به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۲ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۳۲۴۲۱۹

تاثیر گرمایش زمین بر حیات گونه‌های جانوری

تاثیر گرمایش زمین بر حیات گونه‌های جانوری
گروه جامعه: افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی توسط بشر به‌ویژه پس از انقلاب صنعتی، موجب افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و در نهایت تغییرات آب و هوایی شده و مقابله با این پدیده اکنون یکی از مهمترین دغدغه‌ها در سطح جهان است.

اگر میزان غلظت دی‌اکسید کربن تا سال ۲۱۰۰ دو برابر شود، دمای متوسط ایران به میزان ۱.۵ تا ۴.۵ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت؛ امری که به گفته متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش گرمایش زمین، خشکسالی را تشدید و زیستگاه گونه‌ها را تغییر می‌دهد. براساس صحبت‌های عبدالله سالاری - متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش - به شش نکته درباره تاثیرات افزایش دما اشاره می‌کنیم:

*گرمایش زمین بر زیستگاه گونه‌های جانوری تاثیر می‌گذارد یعنی زیستگاه گونه‌ها را تغییر می‌دهد. برای مثال خشکسالی را تشدید می‌کند و یا سطح دریا را بالا می‌آورد بنابراین آن گونه جانوری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
*حیات وحش همچون گیاهان ثابت و بدون تحرک نیستند و مدام در حال تغییرند. ممکن است با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین آن زیستگاه را ترک کنند و مجبور به مهاجرت شوند، اما نکته دیگری هم که وجود دارد جزیره‌ای بودن برخی زیستگاه‌ها است.
*در زیستگاه‌های جزیره‌ای امکان تردد و تحرک وجود ندارد و در این شرایط، وضعیت نامناسب می‌شود و گونه‌های جانوری همانجا می‌مانند و تلف می‌شوند و نسل آن‌ها منقرض می‌شود.
*گرمایش زمین مسئله آب و علوفه در علفخواران، مسئله زمستان گذرانی برای گونه‌های مهاجر، تغییر زمان مهاجرت و جفت‌گیری و جوجه‌آوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تغییرات منفی می‌شود.
*گاز‌های گلخانه‌ای و دی اکسید کربن و منواکسید کربن اصلی‌ترین موادی هستند که انسان‌ها از طریق صنایع، خودرو‌های شخصی و مصارف خانگی تولید می‌کنند و باعث گرمایش جهانی می‌شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها