به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۳۲۴۵۸۴

خبری از کاهش قاچاق در بازار سیگار نیست

خبری از کاهش قاچاق در بازار سیگار نیست
گروه اقتصادی: در پی انتشار گزارش وزارت صمت مبنی بر کاهش برآورد قاچاق سیگار نسبت به سال گذشته، رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی گفت: مشاهدات میدانی کاهش قاچاق را تایید نمی‌کند، چراکه سیگار قاچاق به راحتی در تمام دکه‌های روزنامه فروشی، عمده فروشی‌ها و از سوی دستفروشان عرضه می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، محمدرضا تاجدار  درباره افزایش حدود ۱۰ درصدی تولید سیگار در ۹ ماهه امسال، اظهار کرد: این افزایش بیشتر مربوط به برندهای بین‌المللی بود، چرا که در پی اعمال مالیات نخی ۲۵۰ هزار تومانی به ازای هر کارتن سیگار تولید داخل با نشان ایرانی و ۵۰۰ هزار تومانی هر کارتن سیگار با نشان بین المللی، تولید برندهای ایرانی در سال جاری کاهش یافت.

به گفته وی، علت کاهش تولید برندهای ایرانی این بود که با توجه به پایین‌تر بودن قیمت پایه این سیگارها، مالیات نخی وضع شده فشار بیشتری بر تولیدکنندگان داخلی با نشان ایرانی تحمیل کرده و امکان رقابت با کالای قاچاق و شرکت‌های بین المللی برای آن‌ها فراهم نشد.رئیس انجمن محصولات دخانی همچنین درباره کاهش برآورد قاچاق سیگار در آمار وزارت صمت، گفت: مشاهدات میدانی کاهش قاچاق را تایید نمی‌کند. چرا که سیگار قاچاق به راحتی در تمام دکه‌های روزنامه فروشی، عمده فروشی‌ها و از سوی دستفروشان عرضه می‌شود.

وی یکی از دلایل افزایش قاچاق سیگار و افزایش هزینه‌های تولید را اعمال تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: هزینه تامین مواد اولیه از جمله هزینه حمل و نقل، هزینه ارسال پول، محدودیت در خرید مواد اولیه از برخی کشورها و... به دلیل وجود تحریم‌ها نسبت به کشورهای همسایه بالاتر است و با توجه به مرزهای گسترده ایران و وضعیت کشورهای همسایه، قاچاق به راحتی انجام می‌شود.

البته به گفته تاجدار افزایش مالیات سیگار هم برافزایش هزینه‌های تولید و افزایش قاچاق تاثیر گذار است.وی در پایان گفت که مخالفت مجلس با افزایش چند صد درصدی مالیات نخی سیگار در سال آینده از افزایش چشمگیر قاچاق جلوگیری خواهد کرد.گفتنی است که بر اساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت برآورد قاچاق سیگار در ۹ ماهه امسال حدود ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
برچسب ها: قاچاق سیگار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها