به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۳۲۴۴۴۹

موشک رها شده به کره ماه برخورد کرد

موشک رها شده به کره ماه برخورد کرد
گروه علمی: دانشمندان می‌گویند یک بخش موشکی رهاشده باید در ساعت ۱۲:۲۵ به وقت گرینویچ (۱۵:۵۵ دقیقه به وقت تهران) به طرف دور کره ماه برخورد کرده باشد.این بخش موشکی که سه تن وزن دارد، چند سال است که بوسیله دانشمندان ردیابی شده است، اما درباره منشا آن اختلاف نظر وجود داشت.

دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند این موشک به شرکت اسپیس‌ایکس ایلان‌ ماسک تعلق دارد و اما بعدا گفتند که منشا آن چین است- هر چند چین این موضوع را انکار می‌کند.اثرات برخورد این موشک بر ماه باید جزئی باشد. برخورد احتمال چاله کوچکی در روی ماه ایجاد کرده و باعث بلند شدن ستونی از گردوغیار روی ماه شده است.

دانشمندان امیدوارند در روزها یا هفته‌های آینده تایید برخورد این شیء ماه را به دست آورند.این بخش موشکی در ابتدا در مارس ۲۰۱۵ از روی زمین مشاهده شد. یک بررسی فضایی با حمایت ناسا در آریزونا انجام می‌شود، آن را شناسایی کرد، اما پس از آنکه معمول شد این شیء یک سیارک نیست، دیگر آن را دنبال نکرد.

این بخش موشکی، جزئی از «زباله‌ها فضایی» است- سخت‌افزارهای رهاشده هنگام پرتاب موشک‌های فضایی یا ماهواره‌ها که سوخت یا انرژی کافی برای بازگشت به کره زمین را نداشته‌اند و در اطراف آن سرگردانند.برخی از این زباله‌های فضایی به زمین نزدیکتر هستند و برخی دیگر مانند این بخش موشکی در مداری با فاصله هزاران کیلومتر دور از زمین در حال چرخش هستند.

سازمان فضایی  اروپا تخمین می‌زند که اکنون ۳۶۵۰۰ قطعه زباله فضایی با اندازه بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر در اطراف زمین در چرخش باشند.هیچ برنامه فضایی یا دانشگاهی به طور رسمی زباله‌های فضایی با فاصله زیاد از زمین را ردیابی نمی‌کند، چرا که انجام این کار گران‌قیمت است و خطرات چندانی برای انسان‌ها ندارند.
برچسب ها: موشک کره ماه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها