به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۴۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۳۲۴۸۷
نتيجه جنگ عراق توازن صلح‌آمیز قدرت بود

دلیلی برای آخرین جنگ بزرگ در جهان

گروه بين الملل: بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل که در جلوگیری از حمله 2003 آمریکا به عراق ناکام ماند، معتقد است چنین جنگی آخرین مورد در نوع خود خواهد بود چرا که کشورها یاد گرفته‌اند، همکاری کنند.
دلیلی برای آخرین جنگ بزرگ در جهان

هانس بلکیس، بر این باور است که جنگ عراق می‌تواند دلیلی برای آخرین جنگ بزرگ در میان کشورها باشد. بر اساس خوشبینی بلیکس، از فروپاشی عراق می‌توان یک توازن صلح آمیز قدرت در جهان را انتظار داشت. وی هم‌چنین آنچه را که امروز در خاورمیانه در حال رخ دادن است یک آغاز مجدد (Reset) خواند؛ در حالیکه پنج عضو دائم شورای امنیت را اربابان جنگ نامید که در نهایت با یکدیگر در حال همکاری هستند. این بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل در ادامه گفت: آنچه که من در سوریه می‌بینم، همکاری میان روسیه و آمریکاست و چین مخالفتی ندارد و درباره ایران نیز یک آغاز مجدد کوچک در دستورات جهانی مشاهده می‌شود. حقیقت این است که خواسته پنج عضو دایم شورای امنیت از ایران برای توقف غنی سازی 20 درصدی یک گام کوچک اما نشانه‌ای جالب توجه است.

از دید بلیکس امروز دیگر یک قدرت نیست که تصمیم می‌گیرد بلکه رهبری جمعی است که تاثیر گذار است. اینها تغییراتی اولیه اما بسیار مهم است. امروز ما شاهد همکاری سازمان ملل برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه هستیم و فردا امیدوارم که به جای بمباران‌های آمریکا شاهد بازرسی‌های تاسیسات هسته‌ای ایران باشیم.

دکتر بلیکس که در عدم دخالت نظامی آمریکا در عراق ناکام ماند، معتقد است:  پس از جنگ ناموفق در عراق به عقیده من مداخلات نظامی یکجانبه و جنگ‌های کمتری - در سطح کلان- را میان کشورها شاهد خواهیم بود و می‌توان تنش‌زدایی‌های جهانی بزرگتر و همکاری‌های بین‌المللی بیشتری را انتظار داشت. این فرضیه و امیدواری من است. این بازرس سابق افزود: گفته‌های داگ هامرشلد، دیپلمات و سیاستمدار سوئدی را به یاد آورید. او که دبیرکل سازمان ملل بود، عادت داشت بگوید سازمان ملل اگر برای ایجاد یک بهشت برای ما ساخته نشده باشد از تبدیل شدن جهان به یک جهنم حتما جلوگیری می‌کند.
بلیکس درباره فعالیت و تلاش‌های باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت: باید به اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا احترام بگذارید. آن‌ها بهترین کار را انجام دادند و توافق با روسیه درباره تسلیحات شیمیایی دولت دمشق و عدم دخالت در امور سوریه بسیار ارزشمند بود. من از بابت مقاومت در برابر نظامی‌گری‌ آمریکا و کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (آیپک) که از بروز جنگ دیگری در خاورمیانه جلوگیری کرد، از اوباما تشکر می‌کنم. با وجود افراد جنگ طلب در کنگره آمریکا و عربستان و اسرائیل به عنوان متحدان سنتی واشنگتن، اتخاذ چنین تصمیمی کار ساده‌ای نبود اما عملی شد.

بلیکس که سابق بر این وزیر امور خارجه سوئد و حقوق‌دانی بین‌المللی بوده که همچنان از بابت جنگ عراق ناراحت است، گفت: نتیجه به بار آمده از جنگ عراق به دلیل شتاب دیوانه وار جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا و تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس بود تا علیه عراق به جنگ دست بزنند. متاسفانه انگلستان و آمریکا به جای اعتماد و تکیه بر گزارش‌هایی که ما درباره زرادخانه تسلیحات شیمیایی عراق ارائه کردیم به اطلاعات اشتباه وابسته بودند. عقیده من درباره آینده خاورمیانه یک راه حل اساسی برای تشنج زدایی و ایجاد یک منطقه عاری از سلاح اتمی است؛ دستور کاری که دو سال قبل ارایه شد اما آمریکا آن را رد کرد. ایجاد چنین منطقه‌ای باید مورد بررسی و مذاکره کشورهای منطقه خاورمیانه قرار بگیرد نه آنکه از جانب کشورهای خارجی تحمیل شود. این منطقه بایستی اسرائیل را نیز شامل شود و تل آویو باید برای توقف چرخه سوخت اتمی ایران، خود از تسلیحات اتمی‌اش چشم پوشی کند.

وی درباره روابط متشنج میان آمریکا و چین نیز گفت: آمریکا باید درباره چین و حتی هند و برزیل هوشیار عمل کند. تحقیر این کشورها باعث تحریک و انجام اقدامات تلافی جویانه می‌شود. کشورها هم اکنون بسیار مستقل شده‌اند و خواستار درگیری‌های مسلحانه نیستند بنابراین باید به یکدیگر گوش دهند و همکاری داشته باشند.

 

مرجع : ايسنا