به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۳۲۳۹۳۲

امروز، آخرین مهلت پرداخت مالیات خانه خالی

امروز، آخرین مهلت پرداخت مالیات خانه خالی
گروه اقتصادی: براساس اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی، صاحبان خانه‌های خالی برای پرداخت مالیات تا پایان امروز فرصت دارند و فقط ۵۰ تا ۶۰ مالک از ۵۶۸ هزار خانه خالی شناسایی شده نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی مالکان این واحدهای مسکونی تا پایان امروز فرصت دارند تا با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند.
طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، اگر افراد مالیات را پرداخت نکنند، نسبت به باقی مانده سال محاسبات انجام می‌شود و برگه مطالبه مالیات صادر خواهد شد تا فرآیندهای لازم انجام گیرد.

در این بین، اگر ملک کسی به اشتباه جزو خانه‌های خالی ثبت شده است، از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، می‌تواند عدم پذیرش خود را اعلام کند.علاوه بر این، براساس اعلام مدیر کل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی در یک برنامه تلویزیونی از ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، فقط بین ۵۰ تا ۶۰ مالک برای پرداخت مالیات واحدهای مسکونی خالی اقدام کرده‌اند. 

طبق این گزارش، بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  
در این بین، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را برعهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خانه خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها