کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

باید از افزایش قیمت نفت استفاده کنیم

17 اسفند 1400 ساعت 11:50


گروه اقتصادی: رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: خبرهای خوبی از برجام به گوش می‌رسد. با توجه به تورم در ترکیه و افزایش بهای نفت، از موقعیت به وجود آمده باید به خوبی استفاده کنیم تا در ادامه کمتر با تنگناها مواجه شویم.به گزارش ایلنا، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: متاسفانه بعد از ۸ ماه هنوز نمایندگان دولت در اتاق بازرگانی مشخص نشده‌اند و ۲۰ نفر نماینده‌ای که قانون تعیین کرده باید از دولت در اتاق بازرگانی باشند را نداریم. خوشبختانه در سال گذشته موفقیت‌هایی داشتیم و توانستیم ۳ کرسی در نهادهای مربوط به سازمان ملل بگیریم. 

وی افزود: حجم تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در طی سال ۱۴۰۰ میزان ترانزیت کالا از کشور ۱۲ میلیارد تن بوده که رشد ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. گرچه این رقم رشد خوبی است اما نسبت به جایگاه و موقعیت جغرافیایی ما مناسب نیست. ایران می‌توان شاهراه غرب به شرق و شمال به جنوب و حتی هاب دریایی و هوایی شود. ولی متاسفانه در راه‌های یک جاده یک کمربند سعی شده که ایران دور زده شود و در دیگر راه‌هه و حتی نفت هم وضعیت به همین صورت است.

وی تصریح کرد: تورم در بهمن‌ ماه، ۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. وضعیت تورم در سطح جهانی نیز وضعیت مناسبی نیست به طوری که تورم در آمریکا ۵ درصد افزایش داشته و و قرار شده بهره ۵ درصد در فدرال رزرو بررسی شود. این موضوعات اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قیمت انرژی در این مدت ۲۸/۸ درصد افزایش داشته و قیمت کالا و خدمات در اروپا در ماه ژانویه ۵۵ درصد رشد را نشان می‌دهد که بالاترین تورم از سال ۱۹۹۹ بوده است.

خوانساری در ادامه خاطرنشان کرد: هنوز کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد جهانی تمام نشده بود که با تهاجم روسیه به اوکراین مواجه شدیم. این اتفاق تاکنون تاثیرات خود را در افزایش قیمت‌های نفت، روغن، فلزات، حمل‌و‌نقل، بیمه و‌... نشان داده است.وی اضافه کرد: میزان صادرات غیرنفتی ایران به روسیه معادل ۵۳۹ میلیون دلار و به اوکراین معادل ۶۷ میلیون دلار بوده است. میزان واردات از این دو کشور نیز به ترتیب ۱ میلیارد و ۴۵ میلیون دلار و ۴۵ میلیون دلار بوده است. باید به فکر جایگزین چه در واردات و چه صادرات باشیم. این دو کشور ۲۹ درصد گندم، ۱۹ درصد ذرت و ۸۰ درصد روغن آفتابگردان تولیدی جهان را به خود اختصاص داده‌اند که خاورمیانه نیز ۷۰ درصد از نیاز خود در این اقلام را از این دو کشور تهیه می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: میزان صادرات نفت و گاز روسیه سالانه ۲۷۵ میلیارد دلار است. بعد از شروع جنگ بین دو کشور قیمت نفت به ۱۲۰ دلار به ازای هر بشکه رسید. اگر همین روند ادامه پیدا کند بسیار خطرناک خواهد بود.وی متذکر شد: خبرهای خوبی از برجام به گوش می‌رسد. با توجه به تورم در ترکیه و افزایش بهای نفت از موقعیت به وجود آمده باید به خوبی استفاده کنیم تا در ادامه کمتر با تنگناها مواجه شویم.


کد مطلب: 325218

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/325218/باید-افزایش-قیمت-نفت-استفاده-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir