به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۳۲۳۴۲۴

اگر بعضی‌ وعده‌ها عملی نیست به مردم بگوییم

اگر بعضی‌ وعده‌ها عملی نیست به مردم بگوییم
گروه سیاسی: نماینده پیشین مجلس گفت: مسئولان باید با شفافیت درباره طرح‌ها و لوایحی که قابلیت اجرایی و غیراجرایی دارند با مردم صحبت کنند، اگر بعضی‌ وعده‌ها عملی نیست، باید راحت به مردم بگوییم.به گزارش ایلنا، عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره افزایش تجمعات صنفی و معیشتی طی ماه‌های اخیر و نحوه برخورد با آنها، گفت: در اصل ۲۷ قانون اساسی آمده است، هرگونه تجمعاتی که مخل نظم عمومی و به همراه داشتن سلاح نباشد، می‌تواند برگزار شود. اما شکل‌گیری تجمعات را به صدور مجوز از وزارت کشور موکول کرده‌اند. خاطرم است، زمانی که درباره این موضوع با کسانی که به حوزه حقوق تسلط داشتند بحث می‌کردیم، آن‌ها گفتند وقتی قانون اساسی شرطی برای تجمعات آزاد قائل شده و در آن آمده اگر مخل نظم عمومی و سلاح در آن نباشد هرگز به صدور مجوز نیاز ندارد. اگر ما بگوییم باید مجوز صادر شود در حقیقت به اصل قانون اساسی دست برده و چیزی به آن اضافه کردیم. 

یوسفیان ملا گفت: اما در همین مدت، اگر به صحبت‌هایی که رهبری داشتند نگاه کنیم، ایشان گفتند اگر مسئولان قولی به مردم دادند و بعد فهمیدند امکان عملیاتی شدن آن قول نیست با مردم صحبت کرده و بگویند چرا نتوانستند این کار را انجام دهند. اگر این موضوع به ویژه در مجلس اتفاق می‌افتاد، شاهد بخشی از این مشکلات نبودیم. 

وی در ادامه با ذکر مثالی درباره همسان‌سازی حقوق معلمان گفت: امروز در این مدتی که تجمعات و اعتراضات برگزار شد، کدام یک از ۲۹۰ نفر از نمایندگان حوزه انتخابی گفتند اگر بخواهیم همسان‌سازی حقوق معلمان را انجام دهیم این مبلغ در سال اول و مبلغی دیگر در سال دوم می‌خواهد اما درآمد ما به این شکل است و به دلایلی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ ما خودمان هم به حرف‌هایی که می‌زنیم عمل نکردیم. 

یوسفیان ملا تصریح کرد: اگر ببینیم تظاهراتی مشکلی ندارد، چند ساعت صبر می‌کنیم، متفرق می‌شوند و می‌روند اما وقتی می‌بینیم تجمع بیشتر شده و مشکل آفرین می‌شود با آن‌ها برخورد کرده و روش دیگری را انتخاب می‌کنیم که آن روش جواب نداده و شرایط را بدتر کرده است. امروز می‌گویند معلمانی که در شهرستان‌های مختلف تحصن و اعتصاب کرده و به کلاس نرفتند آن معلمان دیگر نباید به کلاس بروند. یعنی به این شکل که یک موضوع مبهمی که جنبه تهدید دارد را تبدیل به مشکل بزرگ می‌کنند و گاهی آن عده با اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت و مدتی هم به حبس محکوم می‌شوند. مسئله‌ای که ما داریم این است که در جهت حل مشکل گامی برنمی‌داریم. 

وی در ادامه توضیحات خود افزود: به طور مثال معلمان در تجمعات اعتراضی خود، درباره قانون همسان‌سازی گفتند ما که آن را تصویب نکردیم، خودتان در مجلس قانون برنامه پنج ساله را آوردید و گفتید پرداخت حقوق و دستمزد باید بر اساس نرخ تورم و شاخص بانک مرکزی باشد و آن را هم تصویب کردید. ما امروز در برنامه پنج ساله ششم هستیم، قانونی تصویب کردید اما به آن عمل نکردید و باعث به وجود آمدن این اعتراضات شدید.

این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد: اگر دولتی بخواهد بگوید دولت قبلی بیش از اندازه قول داده و از عهده من خارج است، باید مسئولیت دولت را قبول نکند. وقتی قادر به انجام تعهدات وزیر دولت قبل نیست باید بگوید من قدرت اجرایی آن تصمیمات را ندارم و خداحافظ. بدترین ظلم به مردم ایران است که مسئولی پستی را قبول کند که توان اداره آن را نداشته باشد. به همین علت معلمان چندین روز می‌آیند اعتراض می‌کنند وقتی می‌بینند خبری نمی‌شود اعتراضات بیشتر شده، گاهی چند نفر بازداشت و تعدادی دیگر مشکلات زیادتری برایشان به وجود می‌آید. 

یوسفیان‌ملا با ذکر مثالی از نحوه برخورد یک مسئول با مردم گفت: آقای روحانی زمانی حرف عجیب و غریبی زد و گفت حقوق همین است، اگر نمی‌خواهید به سلامت هیچ کس جلوی شما را نگرفته است. این حرف، قانونی نبود و حرف زور است. قانون می‌گوید باید حقوق هر سال افزایش و ضریب آن را افزایش دهیم.

وی در ادامه گفت: معترضانی که می‌آیند شعار می‌دهند، اگر اعتراضشان درست نیست بیایید به آن‌ها جواب دهید هیچ اشکالی ندارد که با آن‌ها صحبت کنید. امروز و فردا جواب ندهید طبیعتا آن‌ها روزهای دیگر عصبانی‌تر و اعتراضاتشان بیشتر می‌شود. تا هر زمانی که جواب درستی ندهید می‌توانید با استفاده از برخورد قهریه آنها را متفرق کنید. بهترین راه حرف زدن درست با مردم است. خیلی‌ها می‌گویند این راه شدنی نیست اما بهترین راه حرف زدن با مردم است.

یوسفیان ملا درباره اینکه مشکل را به چه شکلی باید حل کرد تا اعتراضات مردمی کمتر شود، گفت: بهترین راه برای حل این مشکل که آتش اعتراضات کم شود، اتخاذتصمیمات و وعده‌هایی است که قابلیت اجرایی دارند. مسئولان باید در رسانه‌هایی مثل صدا و سیما، رادیو و تلوزیون به مردم بگویند، ای مردم ما فقط می‌توانیم این وعده‌ها را اجرایی کنیم و اگر بعضی‌ها وعده‌ها عملی نیست به راحتی به مردم بگویند. 

وی افزود: به جای آنکه با مردم معترض برخوردی شود، اول بیایند با مردم حرف بزنند. در همین ماجرای اصفهان قرار بود امام جمعه این شهر با مردم درباره مشکل آب صحبت کند اما نیامد آنقدر دست روی دست گذاشتند تا آن ماجرای تلخ اصفهان رخ داد. آقای رئیسی روزهای ابتدایی راه حل خوبی داشت می‌رفت با مردم صحبت می‌کرد اما وقتی مسائلی بزرگتر پیش می‌آید که دولت در حل بحران‌ها کاری نمی‌تواند انجام دهد آن اتفاقات تلخ اصفهان رخ می‌دهد. تا امروز ما هیچ حرکتی برای اینکه مشکل مردم اصفهان حل شود، ندیدیم. ماجرای معلمان به همین شکل است. دولت تا قبل از آنکه دوباره موج اعتراضات تشدید نشده باید به دنبال حل آن مسئله باشد تا شاهد آن اتفاقات نباشیم. 

این فعال سیاسی در ادامه تاکید کرد: مورد دیگر آنکه مسئولان زمانی که می‌آیند با مردم حرف می‌زنند به هیچ وجه نباید وعده دروغ بدهند. یعنی پاسخ به مردم به شکلی باشد که مردم باور کنند که مسئولان به ما دروغ نمی‌گویند. قبل از آنکه دولت جدید آغاز به کار کند، مردم تا زمانی که آقای روحانی وعده جدیدی می‌داد بارها گفتند او دروغ می‌گوید. حالا که دولت جدید آمده خدا نکند که این ماجرا بار دیگر تکرار شود و مردم حس کنند که این مسئولان هم دورغ می‌گویند امروز شعار می‌دهند اما بی‌اعتمادی بیشتر، لحظه به لحظه حل مسائل را سخت و سخت‌تر می‌کند. 

یوسفیان‌ملا درباره اینکه با توجه به مشکلات معیشتی مردم و اینکه برخی از آنان کسب و کاری در فضای مجازی دارند تصویب طرح صیانت در مجلس و اجرایی شدن آن ممکن است موجب تجمعات بیشتر شود، گفت: کسانی که امروز به طرح صیانت اعتراض دارند، اگر میکروفن را بردارید و به خیابان رفته و از آنان بپرسید یک ماده آن را بگویید، نمی‌دانند. داشتن عملکرد مشکوک، نداشتن شفافیت و صحبت نکردن با مردم باعث به وجود آمدن اعتراض مردمی شده است. 

وی در ادامه تصریح کرد: امروز شما کسی را در این کشور ندارید که بگوید فضای مجازی به همین شکل خوب است. همه اعتراض دارند خیلی‌ها می‌گویند فضای مجازی باعث از بین بردن ازدواج‌ها و افزایش تهمت‌ها شده است. بعضی‌ها هم از فیلترینگ و کاهش سرعت حرف می‌زنند. بنابراین کسی امروز از وضعیت فضای مجازی راضی نیست و همه به دنبال اصلاح آن هستند. درباره این موضوع، نمایندگان وقتی می‌خواهند طرح یا لایحه‌ای را در صحن مجلس یا کمیسیون‌ها تصویب کنند، باید طبق قانون درکار هفتگی مجلس آن را اعلام و منتشر کنند. اما وقتی یک مرتبه می‌گویند قرار است بدون رعایت قانون و انتشار آن در دستور هفتگی با ارسال پیامک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای در کمیسیون تخصصی شکل بگیرد، همین موضوع همه را مشکوک می‌کند که چه اتفاقی افتاده است، که خوشبختانه این مصوبه در هیئت‌رئیسه رد شد. 

یوسفیان‌ملا در ادامه گفت: نمایندگان مجلس در آن کمیسیون با تصویب این طرح القا می‌کنند که می‌خواستیم یک چیزی تصویب کنیم و در برویم. حتی خیلی از نمایندگان در آن جلسه کمیسیون نمی‌دانستند چه طرحی را تصویب کردند. وقتی مردم می‌بینند کاری به این شکل غیرقانونی و غیرطبیعی انجام شده، اعتراض می‌کنند و رفته رفته باعث کلفت‌تر شدن ریشه این اعتراضات شده که در نهایت باید هزینه‌های بیشتری را بدهند. 

وی تصریح کرد: روزی یکی از نمایندگان گفت اجرای این طرح آزمایشی و موقت است. بله همه قوانینی که در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده آزمایشی است دیگر نمی‌خواهد بذل و بخشش کنید که این طرح آزمایشی است. اما همان اصل ۸۵ می‌گوید اگر تمام قوانین در تصویب آن طرح رعایت شد حالا باید به صحن آمده و برای مدت زمان آن که می‌تواند ۱ساله، دو ساله یا حتی ۳۰ ساله باشد رای گیری شود. بنابراین از اقدامات غیرطبیعی اعتراضات غیرطبیعی بروز پیدا می‌کند.  راه حل این است که باید به طور شفاف با مردم صحبت کرد و تمام وعده‌ها و کارهایی که می‌خواهد انجام شود را به آنان گفت تا از اتفاقاتی که می‌تواند وضعیت را به جای بدتری بکشاند، جلوگیری شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها