به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۹ ساعت ۲۱:۵۴
کد مطلب : ۳۲۳۸۰۸
نگرانی‌ها از احتمال شکست گفتگوها افزایش یافت

رویترز: مواضع ایران در وین سخت‌تر و سازش‌ناپذیرتر شد!

گروه سیاسی: خبرگزاری رویترز گزارش داد كه مواضع علی باقری در بازگشت به وین سخت‌تر شده و تیم ایرانی حتی خواستار بازنگری در برخی از موضوعاتی شده که پیشتر بر سر آنها توافق شده بود!
رویترز: مواضع ایران در وین سخت‌تر و سازش‌ناپذیرتر شد!
به نوشته یورونیوز، این خبرگزاری در گزارشی اختصاصی و به نقل از دو منبع نزدیک به هیئت‌های مذاکره کننده می‌گوید تیم ایرانی همچنان بر درخواست‌های خود از جمله حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا تاکید دارد ضمن اینکه درخواست‌های تازه‌ای نیز مطرح کرده است. این منبع که نخواسته نامش فاش شود در این رابطه می‌گوید: «موضع ایران پس از سفر باقری به تهران بیش از پیش سازش ناپذیر شده است. آنها اکنون بر رفع تحریم‌های سپاه اصرار دارند و می‌خواهند موضوعاتی که قبلا بر سر آن توافق شده دوباره باز شود.» رویترز اشاره‌ای به جزئیات درخواست‌های تازه ایران نکرده است و مشخص نیست هیئت مذاکره کننده ایرانی چه موضوعاتی را دوباره برای گفتگو مطرح کرده‌اند.
شرایط کنونی در مذاکرات هسته‌ای نگرانی‌ها از احتمال شکست گفتگوها را افزایش داده است و ایران و غرب یکدیگر را مسئول گرفتن تصمیمات سیاسی معرفی می‌کنند. پیشتر ایالات متحده بارها به ایران اعلام کرده که پایان ماه فوریه آخرین مهلتی است که طرفین می‌توانند بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند و در صورتی که این اتفاق نیفتند واشنگتن مذاکرات را ترک خواهد کرد.
مقام‌های ایران اما در مقابل معتقدند پرونده‌های مربوط به پیشینه برنامه هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بسته شود و دیگر این نهاد پرسش‌های تازه‌ای را در خصوص فعالیت‌های گذشته ایران مطرح نکند. این در حالیست که آژانس می‌گوید اثر اورانیوم در مراکزی که پیشتر از سوی ایران اعلام نشده بود پیدا شده است. این موضوع نگرانی‌ها در خصوص پیگیری برنامه هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران به نهادهای بین‌المللی را تقویت کرده است. مقام‌های ایرانی این گزارش‌های آژانس را سیاسی می‌دانند و معتقدند برنامه هسته‌ای تهران همواره صلح آمیز و شفاف بوده است.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری خود با اشاره به اینکه دستیابی به توافق خوب ممکن است افزود: «چند موضوع کلیدی هنوز به صورت حل نشده باقی مانده است و آمریکا و اروپا باید در خصوص آن تصمیم بگیرند.» این در حالیست که وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه تاکید کرده که پایان به مذاکرات هسته‌ای در هفته جاری ضروری است.
علی باقری کنی که هفته قبل برای رایزنی به تهران سفر کرده بود، امروز و پس از بازگشت به وین با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد. یک دیپلمات ایرانی در تهران هم به خبرگزاری رویترز گفته است که اگر در این هفته گفتگوها به نتیجه نرسد، مذاکرات برای همیشه از بین خواهد رفت. علی واعظ مدیر بخش ایران گروه بین‌المللی بحران هم با این مسئله موافق است. واعظ به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «اگر مذاکرات در این هفته شکست بخورد، احتمالا دیگر نه برجامی خواهیم داشت و نه گروه کشورهای ۵+۱. این آخرین فرصت برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.»
اصلی‌ترین اختلاف پیش‌روی ایران و قدرت‌های جهانی در حال حاضر بر سر پرونده پادمان و فعالیت‌های پیشین برنامه هسته‌ای ایران است. طرفین البته در خصوص آنچه ایران از آن تحت عنوان تضمین‌ها یاد می‌کنند نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند. آمریکا بارها تاکید کرده که نمی‌توان هیچ تضمینی به تهران ارائه دهد. از سوی دیگر گفته می‌شود موضوع رفع تحریم‌های دفتر رهبر جمهوری اسلامی و همچنین خروج سپاه پاسداران از فهرست نهادهای تروریستی از دیگر موضوعاتی است که محل اختلاف طرفین است. با این حال ناظران معتقدند کلید اصلی اختلاف، مسئله پادمان است و باقی اختلاف قابل حل شدن هستند.
اختلافی که البته حل شدن آن چندان ساده نیست. یک مقام ایرانی در تهران به رویترز گفته است: «ما به سوالات آژانس پاسخ داده‌ایم اما آنها به جای بستن پرونده با انگیزه سیاسی از آن برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات استفاده می‌کنند.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها