به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۳۲۳۸۵۱
بانک‌ها شبیه شرایط جنگی کار می‌کنند

شهروند اوکراینی: در زیرزمین خانه‌ها تولید انبوه کوکتل مولوتف داریم

شهروند اوکراینی: در زیرزمین خانه‌ها تولید انبوه کوکتل مولوتف داریم
گروه بین‌الملل: روز ششم حمله روسیه به اوکراین آغاز شده و به گفته شهردار کی‌یف این شهر به محاصره نیرو‌های روس در آمده است. شرایط در پایتخت اوکراین ساعت به ساعت سخت می‌شود. حکومت نظامی برقرار است و تقریبا همه خیابان‌ها از خودرو‌های شخصی و عمومی خالی شده است. مردم وحشت‌زده ساعت‌های نخست روز را در صف‌های طویل مواد غذایی، سوخت و عابربانک می‌ایستند و هر لحظه در انتظار شنیدن آژیر خطرند. آژیری که به گفته یکی از شهروندان اوکراینی برای اطمینان به صورت آلارم و پیام روی گوشی‌های همراه شهروندان کی‌یف هم ظاهر می‌شود تا هیچ کس از پناهگاه جا نماند.

رویداد۲۴ برای درک بهتر شرایط پایتخت اوکراین که تا این لحظه از تیرس نیرو‌های روس در امان مانده و تانک‌های روسی آسفالت خیابان هایش را تخریب نکرده‌اند، با یکی از شهروندان اوکراینی ساکن کی‌یف گفتگو کرده است. النا لوی داروساز ۲۷ ساله اوکراینی است بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در یک کمپانی بین المللی داروسازی مشغول به کار شده است. او ماجرای حمله روسیه به اوکراین را از زمانی که هنوز به شکل شایعه‌ای در بین مردم کی‌یف در جریان بوده تعریف کرده است.

النا گفته مردم در اوکراین از ابتدای ماه دسامبر شروع به گفتگوی فعال درباره احتمال حمله ارتش روسیه به اوکراین کرده‌اند. این احتمال هم به دلیل سابقه روسیه در شبه جزیره کریمه و الحاق بخشی از سرزمین اوکراین به روسیه عملا احتمال قوی‌ای بود. از سوی دیگر پوتین هم نیروهایش را در مرز‌های اوکراین به صف کرده بود و اسم کارش را رزمایش نظامی گذاشته بود. پوتین نیروهایش را در مرز‌های کشور همسایه یعنی بلاروس قرار دارد مستقر کرده بود و تعداد نیرو‌ها و ادوات جنگی در مرز بلاروس با اوکراین هم روز به روز بیشتر می‌شدند.

این شهروند اوکراینی می‌گوید پوتین از ماه دسامبر استقرار بیمارستان‌های صحرایی مجهز به تجهیزات انتقال خون را هم در مرز مستقر کرده بود که عملا برای یک رزمایش اقدامی بی‌معنی به حساب می‌آمد.النا درباره نحوه آمادگی مردم عادی برای مواجهه احتمالی با نیرو‌های روس در خیابان‌های کی‌یف هم توضیح داده است. او تصاویری از جعبه‌های پر از کوکتل مولوتوف، میخ‌های به هم چسبیده و مخدوش کردن تابلو‌های راهنمایی و رانندگی را برای رویداد۲۴ ارسال کرده و درباره تک‌تک آن‌ها توضیح داده است. النا گفته مردم عادی به صف مدافعان کشور پیوسته‌اند و شب‌ها در خانه‌هایشان مشغول ساختن کوکتل مولوتوف هستند.




اقدام مردم به ساخت کوکتل مولوتوف در واقع در پی دعوت وزیر دفاع اوکراین از شهروندان اوکراین تشدید شده است. کوکتل مولوتوف در واقع سلاحی است که از یک شیشه نوشیدنی، سوخت مشتعل شونده مانند بنزین، الکل یا هر ترکیبی که قابلیت سوختن داشته باشد و یک دستمال به عنوان فیتیله تشکیل شده است.
النا همچنین از روشی برای گیج کردن نیرو‌های روسی توسط مردم عادی هم حرف زده است. او گفته مردم تابلو‌های راهنمایی و رانندگی را مخدوش می‌کنند تا نیرو‌های دشمن راهشان را گم کنند.

شعار به جهنم خوش آمدید خطاب به سربازان روسیه در تابلوی راهنمایی و رانندگی کی‌یف

تولید میخ‌های دست‌ساز با به هم جوش دادن چند میخ برای پنجر کردن تایر خودرو‌های زرهی روس‌ها
او همچنین تصویری از صف طولانی مردم در مقابل یک داروخانه مقابل منزل مسکونی خودش فرستاده که صبح روز ۲۴ فوریه، محله ابولون در کی‌یف را نشان می‌دهد.

این داروساز اوکراینی درباره وضعیت زیرساخت‌ها و مشاغل کلیدی در کی‌یف هم توضیح داده و گفته بانک‌ها هنوز فعالند، اما روش فعالیت آن‌ها به روش شرایط جنگی است، به این معنا که صاحبان حساب تنها مقدار محدودی پول می‌توانند از حسابشان برداشت یا جابجا کنند و این مقدار هم به صورت محدودیت روزانه اعمال شده است. شرایط خرید ارز بسیار سخت است، اما هنوز هم صرافی‌هایی برای این منظور پیدا می‌شوند.او محدودیت روزانه براداشت پول از بانک‌ها را ۱۰۰ هزار هریونیا برابر ۱۴ میلیون تومان خوانده و گفته «دولت و کشور‌های اروپایی قول داده‌اند که فعالیت بانک‌ها متوقف نشود و به همین دلیل مردم امیدوارند که خطری نظیر ورشکستگی بانک‌های اوکراین را تهدید نکند.»النا از تشکیل یک کمپین توسط زنان اوکراینی در شبکه‌های اجتماعی روس زبان هم خبر داده و گفته زنان اوکراینی با انتشار این ویدئو‌های کوتاه از مادران، خواهران و همسران سربازان روس می‌خواهند که اجازه ندهند همسر، پسر و برادرشان در جنگ علیه اوکراین شرکت کنند.
.....
این شهروند کی یف همچنین تصویری از خیابان‌های خالی از اوبر (شرکت تاکسیرانی اینترنتی فعال در بسیاری از کشور‌ها از جمله اوکراین) را برای خبرنگار رویداد۲۴ فرستاده است که نشان می‌دهد فعالیت این اپلیکیشن عملا متوقف شده است.

او همچنین گفته شهر کی‌یف در حالت حکومت نظامی است و مردم باید گوش به زنگ آژیر خطر باشند تا به پناهگاه‌ها بروند. النا به وعده دولت برای حفظ دسترسی به اینترنت هم اشاره کرده و گفته شرکت‌های تامین کننده خدمات اینترنتی به خوبی فعالند و دولت قول داده اینترنت‌ها قطع نشوند، چون خیلی مهم است که جهان صدای ما را بشنود. از طرف دیگر آژیر خطر هم از طریق اینترنت بر روی تلگرام و آلارم گوشی‌ها فعال می‌شود.
این شهروند اوکراینی نظرش را درباره عملکرد ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین هم بیان کرده است. به عقیده النا زلنسکی احتمالا بهترین رهبر برای اوکراین است زیرا همه فکر می‌کردند او از کشور فرار می‌کند. حتی آمریکا هم به او توصیه کرد که به همراه خانواده‌اش کشور را ترک کند، اما او گفت ما نیاز به سلاح داریم نه تاکسی برای فرار.

النا در استور‌ی‌های روزانه اینستاگرام و فیسبوک خود نحوه ساخت کوکتل مولوتوف و برخی توصیه‌های امنیتی را بازنشر می‌کند. در یکی از این توصیه‌ها به ساکنان هر خانه‌ای گفته شده در صورت دیدن یک برچسب با کارت روی کلید در منازل، برچسب را بکنند.

او در توضیح این توصیه گفته »بسیاری از شهروندان خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و دزد‌ها از این فرصت برای خالی کردن خانه و زندگی مردم استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های این دزد‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی، چسباندن یک برچسب بر روی جای کلید در است. اگر بعد از چند روز این برچسب کنده نشده باشد به این معنی است که کسی در خانه حضور ندارد.»

النا می‌گوید «ما از همسایه‌ها خواسته‌ایم که اگر چنین چیزی روی در خانه همسایه‌شان دیدند حتما برچسب را دور بیندازند تا مانع از دزدی شوند.» از این گذشته النا به یک توصیه دیگر هم اشاره کرده است. او می‌گوید مردم به هم توصیه می‌کنند که دوربین‌های مدار بسته خانه‌هایشان را قطع کنند، چون این امکان وجود دارد که دشمن با هک این دوربین‌ها بتواند به تحرکات ادوات جنگی و نظامی اوکراین پی ببرد.مردم اوکراین در شبکه‌های اجتماعی‌شان از جهان درخواست تحریم روسیه و کمک نظامی به اوکراین کرده اند. قطع دسترسی روسیه به سوئیفت، تحریم نفتی روسیه، قطع دسترسی روس‌ها به امکانات اپل و گوگل و همچنین قطع فعالیت ویزا و مسترکارت در روسیه از جمله این درخواست‌هاست.

النا شهروند اوکراینی
مرجع : رویداد24
برچسب ها: اوکراین روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها