به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۳۲۵۰۵۰

اوضاع بحرانی علیرضا بیرانوند در پرتغال

اوضاع بحرانی علیرضا بیرانوند در پرتغال
گروه ورزشی:روزنامه ایران ورزشی نوشت: برای یک دروازه‌بان آسیایی سخت است بتواند ابتدا به فوتبال اروپا برود و سپس بتواند در ترکیب اصلی بازی کند. برای رسیدن به این موضوع، سند و مدرک هم فراوان است. به جز امیر عابدزاده که چند فصلی است در فوتبال پرتغال و اسپانیا سری بین سر‌ها بلند کرده و مطرح شده، باقی دروازه‌بان‌های ایرانی، در عین شایستگی نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند. این اتفاق برای سایر دروازه‌بان‌های آسیایی هم رخ داده است. اگر مت رایان استرالیایی را فاکتور بگیریم که سال‌ها عضو برایتون بود و سپس به آرسنال رفت، باقی گلر‌ها حداقل شانسی برای درخشش و بازی در ترکیب ثابت تیم‌های‌شان ندارند.
این قضیه در مورد دو دروازه‌بان تیم ملی ایران هم صدق می‌کند. عابدزاده که راه خود را جدا کرده و در لیگ ۲ اسپانیا به دروازه‌بان قابلی تبدیل شده. آمار بازی‌هایی که او برای پونفرادینا به میدان رفته و تعداد گل‌هایی که دریافت کرده و کلین‌شیت‌هایی که به ثبت رسانده، به خودی خود گواهی می‌دهد که او توانسته فصلی درخشان را سپری کند. این موضوع، اما برای علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند رخ نداده و آن‌ها هنوز موفق به حضور چند هفته‌ای و مداوم در ترکیب تیم‌های‌شان نشده‌اند.
علیرضا بیرانوند با سابقه سال‌ها بازی برای تیم ملی ایران و همچنین حضور در باشگاه‌هایی نظیر پرسپولیس و آنتورپ بلژیک، این روز‌ها را در بواویشتا و لیگ پرتغال می‌گذراند. او با اینکه به عنوان دروازه‌بان اصلی بواویشتا عملکرد چندان خیره‌کننده‌ای ندارد، اما همچنان پشت خط مانده و به دروازه تیمش نرسیده است. بیرو در آخرین بازی بواویشتا مقابل براگا که با نتیجه یک بر یک تمام شد هم روی نیمکت نشست و عملکرد دروازه‌بان ۴۰ ساله تیمش را فقط تماشا کرد. او این فصل و تا پایان هفته بیست و پنجم، تنها ۱۲ بار در لیست بوده و ۸ بازی نیز انجام داده و روی هم ۶۷۶ دقیقه در زمین حضور داشته است. آخرین بازی بیرانوند برمی‌گردد به روز بیستم آذرماه که حدود ۸۵ روز از آن می‌گذرد. یعنی بیرانوند حدود ۳ ماه است که در بازی رسمی به میدان نرفته و این موضوع می‌تواند در ادامه مسیر حتی به ضرر تیم ملی تمام شود. آخرین باری که بیرانوند در ترکیب بواویشتا قرار گرفت، بازی مقابل اسپورتینگ لیسبون بود که با شکست ۲ بر صفر این تیم به پایان رسید. البته آسیب‌دیدگی یکی دو ماه قبل دروازه‌بان تیم ملی هم یکی دیگر از دلایل دوری او از ترکیب اصلی بواویشتا است.
ماجرای پیام نیازمند حتی غم‌انگیزتر از علیرضا بیرانوند است. دروازه‌بان سابق سپاهان در شب شکست ۲ بر یک تیمش برابر بنفیکا حتی روی نیمکت هم جایی نداشت و میهمان سکو بود. او در ۲۵ هفته‌ای که از لیگ پرتغال گذشته، فقط ۸ بار در لیست تیمش حضور داشته و در ۱۷ بازی روی سکو نشسته و بازی را به عنوان تماشاگر نگاه کرده است. این دروازه‌بان ۲۶ ساله که یک بار هم در ترکیب تیم ملی قرار گرفته، حتی شرایطی بغرنج‌تر از هم‌تیمی ژاپنی خود دارد. کوسوکه ناکامورا که او هم مثل نیازمند عضو تیم ملی ژاپن است، یکی دیگر از دروازه‌بان‌های ذخیره پورتیموننسه محسوب می‌شود.
این دو دروازه‌بان رقابت سختی برای حضور در لیست تیم‌شان دارند و البته در این مسیر ناکامورا از نیازمند سبقت گرفته و ۱۷ بار در لیست حضور داشته. البته ناکامورا یک بار هم هفته بیستم و بازی مقابل توندلا درون دروازه پورتیموننسه قرار گرفت، اما این اعتماد هرگز به نیازمند نشده و پائولو سرجیو -‌سرمربی سابق نفت آبادان و فعلی پورتیموننسه– علاقه‌ای به استفاده از دروازه‌بان ایرانی‌اش در لیگ پرتغال نشان نداده است.
با ادامه این شرایط، اوضاع برای این دو دروازه‌بان بغرنج‌تر خواهد شد. هر چند آن‌ها رقیبی جدی برای دعوت به تیم ملی ندارند و از این حیث مورد اعتماد دراگان اسکوچیچ قرار دارند، اما ظهور یک دروازه‌بان دیگر یا احیای دوباره علیرضا حقیقی می‌تواند زنگ خطری بخصوص برای نیازمند باشد. دروازه‌بانی که به پرسپولیس و سپاهان نیامد تا در پورتیموننسه به ترکیب اصلی برسد، اما این اتفاق فعلاً رخ نداده است.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها