به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۳۲۵۱۶۵

سرخابی‌ها تا سال‌ها نمی‌توانند در آسیا بازی کنند

سرخابی‌ها تا سال‌ها نمی‌توانند در آسیا بازی کنند
گروه ورزشی: بعد از حذف پرسپولیس و استقلال و عزل موقت شهاب عزیزی‌خادم از کمیته صدور مجوز حرفه‌ای خبری دارید؟ بعد از همه شعارهایی که برای رفع مشکلات این دو باشگاه و کسب مجوز حرفه‌ای برای دور بعدی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا داده شد، آیا اقدامی جدی برای حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها انجام شده است؟ اقدامی برای پیاده‌سازی آیتم‌های مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا در باشگاه‌ها شکل گرفته یا کاری در این زمینه انجام شده است؟

کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای اما با وجود تمام خبرهایی که مبنی بر فشار به آنها برای استعفا به گوش می‌رسید، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا در موعد مقرر شده با اعضایی که از سوی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال بار دیگر به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی می‌شوند، جایگزین شوند. اگر هیأت رئیسه همین افراد را مجدداً معرفی کند که به کارشان ادامه خواهند داد.

کاظم اولیایی، عضو استیناف صدور مجوز حرفه‌ای معتقد است که این مجموعه کار خاصی نباید برای بهبود اوضاع حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها انجام دهد. اولیایی معتقد است ابتدای فصل آیین‌نامه جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای باشگاه‌ها ارسال می‌کنند و بعد هم بر اجرای این آیین‌نامه نظارت می‌شود.

او درباره نحوه انتخاب سهمیه‌ها برای دور بعدی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که بعد از دو فصل از لیگ فوتبال ایران برگزار می‌شود، ابلاغیه‌ای دریافت کرده یا نه، به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «نیازی به ابلاغیه جدید نیست. براساس همین آیین‌نامه‌ای که در اختیار داریم هم ما می‌توانیم درباره سهمیه‌های کشورمان برای دور بعد لیگ قهرمانان تصمیم بگیریم. در وهله اول رتبه تیم‌ها در نظر گرفته می‌شود و از میان آنها که به رتبه‌های برتر لیگ رسیده‌اند، تیم‌هایی راهی آسیا می‌شوند که امتیاز حرفه‌ای‌شان بیشتر از دیگر تیم‌ها باشد.»

نکته مهمی که اولیایی به آن اشاره دارد مربوط به وضعیت پرسپولیس و استقلال است و زمان پایان محرومیت این دو تیم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا. او معتقد است که ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه نه تنها تأثیری در حل مشکل سرخابی‌ها برای حضور در آسیا نخواهد داشت، بلکه مشکل را برای‌شان حادتر هم کرده است.
اولیایی به ایران ورزشی می‌گوید: «این شیوه خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال، با تأکید بر اینکه 90 درصد از سهام دو باشگاه، دولتی است، باعث می‌شود که سرخابی‌ها تا سالیان سال دیگر نتوانند در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند. چون در این فرایند ما اعتراف کرده‌ایم که این باشگاه‌ها دولتی هستند و علاوه بر این درصدی از سهام هر دو باشگاه متعلق به وزارت اقتصاد و دارایی است که این هم به نوعی مالکیت مشترک به حساب می‌آید و از این نظر هم برای دو باشگاه دردسرساز خواهد شد. با این حساب تا سال‌های سال، پرسپولیس و استقلال نمی‌توانند در آسیا بازی کنند. متأسفانه هر چقدر هم در این رابطه به آقایان هشدار دادیم، توجهی به آن نکردند و کسی اصلاً به حرف ما گوش نکرد.»

البته که پیش از این هم رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرده بود ورود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه به معنی خصوصی‌سازی آنها نیست اما از زمان عرضه سهام دو باشگاه خیلی‌ها به اشتباه به این موضوع تأکید می‌کنند که دو باشگاه خصوصی‌سازی شده‌اند و مشکل‌شان بابت حضور در آسیا حل می‌شود اما این‌طور نیست.
مرجع : ایران ورزشی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها