کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرندی: ایران منتظر شفاف‌سازی مسکو در مورد خواسته‌هایش از آمریکاست

بلینکن: خواسته‌های جدید روسیه در مذاکرات برجام بی‌ربط است

16 اسفند 1400 ساعت 0:57


گروه بین‌الملل: محمد مرندی، از مشاوران تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، در واکنش به درخواست تازه روسیه برای تضمین از آمریکا، با انتشار توئیتی اعلام کرد: «ایران منتظر شفاف‌سازی مسکو در مورد خواسته‌هایش از آمریکا است». مرندی همچنین اضافه کرده که «آمریکا به تعدادی از خواسته‌های ایران که برای اجرای کامل توافق هسته‌ای کلیدی هستند، پاسخی نداده است». سرگی لاوروف، وزیر خارجه مادام‌العمر روسیه، روز شنبه خبر داد: کشورش از آمریکا ضمانت خواسته که تحریم‌ها بر سر اوکراین، بر روابط تجاری مسکو با تهران، ذیل توافق موسوم به برجام، اثر منفی نداشته باشد!
اظهارات بلینکن
 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن خواسته های جدید روسیه را برای حمایت از توافق هسته ای ایران « بی ربط » می داند. متن گفتگوی آنتونی بلینکن با مارگارت برنان، خبرنگار شبکه سی بی اس را در زیر بخوانید:
 دیروز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت از شما می خواهد شخصاً به او تضمین کتبی بدهید که روسیه از معافیت هایی در خصوص تحریم ها برخوردار می شود تا بتواند به همکاری در توافق هسته ای #ایران ادامه بدهد. آیا شما چنین تعهدی به او می دهید؟ آیا کل توافق ایران در معرض خطر قرار گرفته است؟
بلینکن: تحریم هایی که علیه روسیه اعمال شده اند، هیچ ارتباطی با توافق هسته ای ایران و چشم اندازهای بازگشت به آن توافقنامه ندارند. این دو موضوع کاملاً متفاوت است. به همین خاطر به نظرم این خواسته ای غیرمرتبط (با مذاکرات هسته ای) است. مسئله، بازگشت به توافق است. مشخص است که اگر بتوانیم این کار را انجام بدهیم، به نفع ماست. خروج از این توافق یکی از بدترین اشتباهاتی بود که در سال های اخیر رخ داده است. صرف نظر از هر چیز دیگری، این به نفع روسیه هم هست که ایران نتواند سلاح هسته ای تولید کند یا توانایی انجام این کار را در مدت زمان بسیار بسیار کوتاهی نداشته باشد. صرف نظر از شرایط روابط ما با روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین، این منفعت همین طور سر جای خود باقی می ماند.

چشم اندازهای آن توافق چیست و چشم اندازهای دو مسئله دیگر در چه شرایطی است؛ یکی گروگان های آمریکایی که در حال حاضر در ایران زندانی هستند و مسئله دیگر اینکه آیا می توانید امیدوار باشید که ایران موافقت کند از تهدید افراد در خاک آمریکا دست بردارد، مثل کاری که با روزنامه نگاری ساکن نیویورک انجام داد یا وقتی که همتای پیشین شما، مایک پمپئو را تهدید کرد؟
بلینکن: ما طی هفته های اخیر پیشرفتی واقعی درباره بازگشت به اجرای مجدد برجام، یا توافق هسته ای ایران، داشته ایم و به نظرم به آن نزدیک شده ایم اما چند مسئله چالش برانگیز هم باقی مانده است و تا همه مسائل حل نشود، هیچ توافقی حاصل نمی شود. به همین خاطر، اگر نتوانیم چند مسئله ی حل نشده را به سرانجام برسانیم، آن وقت به توافق برنمی گردیم، اما در حال حاضر روی بازگشت به توافق کار می کنیم. اگر بتوانیم، به توافق باز خواهیم گشت. اگر نتوانیم، به توافق باز نمی گردیم.

 اما درباره آن دو مسئله خاص؛ یکی توفق تهدید افرادی که در خاک آمریکا به سر می برند و دیگری آزادسازی گروگان ها. آیا درباره آنها مذاکره شده است؟
 بلینکن: در مورد مسئله گروگان ها، صرف نظر از هر گفت و گو یا مذاکره ای درباره توافق، باید بگویم این موضوعی است که به صورت پیوسته سرگرم کار روی آن هستیم و آن را از مسیری جداگانه پیگیری می کنیم که ارتباطی با موافقتنامه ندارد. به همین ترتیب، ما به انجام هر کاری که از دستمان برمی آید ادامه می دهیم تا بتوانیم آمریکایی هایی که بی دلیل زندانی شده اند به خانه برگردانیم، چه آنها در ایران در بازداشت باشند چه در جایی دیگر. درباره موضوع تهدیدهای ایران باید بگویم که این مسئله ای است که هر روز پیگیر آن هستیم، چه اقداماتی که خارج از محدوده هسته ای انجام می دهد، از جمله فعالیت هایش در خاورمیانه که تهدیدی برای ما و متحدان و شرکایمان است و تکرار می کنم مقابله با این تهدیدات ارتباطی با بازگشت یا عدم بازگشت ما به توافق ندارد. 
 


کد مطلب: 324968

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/324968/بلینکن-خواسته-های-جدید-روسیه-مذاکرات-برجام-بی-ربط

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir