به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۳۲۳۱۷۳
موضوع واردات خودرو به کجا رسید؟

قیمت خودرو با ادامه این وضعیت کاهش جدی نخواهد داشت

قیمت خودرو با ادامه این وضعیت کاهش جدی نخواهد داشت
گروه اقتصادی: از اوایل تیرماه سال ۹۷، واردات خودرو به ایران ممنوع شد. با این رویکرد دولت، فرصت خوبی برای دو خودروساز داخلی مهیا شد تا بیش از پیش خود را در کیفیت و قیمت محصولات به مردم ثابت کنند، اما هرچه جلوتر رفتیم، شاهد بی‌کیفیتی و افزایش نجومی قیمت‌ها در این بخش بودیم.هرچند مجلس دهم و یازدهم، طرح ساماندهی بازار خودرو را پیگیری کردند و بنا شد، مجوز واردات خودرو به کشور داده شود، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام مقاومت کرد تا این اتفاق نیفتاد.

حال پس از سخنان چند هفته پیش رهبر انقلاب و گلایه ایشان از این صنعت و دادن حق به مردم، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم جلساتی را آغاز کرده تا روند واردات خودرو را بررسی کند.بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند بالاخره بازار خودرو پس از سال‌ها تا حدی هرچند کم، رنگ آرامش به خود خواهد گرفت یا خیر؟

در همین خصوص، علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: واردات خودرو منوط به نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام است. مصوبه مجلس در خصوص ساماندهی بازار خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و ما فعلاً منتظریم. از این‌رو، جلساتی در آنجا با حضور کارشناسان، اعضا کمیسیون صنایع مجلس، نماینده خودروسازان و نماینده وزارت صمت در حال برگزاری است و امیدواریم این مصوبه سریع‌تر تصویب شود.

وی افزود: در حال حاضر دو اتفاق می‌تواند تاثیر خوبی روی بازار خودرو بگذارد؛ اول، توافق در خصوص برجام و دوم، اجازه واردات خودرو. صدور مجوز برای واردات خودرو باعث شکسته شدن قیمت خودرو‌های خارجی خواهد شد، چون در این سال‌ها قیمت‌شان غیرواقعی رشد داشته است.عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: به تبع واردات خودرو و توافق احتمالی برجام، حاشیه بازار خودرو‌های داخلی کمتر خواهد کرد و شاید کمی قیمت در آنجا هم بشکند.

نماینده شیروان اظهار داشت: با سبک و مدل خودروسازی که در ایران می‌بینیم، یعنی با نگاه انحصاری و تولید پایین و عطش در تقاضا و رقابتی که وجود ندارد، در آینده قیمت خودرو‌های داخلی کاهش جدی نخواهد یافت و به نظرم، تغییر محسوسی نخواهیم داشت.

جدی در ادامه بیان کرد: اراده در تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام برای به نتیجه رساندن موضوع هست، ولی اینکه این تصمیم در همین اسفند سال جاری رخ دهد یا موکول به سال بعد شود، معلوم نیست؛ گاهی این جنس تصمیمات طولانی می‌شود و باید منتظر جلسات بعدی و اظهارنظر‌ها بود.عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: کمیسیون تلفیق، وارادات خودرو را در بودجه حذف کرده بود، ولی نمایندگان در صحن پیشنهاداتی در مورد تصویب واردات دادند و دوباره موضوع زنده شد.وی گفت: در طرح ساماندهی بازار خودرو، واردات از محل فروش و صادرات قطعات و صنایع نیرو محرکه بود، ولی این وارداتی که از آن حرف می‌زنیم با ارز دولتی است.جدی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این مصوبه به صحن آورده شود احتمال رای آوردنش بسیار بالاست مگر اینکه بگویند مخالف با سیاست‌های نظام است و هیات رییسه اجازه ندهد در صحن مطرح شود.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها