به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۳۲۴۷۳۵

خوب، بد و تمام ترین‌های نمایش خانگی در ۱۴۰۰

خوب، بد و تمام ترین‌های نمایش خانگی در ۱۴۰۰
گروه فرهنگی:سال ۱۴۰۰ که تقریبا به انتها رسیده، سالی بسیار پررونق برای سریال‌های نمایش خانگی بود و پلتفرم‌های اینترنتی بیشترین رشد و شکوفایی خود را در آن تجربه کردند. علاوه بر فیلیمو که از مدتی پیش از این، سریال‌های اختصاصی خود را شروع کرده بود، نماوا هم از اواخر سال ۹۹ اولین سریال‌های اختصاصی خود را شروع کرد و حتی فیلم‌نت هم دست به یک تجربه کوتاه در این زمینه زد.
 
جالب است بدانید در ۱۰ روز آغازین سال ۱۴۰۰، هر هفته هشت قسمت جدید و در آذر این سال، هر هفته شش قسمت جدید سریال خانگی در دو پلتفرم اصلی منتشر می‌شد. از آن‌جا که فیلیمو و نماوا در ارائه آمار بینندگان سریال‌های خود محافظه‌کاری به خرج می‌دهند و تنها آمار رکوردشکنی‌ها را منتشر می‌کنند، میزان بیننده سریال‌ها چندان مشخص نیست؛ بنابراین برای آن که بدانیم کدام سریال‌ها بیشترین توفیق را داشته‌اند، ناچاریم به آمار رضایت مخاطبان از سریال‌ها که در صفحه هر محصول در هر پلتفرم موجود است، مراجعه کنیم؛ بر اساس امتیاز مثبت و منفی که کاربران پلتفرم‌ها می‌توانند به هر قسمت سریال‌ها به صورت جداگانه و به کلیت یک سریال بدهند در گزارش پیش رو، تلاش شده بر اساس این درصد رضایت، کارنامه دو پلتفرم اصلی در سریال‌هایی که حداقل یک قسمت آن در سال ۱۴۰۰ منتشر شد، مرور شود. با این توضیح که به علت تفاوت کاربران دو پلتفرم، طبیعتا باید آمار سریال‌های هر پلتفرم را به تنهایی سنجید و نباید با سریال‌های پلتفرم رقیب مقایسه کرد.

قورباغه
اولین سریال اختصاصی نماوا در ۱۵ قسمت، از ۳ دی ۹۹ شروع شد و در ۹ فروردین ۱۴۰۰ به پایان رسید. این سریال در مجموع به امتیاز ۹۲ از دید کاربران آن زمان نماوا رسید و به یکی از دو سریال محبوب این پلتفرم تبدیل شد. قسمت پایانی این سریال با امتیاز ۸۷، پایین‌ترین نمره آن را از کاربران نماوا گرفت؛ بنابراین به نظر می‌رسد پایان‌بندی آن چندان به مذاق کاربران این پلتفرم خوش نیامده است.

گیسو
منوچهر هادی تنها کارگردانی است که در سال ۱۴۰۰، دو سریال در پلتفرم‌ها داشته است. «گیسو» از جمله سریال‌های ناموفق نماوا بود و با امتیاز کلی ۷۷، پایین‌ترین امتیاز را در میان سریال‌های این پلتفرم گرفت. این سریال که در قسمت‌های اول با امتیازات ۸۰ و ۸۲ شروع خوبی نداشت، در ادامه بهتر شد، اما از قسمت ۱۷ به بعد افت کرد. آخرین قسمت «گیسو» با امتیاز ۵۲، بدترین اپیزود یک سریال نماوا در سال ۱۴۰۰ بود. پخش این سریال ۲۲ قسمتی که از ۱۳ اسفند ۹۹ آغاز شد، تا ۶ مرداد ۱۴۰۰ ادامه داشت.

سیاوش
این سریال که از ۱۰ بهمن ۹۹ تا ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۸ قسمت به پخش رسید، با امتیازات نسبتا پایین ۸۸ و ۸۹ شروع کرد، اما در ادامه رفته‌رفته امتیازات بهتری گرفت و از قسمت ۱۱ به بعد، دیگر هیچ‌گاه امتیاز کمتر از ۹۰ نگرفت. آخرین قسمت «سیاوش» با امتیاز ۹۲، از محبوب‌ترین قسمت‌های این سریال بود. این مجموعه با امتیاز کلی ۸۶، سومین سریال محبوب پلتفرم نماواست.

خاتون
این سریال از ۱۸ مرداد شروع شد و پس از وقفه‌ای سه‌ماهه در پاییز، تاکنون به قسمت هجدهم رسیده است. تا این جای «خاتون» به جز قسمت‌های ۱۷ و ۱۸ که ۹۴ درصد رضایت مخاطبان را جلب کرده‌اند، درصد رضایت از قسمت‌های سریال همواره ۹۶ و ۹۷ درصد بوده است. کلیت سریال، اما ۹۲ درصد رای مثبت دارد و همراه با «قورباغه» محبوب‌ترین سریال نماواست.

حرفه‌ای
اگر سه قسمت آخر مجموعه «حرفه‌ای» را در نظر نگیریم، امتیازات این سریال همواره در حال اوج‌گیری بود و از ۸۸ به ۹۵ رسید. با این حال امتیازات معمولی سه قسمت آخر آن، نشان می‌دهد پایان‌بندی آن چندان مورد رضایت مخاطبان نماوا نبوده است. این سریال ۱۶ قسمتی که از ۲۱ مهر تا ۶ بهمن پخش شد، به امتیاز کلی ۸۰ از نظر کاربران نماوا رسید.

خسوف
«خسوف» که از ۲۳ مهر منتشر شد، از نظر بینندگان نماوا، خوب شروع نکرد. امتیاز قسمت اول آن ۸۹ بود، اما به مرور رشد کرد و از قسمت ۶ تا ۱۳، همواره ۹۴ یا ۹۵ بود. با این حال از قسمت ۱۴ تا ۲۱، امتیازات این سریال با افت همراه بوده است. مشخص نیست این سریال ۳۰ قسمتی که تا اوایل اردیبهشت ۱۴۰۲ به انتشار ادامه خواهد داد، در ادامه چه وضعیتی پیدا می‌کند. کاربران نماوا تاکنون به سریال «خسوف»، امتیاز ۷۹ داده‌اند.

روز بلوا
فیلم بهروز شعیبی که به مینی‌سریالی ۳ قسمتی تبدیل شد، در آذر از طریق نماوا به پخش رسید. دو قسمت اول این سریال با امتیازات ۹۱ و ۹۲ وضعیت خوبی دارند، اما قسمت سوم آن با امتیاز ۸۳، شرایط مناسبی ندارد. کلیت «روز بلوا» از نظر مخاطبان نماوا، به امتیاز ۸۳ رسیده است.

دراکولا
تنها همکاری مشترک دو پلتفرم فیلیمو و نماوا در سال ۱۴۰۰، در هیچ‌کدام از دو پلتفرم، سرنوشت خوبی نداشت. «دراکولا» با امتیاز ۸۶ از نظر کاربران فیلیمو، بین ۱۲ سریال این پلتفرم نهم شد و با امتیاز ۸۰ از نظر کاربران نماوا، بین هشت سریال این پلتفرم به رتبه ششم دست یافت. وجه مشترک امتیازات سریال نمایش خانگی مهران مدیری در دو پلتفرم، پایان‌بندی آن است که ضعیف‌ترین امتیاز آن را دشت کرده؛ ۷۸ در فیلیمو و ۸۰ در نماوا. این سریال از ۳ فروردین شروع شد و پس از پخش ۱۶ قسمت، ۲۲ تیر به پایان رسید.

مردم معمولی
سریال نمایش خانگی رامبد جوان از ۵ فروردین شروع شد و پس از پخش ۲۰ قسمت، در حالی که شش قسمت اول آن از خروجی پلتفرم حذف شد، در ۱۶ مرداد به پایان رسید. امتیازات این مجموعه از دید کاربران فیلیمو به شکل جالبی همواره در حال رشد بود و در حالی که با امتیاز ۸۰ شروع کرد، در انتها به امتیاز ۹۲ رسید. امتیاز کلی این سریال، ۸۶ است.

میدان سرخ
«میدان سرخ» با امتیاز کلی ۷۲، ضعیف‌ترین سریال فیلیمو در سال ۱۴۰۰ بوده و جالب این که برای فصل دوم هم تمدید شده است! در امتیازات قسمت‌های مختلف این مجموعه، سیر معناداری دیده نمی‌شود و همه در یک سطح تقریبی قرار دارند. فصل اول این سریال از ۲۶ مهر تا ۳ دی منتشر شد.‌

می‌خواهم زنده بمانم
«می‌خواهم زنده بمانم» با امتیاز کلی ۹۴ دومین سریال محبوب فیلیمو در سال ۱۴۰۰ است. سریالی که از ۴ اسفند ۹۹ شروع شد و پس از ۲۰ قسمت تا ۱۴ تیر ۱۴۰۰ ادامه یافت. نمرات اغلب قسمت‌های این سریال بیش از ۹۵ است و جالب این که قسمت آخر آن، پایین‌ترین نمره را از کاربران پلتفرم خود گرفته است.

نیسان آبی
تازه‌ترین سریال پایان‌یافته نمایش خانگی و دومین سریال منوچهر هادی در سال ۱۴۰۰، با امتیاز ۹۲ از محبوب‌ترین سریال‌های این پلتفرم است که از ۲۸ مهر شروع شد و ۱۱ اسفند با پخش قسمت بیستم به پایان رسید. سیر امتیازات «نیسان آبی»، نشان می‌دهد از قسمت ۴ تا ۱۳ بیشترین محبوبیت را تجربه کرده و قسمت پایانی آن با امتیاز ۸۶، حسابی چپ کرده است!

جزیره
مجموعه «جزیره» که از ۲ آبان تا ۳ بهمن در ۱۴ قسمت پخش شد و برای فصل دوم تمدید نشد، امتیاز کلی ۸۹ را از کاربران فیلیمو به دست آورده است. این سریال پس از ۳ قسمت نسبتا ضعیف، از قسمت ۴ تا ۸ امتیازات بالای ۹۰ کسب کرد، اما بعد دوباره پایین آمد و در قسمت آخر با امتیاز ضعیف ۷۳، به کار خود پایان داد.

زخم کاری
اگر «جیران» را که تازه شروع شده، در نظر نگیریم، سریال «زخم کاری» با امتیاز کلی ۹۲، سومین سریال محبوب فیلیموست. امتیازات این سریال در قسمت‌های گوناگون سیر خاصی را نشان نمی‌دهد و همواره بیش از ۹۴ بوده است؛ اگرچه قسمت پایانی این مجموعه نیز پایین‌ترین امتیاز آن را با عدد ۹۴ دشت کرده است. «زخم کاری» از ۱۴ خرداد تا ۱۹ شهریور در ۱۵ قسمت منتشر شد.

خوب، بد، جلف: رادیواکتیو
نسخه سریالی ادامه فیلم‌های محبوب «خوب، بد، جلف» که از ۱۰ بهمن ۹۹ شروع شد و تا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۳ قسمت ادامه داشت، امتیاز کلی ۹۰ را از کاربران فیلیمو گرفته است. امتیازات این مجموعه فرازونشیب فراوانی را نشان می‌دهد، اما به طور کلی بعد از یک شروع معمولی با امتیاز کمتر از ۹۰، ادامه بهتری داشته است.

قبله عالم
سریال کمدی پرحاشیه‌ای که از ۱۰ مرداد شروع شد و بعد از چند بار توقف به علت ممیزی، در ۱۸ مهر پس از انتشار ۷ قسمت به علت ممیزی‌ها، به کار خود پایان داد، با امتیاز کلی ۸۰ از ضعیف‌ترین سریال‌های ۱۴۰۰ فیلیموست. این مجموعه در قسمت‌های ۲ و ۴ امتیازات متوسطی گرفت، ولی اغلب وضعیت خوبی نداشت و در نهایت به سرنوشت مناسبی نیز ختم نشد.

جیران
جدیدترین سریال فیلیمو که از ۲۴ بهمن شروع شده و تا حدود ۱۰ ماه مهمان این پلتفرم است، با امتیازات بالای ۹۰ شروع کرد و فعلا به امتیاز کلی ۹۲ دست یافته است که آن را در جایگاه مشترک سومین سریال محبوب فیلیمو قرار می‌دهد؛ اگرچه مشخص نیست در ادامه چه سرنوشتی خواهد داشت.

نارگیل
در صدر فهرست سریال‌های محبوب فیلیمو، نام غیرمنتظره «نارگیل» به چشم می‌خورد که امتیاز فوق‌العاده ۹۶ را کسب کرده است. این سریال کودک که با امتیاز ۹۲ شروع کرد، با امتیازات ۹۵ و ۹۶ و امتیاز کلی ۹۶، همواره وضعیت خوبی داشت اگرچه شمار آرای این سریال، یک‌چهارم دیگر سریال‌های محبوب فیلیموست و به نظر می‌رسد، بیننده کمتری داشته است.

ملکه گدایان
این مجموعه که از ۱۷ دی ۹۹ شروع شد، پس از وقفه کوتاه بین دو فصل، تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ و پخش قسمت سی‌ام ادامه داشت. «ملکه گدایان» با امتیاز کلی ۹۲ سریال نسبتا محبوبی بود اگرچه مرور امتیازات آن نشان می‌دهد هرچه بیشتر ادامه یافته، امتیازات پایین‌تری گرفته و از حدود ۹۱ و ۹۳، به کمتر از ۹۰ رسیده است. فصل دوم این سریال، کمتر از فصل اول آن محبوب بوده است.
مرجع : روزنامه خراسان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها