به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۸:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۳۲۳۳۸۵

توافق برای اخراج بانک‌های روسیه از سوئیفت

توافق برای اخراج بانک‌های روسیه از سوئیفت
گروه اقتصادی: کمیسیون اروپا بامداد یکشنبه پس از کشمکش های فراوان اعلام کرد که متحدان غربی توافق کردند که برخی بانک های روسیه را از سیستم سوئیفت خارج می کنند.اورسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا همراه با آمریکا و دیگر شرکای غربی قصد اعمال تحریم های بیشتری علیه روسیه را دارند که شامل قطع کردن دسترسی شماری از بانک های روسیه به سیستم سوئیفت می شود.

دولت آلمان نیز اعلام کرد که متحدان غربی دسترسی بانک مرکزی روسیه به بازارها را محدود می کنند.کاخ سفید هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که همگام با کمیسیون اروپا و برخی متحدان غربی خود از خروج برخی بانک های روسیه از شبکه مالی سوئیفت حمایت می کند.

کاخ سفید شامگاه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد که با هماهنگی با کمیسیون اروپا و کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و کانادا، از خروج "برخی از بانک های روسیه" از شبکه مالی سوئیفت حمایت می کند.در این بیانیه آمده است که آمریکا و کمیسیون اروپا متعهد به تلاش برای تبدیل کردن جنگ اوکراین به یک شکست راهبردی برای روسیه هستند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ما رهبران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا، جنگ انتخابی پوتین و حملات به کشور مستقل و مردم اوکراین را محکوم می‌کنیم.در این بیانیه آمده است: ما در کنار دولت اوکراین و مردم اوکراین در تلاش های قهرمانانه آنها برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه می ایستیم.
در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید آمده است جنگ روسیه حمله به قوانین و هنجارهای بین المللی است که از زمان جنگ جهانی دوم حاکم بوده و ما متعهد به دفاع از آن هستیم.

کاخ سفید در این بیانیه افزوده است، ما روسیه را مورد بازخواست قرار خواهیم داد و به طور جمعی تضمین خواهیم کرد که این جنگ یک شکست راهبردی برای پوتین باشد.سوئیفت (SWIFT) " مخفف ( Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication ) "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی " است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود.

مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل مینماید و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضاء فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری دارای یک SAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت می باشد که توسط موسسه سوئیفت کنترل می شود (در ایران SAP در بانک مرکزی واقع گردیده است).سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها