به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۳۲۵۰۸۲

جزئیات واردات موبایل با ارز خشکبار

جزئیات واردات موبایل با ارز خشکبار
گروه اقتصادی: سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت که بر اساس قوانین موجود، صادرکنندگان پسته خودشان هم می‌توانند به واردات موبایل اقدام کنند، اما برای سال اول با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود.به گزارش ایسنا، اخیرا با مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر شد تهاتر ارز صادرات خشکبار با واردات موبایل بالای ٣٠٠ دلار صورت گیرد.
 
محمدرضا عالیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات این مصوبه اظهار کرد: بر اساس قوانین موجود اگر صادرکنندگان نتوانند ارز خود را به واردکنندگان موبایل بفروشند، مجاز هستند خودشان موبایل وارد کنند. به طور کلی هر فردی با کارت بازرگانی می‌تواند اقدام به واردات کند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه قبلی هم صادرکنندگان خشکبار می‌توانستند با ارز حاصل از صادرات خود موبایل وارد کنند، اظهار کرد: بر اساس قانون سقف سابقه شرکت‌هایی که برای اولین سال در حوزه واردات موبایل فعال هستند، فقط می‌توانند ۵۰۰ هزار دلار ثبت سفارش کنند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه در سال های بعد سقف سابقه واردکننده بر اساس ضرایب و امتیازات تعیین می‌شود، گفت: در مصوبه یاد شده قرار است ارز حاصل از خشکبار، گیاهان دارویی، شیلات، میوه و تره بار و زعفران به واردات موبایل بالای ۳۰۰ دلار اختصاص یابد که عمده آن مربوط به خشکبار است.وی همچنین گفت که هنوز مصوبه‌ای به صورت کتبی به انجمن ابلاغ نشده و همه موارد به صورت شفاهی انجام شده است.

بر اساس بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۷ مصوب شورای عالی هماهنگی اقتصادی، روش های برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی شامل فروش ارز به صورت حواله در سامانه نیما،  واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز حاصل از صادرات به غیر و بازپرداخت بدهی تسهیلات ارزی دریافتی از شبکه بانکی، صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی و فاینانس است. بر اساس مورد دوم صادرکنندگان می‌توانند به واردات موبایل اقدام کنند و بر اساس مورد سوم می‌توانند ارز خود را به واردکنندگان موبایل عرضه کنند.

عالیان در این خصوص توضیح داد: مجوز واردات موبایل در اختیار وزارت صمت است و هر فردی پس ازگذراندن مراحلی می‌تواند اقدام به واردات کند. از این بسته سیاست ارزی چنین استنباط می‌شود که امکان واردات از سوی صادرکنندگان با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود و با دریافت مجوز واردات وجود دارد.البته به گفته وی ورود به بازار واردات موبایل برای افرادی که تجربه فعالیت در این بازار را ندارند سخت خواهد بود. بخصوص اگر مهلت کمی برای رفع تعهدات ارزی داشته باشند. در حال حاضر مجموعه واردات موبایل شامل ۱۰۰۰ شرکت است و ورود صادرکنندگان خشکبار به این بخش منطق اقتصادی درستی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها