به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۳۲۲۹۷۰

درخواست ۶۰۰ هزار پناهندگی از اتحادیه اروپا

درخواست ۶۰۰ هزار پناهندگی از اتحادیه اروپا
گروه بین الملل: آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا می‌گوید در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۰۰ هزار نفر از خاورمیانه، به‌ویژه از سوریه و افغانستان، از اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند. هم‌زمان سازمان ملل از افزایش خشونت علیه پناهجویان گزارش می‌دهد.
به گفته آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا (EUAA)  در سال گذشته میلادی حدود ۶۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و همچنین نروژ و سوییس درخواست پناهندگی کرده‌اند. این رقم یک سوم بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.بیشتر درخواست‌ها از افغانستان و سوریه بوده است. افغان‌ها حدود دو برابر بیشتر از سال قبل درخواست داده‌اند. با این حال، متقاضیان پناهندگی از سوریه همچنان بزرگترین گروه بوده‌اند.آژانس اتحادیه اروپا می‌گوید، اگرچه رقم ثبت شده بالا است، اما هم‌چنان با شمار پناهجویان در بحران ۲۰۱۵ و ابتدای ۲۰۱۶ قابل مقایسه نیست. بسیاری از درخواست‌ها نیز از سوی پناهجویانی از عراق، پاکستان، ترکیه و بنگلادش ارائه شده است.
هم‌زمان سازمان ملل متحد نسبت به گزارش‌های متعدد درباره خشونت علیه پناهجویان و مهاجران در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده است. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز دوشنبه، دوم اسفند در ژنو هشدار داد: «آنچه در مرزهای اروپا اتفاق می‌افتد، هم از نظر قانونی و هم از نظر اخلاقی غیرقابل قبول است و باید متوقف شود». او ابراز نگرانی کرد که این «رفتار ناهنجار به امری عادی تبدیل شود».به گفته گراندی، گزارش‌های مکرری از اعمال «خشونت، آزار و بازگرداندن» پناهجویان در مرزهای زمینی و دریایی اتحادیه اروپا ارائه شده که «علیرغم درخواست‌های مکرر برای پایان دادن به چنین اقداماتی» ادامه یافته‌اند.او به ویژه به حوادثی که در مرز یونان و ترکیه رخ می‌دهد، اشاره کرد و گفت، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از ابتدای سال ۲۰۲۰ تقریبا ۵۴۰ مورد بازگشت غیرقانونی توسط مقامات یونان را گزارش کرده است. موارد مشابهی نیز درمرزهای کشورهای اروپای مرکزی و جنوب شرقی اروپا رخ داده است.
گراندی اظهار داشت که سازمان ملل با هزاران مهاجر و پناهنده در سراسر اروپا که چنین اقداماتی را تجربه کرده اند، صحبت کرده است. او به "الگوی نگران کننده تهدید، ارعاب، خشونت و تحقیر" اشاره کرد و گفت، برخی پناهندگان از جمله گزارش داده‌اند که نه تنها از دریا نجات داده‌ نشده‌اند، بلکه آنها را مجبور کرده‌اند از قایق به آب بپرند.به گفته او در مرزهای زمینی نیز از "روش‌های به همان اندازه ظالمانه" گزارش شده است؛ "در شرایط نامساعد جوی، لباس‌های مردم را درآورده و آنها را "بی رحمانه به عقب‌ رانده‌اند".
گراندی می‌گوید، به جز چند استثنا، کشورهای اروپایی اقدامی برای بررسی چنین گزارش‌هایی نکرده‌ و در عوض برای ایجاد دیوار و حصار تلاش کرده‌اند تا عبور پناهندگان و مهاجران از مرز را دشوارتر کنند. کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تاکید کرد، این حق پایه‌ای انسان‌هاست که درخواست پناهندگی بدهند.


 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها