به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۳۲۳۳۰۵

سئوالات آزمون دکتری منتشر شد

سئوالات آزمون دکتری منتشر شد
گروه جامعه: سئوالات آزمون دکتری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۱ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.به گزارش ایسنا، آزمون دکتری ۱۴۰۱ روز گذشته ۶ اسفند با حضور ۱۸۶ هزار و ۵۵۶ نفر برگزار شدو هم اکنون سئوالات این آزمون بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است.
نتایج اولیه معمولاً اردیبهشت و خرداد اعلام می‌شود و پس از انتخاب رشته، از اوایل مردادماه مصاحبه‌های دکتری در دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.

نتایج نهایی آزمون دکتری ۱۴۰۱ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز شهریور ماه سال آینده منتشر می شود.
 بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پذیرش دانشجو در مقطع دکتری و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی شامل دو مرحله هست که هر کدام از مراحل مطابق شیوه‌نامه اجرایی آزمون انجام می‌گیرد.

بر این اساس ،مرحله اول آزمون متمرکز است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد و پس از برگزاری آزمون کارنامه‌ای شامل نمرات خام، نمرات کل و ... در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که متقاضیان مجاز به انتخاب رشته بر اساس آن نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده و بر اساس کد رشته محل‌های انتخابی و حد نصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز) که با هماهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می‌شوند، با توجه به سهمیه متقاضی به کدرشته محل‌های حائز حد نصاب معرفی خواهند شد.

طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته بر اساس هر یک از شیوه‌های آموزشی، پژوهشی و پژوهش محور انجام می‌گیرد.

بر این اساس، در آزمون متمرکز شیوه آموزشی پژوهشی ۵۰ درصد و پژوهش محور ۳۰ درصد و همچنین سوابق آموزشی پژوهشی و فناوری در شیوه آموزشی پژوهشی ۲۰ درصد و پژوهش محور ۲۰ درصد در مصاحبه علمی و سنجش عملی شیوه آموزشی پژوهشی ۳۰ درصد و پژوهش محور نیز ۳۰ درصد و در نهایت تهیه طرح واره نیز ۲۰ درصد سهم پذیرش را شامل می‌شود.

همچنین اجرای مرحله اول آزمون متمرکز توسط سازمان سنجش کشور و تخصیص امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری، مصاحبه علمی و ... توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها