به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۳۲۲۹۸۴

در بازار سیاه شرخری چه می‌گذرد؟

در بازار سیاه شرخری چه می‌گذرد؟
گروه جامعه:  در کوچه و بازار شرخر صدای شان می‌زنند. اما خودشان ترجیح می‌دهند که محترمانه‌تر و تحت عنوان مامور وصول مطالبات خطاب شوند. همه جا می‌شود آن‌ها را پیدا کرد، از برگه‌های تبلیغاتی روی دیوار کوچه و خیابان و آگهی‌های سایت‌های خرید و فروش آنلاین گرفته تا صفحه‌های کاری در شبکه‌های اجتماعی. کافی است  کلیدواژه‌های شرخر و وصول مطالبات را جستجو کنید تا تعداد زیاد فعالان این بازار سیاه را ببینید.
به گزارش فرارو، وصول مطالبات که در جهان به نام فکتورینگ شناخته می‌شود یک روش تامین مالی است و مبتی بر قرارداد هم انجام می‌شود. اما شیوه کار آن‌ها توسط شرکت‌های معتبر و رسمی انجام می‌شود. اما همه روند‌ها زیر سایه یک واژه انجام می‌شود؛ قانون!
قانون درست آن چیزی است که در مورد شرخر‌ها خیلی صدق نمی‌کند. آن‌ها راه و روش خودشان را دارند. مثلا اگر فرد مورد نظرشان بدون درگیری فیزیکی راضی به پرداخت بدهی نشود، کارشان به درگیری فیزیکی و دعوا و زد و خورد می‌کشد. خیلی‌ها هم پا را فراتر می‌گذارد و به  سلاح سرد وگرم متوسل می‌شوند.اما همه آن‌ها یک شعار مشترک دارند: «سرعت ما اعتبار ما». بعد مدعی اند که زمان و مکان نمی‌شناسند. پول می‌گیرند و کارشان را درست و سر موقع انجام می‌دهند و به هرشکلی اطمینان می‌دهند که به تضمین کار انجام می‌دهند.یکی از این شرخر‌ها که صفحه‌ای برای خودش ایجاد کرده است، به دنبال کنندگان اش توصیه کرده که او را بدنام نکنند، چرا که به دنبال لقمه‌ای نان حلال است. بعد گفته است که برای گرفتن طلب، برای پاس کردن چک، برای زهرچشم گرفتن شخص و برای هر کاری آماده است.او قیمت هر کدام از این کار‌ها را اعلام نکرده و همه چیز مشروط به تماس و یا پیام خصوصی کرده است. علاوه بر این او گفته که همه امورات جعل را هم انجام می‌دهد!
کاظم و حسین شرخر مشهورترین شرخر فضای وب هستند. کاظم حدود ۲۰ هزار دنبال کننده دارد. او هر بار تصاویری از اسلحه اش منتشر کرده و نوشته است که تازه از عملیات وصول یا حق گیری بازگشته است. او گفته که متخصص وصول چک، سفته، مطالبات و مهریه است.  اما در کنارش مزاحمت برای نوامیس را هم رفع می‌کند و گوشمالی هم جز خرده کاری‌های او است.
او به فرارو می‌گوید که ۱۰ درصد از کل مبلغ طلب از جمله چک، مهریه و... را می‌گیرد و در کمترین زمان موضوع را به نتیجه می‌رساند. او اطمینان می‌دهد که کارش تضمینی است و آماده است که شماره چند نفر آخری که کار برای شان انجام داده بدهد، تا خیال مان جمع شود.حسین شرخر یکی دیگر از چهره‌های شاخص این بازار سیاه در فضای مجازی است. او مدعی است که سرعت بیشتری نسبت به قانون دارد و کار‌ها را در کوتاه‌ترین و کمترین زمان انجام می‌دهد. اما مکالمه اش با مشتری‌ها را به پیام خصوصی مشروط کرده استتقریبا ساعت ۲ صبح است، به حسین شرخر پیام می‌دهم و می‌گویم که برای وصول چک ۶۰ میلیون تومانی چقدر می‌گیرد. چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و جواب می‌دهد ۱۰ میلیون تومان. می‌گویم بعد چه تضمینی وجود دارد حرف تان را گوش کند و پول ام را بدهد. حسین شرخر می‌گوید که کارش را بلد است و نیازی به توضیح روش هایش ندارد.  بعد می‌پرسم که برای انجام دادن کار باید چه راه‌هایی طی شود. او می‌گوید که مبلغی را به عنوان بیعانه می‌گیرد و تمامی اطلاعات بدهکار را دریافت می‌کند و در کمتر از ۷۲ ساعت نتیجه انجام کارش را اعلام می‌کند.  
بعد از حسین شرخر سوال می‌کنم که اگر کسی مزاحم داشته باشد، شما کارش را راه می‌اندازید. می‌گوید بله جز خدمات اش است. بعد می‌گویم که من یک کار در این حوزه هم دارم هزینه‌ها به چه شکلی است.می‌پرسد هر نوع گوشمالی قیمت خودش را دارد. شما اندازه اش را بگو، من قیمت می‌دهم. می‌گویم اگر یک کتک کوچک در اندازه‌ای که بترسد و دیگر مزاحم نشود، چقدر می‌شود؟ می‌گوید ۳ میلیون تومان. دیگر هیچ توضیحی نمی‌دهد.بعد می‌گویم فردا دردسر نشود. پاسخ می‌دهد نگران نباش. ما تمام کارمان را به شکل محرمانه انجام می‌دهیم و نمی‌گذاریم اسم شما لو برود. بعد می‌گوید که منتظر اقدام بعدی ما برای پرداخت بیعانه و ارسال آمار و اطلاعات بدهکار است.
این شرخر فضای مجازی برای ایجاد اعتماد متقاضیان، تصویر برگه کارت به کارت بانکی مشتریان سابق اش را در صفحه اش منتشر کرده تا جلب توجه بیشتری کند.
سید، ولی الله حسینی، وکیل دادگستری در مورد عواقب و تبعات شرخری به فرارو می‌گوید اگر کسی برود و فردی را ضرب و جرح کند، فرد مضروب می‌تواند طرح شکایت کند و ضارب به پرداخت دیه محکوم خواهد شد. اما بسیاری از این شرخر‌ها به جای ضرب و شتم، به محل کار فرد مراجعه کرده و فضای کسب و کار فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
وی ادامه داد: قانونگذار باید برای هر شکلی از شرخری، راه حل قانونی پیدا کند تا راه‌های سو استفاده بسته شود. چرا که شرخر‌ها در حال حاضر تغییر نام داده اند و به عنوان وصول کننده مطالبات فعالیت می‌کنند؛ بنابراین باید مکانیزمی برای این موضوع تعریف شود. مثلا در قانون وکالت ماده‌ای وجود دارد که براساس آن هر فردی که در کار وکلات دخالت کرده و خود را وکیل معرفی کند، مجازات می‌شود.  این وکیل افزود: اگر خود طلبکار هم  برای دریافت طلب اش برود و فرد را مورد ضرب و شتم قرار دهد، او هم مرتکب جرم شده و فرقی با آن شرخر ندارد. در هر صورت قانون با ضاربان در هر شکلی برخورد می‌کند. علاوه بر این اگر ضرب و شتم با چاقو باشد و یا فردی توسط شرخر و طلبکار برای مدتی نگه داشته شود، تبعات قانونی بزرگتری برای هر دو به دنبال دارد.
برچسب ها: وصول چک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها