بیشتر ناراضی است. بنی گانتز در نشست سران سازمان‌های بزرگ آمریکایی یهودی گفت که حتی احیای برجام، «پایان راه» نخواهد بود. او افزود که باید توان تهاجمی و مجموعه‌ای از تحریم‌های بیشتر را تدارک دید تا در صورت نقض برجام علیه ایران به کار گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها