به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۲ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۳۲۴۱۷۶

لبنیات برای مبتلایان به این بیماری مضر است

لبنیات برای مبتلایان به این بیماری مضر است
گروه سلامت: محققان دریافته اند سلول‌های ایمنی B گرفته شده از بیماران ام اس به کازئین شیر حساس هستند.استفانی کورتن، یک محقق گفت: بارها از مبتلایان ام اس می‌شنویم که هنگام مصرف شیر، پنیر یا ماست احساس بدتری دارند.

اولین گام، ورود به ماده خاصی در شیر بود که می‌تواند علائم ام اس را افزایش دهد. در تعدادی از آزمایش‌های موش، محققان دریافتند که کازئین موثر است. محققان بیشتر به این موضوع علاقه‌مند بودند که چگونه این پروتئین شیر خاص می‌تواند نورون‌های مرتبط با ام اس را تحریک کند.

چاندر، دیگر محقق گفت: ما کازئین را با مولکول‌های مختلفی که برای تولید میلین مهم هستند، مقایسه کردیم. میلین، دارای یک ساختار چربی غنی است که در اطراف آکسون برخی از سلول‌های عصبی تشکیل شده از یک لایه عایق الکتریکی پیچیده شده است. وجود میلین برای عملکرد مناسب دستگاه عصبی ضروری است. از برخی جهات به طور قابل توجهی شبیه به کازئین به نظر می‌رسد؛ به طوری که آنتی بادی‌های کازئین در حیوانات آزمایشگاهی نیز علیه MAG (پروتئین مرتبط با میلین) فعال بودند.

مرحله آخر این بود که مشخص شود این پاسخ خودایمنی ناشی از کازئین در واقع در انسان رخ می‌دهد. برای بررسی این موضوع، محققان به چگونگی رفتار این آنتی بادی‌های کازئین در بافت مغز انسان نگاه کردند.
این فرضیه تایید شد. آنتی‌بادی‌های کازئین در سلول‌های مغزی مسئول تولید میلین تجمع کردند. به علاوه، محققان دریافتند سلول‌های ایمنی B گرفته شده از بیماران ام اس به خصوص به کازئین حساس هستند.

این مطالعه در نهایت به این نتیجه رسید که رابطه بین لبنیات و علائم ام اس به دلیل پروتئین کازئین موجود در شیر است که باعث هجوم آنتی بادی‌های ایمنی می‌شود. این سلول‌های ایمنی به دلیل شباهت پروتئین MAG به کازئین اشتباها به سلول‌های خاصی در مغز حمله می‌کنند.محققان توجه دارند که این مکانیسم فقط در افرادی که از قبل حساسیت به لبنیات دارند، وجود دارد. کورتن گفت که تیم او در حال حاضر روی آزمایشی برای بیماران ام اس کار می‌کند که می‌تواند حساسیت آن‌ها را به آلرژی به کازئین شناسایی کند.

کورتن گفت: در حال حاضر در حال توسعه خودآزمایی هستیم که با آن افراد مبتلا می‌توانند بررسی کنند که آیا آنتی بادی‌های مربوطه را حمل می‌کنند یا خیر. این زیرگروه باید از مصرف شیر، ماست و پنیر خودداری کنند.
یک سوال که یافته‌های جدید مطرح می‌کند این است که حساسیت به کازئین در وهله اول چه نقشی می‌تواند در ایجاد ام اس داشته باشد؟

کورتن اشاره می‌کند که مطالعات مشاهده‌ای نرخ بالاتری از ام اس را در جمعیت‌هایی که به مصرف مقادیر زیادی شیر گاو شناخته شده‌اند، شناسایی کرده‌اند. بنابراین قابل قبول است که یک واکنش آلرژیک به کازئین می‌تواند منجر به آسیب ناخواسته آنتی بادی‌ها به سلول‌های مغز و شروع آبشار واکنش‌هایی شود که منجر به ام اس می‌شوند.

کورتن اشاره می‌کند که حساسیت به کازئین به تنهایی برای ابتلا به ام اس کافی نیست؛ زیرا چندین عامل خطر شناخته شده دیگر وجود دارند که باید برای پیشرفت بیماری با هم ترکیب شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها