به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۳۲۵۲۲۳
مصوبه مجلس درباره ارز ترجیحی آتش نگرانی مردم را برافروخت

نتوانستند پارکینگ خودروسازی‌ها را خالی کنند اما می‌خواهند فقر را دو هفته‌ای جمع کنند

نتوانستند پارکینگ خودروسازی‌ها را خالی کنند اما می‌خواهند فقر را دو هفته‌ای جمع کنند
گروه اقتصادی:نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار بود با دستور فقر جمع شود تا حالا ۶۰۰ بار این کار انجام شده بود. شما به هر دانشکده اقتصاد بروید، حتی آنهایی که دیپلم اقتصاد گرفتند، این موضوع را می‌فهمند!شما در مدت هشت ماهه‌ای که آمدید نمی‌توانید دپویی که در گمرک‌ها و بنادرتان وجود دارد را خالی کنید! شما نمی‌توانید پارکینگ برخی خودروسازی‌ها را خالی کنید، بعد می‌خواهید فقر را دو هفته‌ای جمع کنید؟! این واقعاً به سخره گرفتن مردم بود.

به گزارش ایلنا، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده پیشین مجلس  درباره تصمیم مجلس درخصوص ارز ۴۲۰۰ و تاثیرگذاری آن در آینده بر وضعیت اقتصاد و معیشت مردم گفت:‌ متأسفانه دولت‌ها در زمان انتخابات، یکسری شعارهایی می‌دهند که صرفاً شعارهای سیاسی است، حرف‌های غیرکارشناسی می‌زنند و بعد از انتخابات وقتی مسئولیت قبول می‌کنند و با واقعیت‌ها روبه‌رو می‌شوند، در قبال آن شعارها و مطالبات مردمی می‌مانند که چه کاری انجام دهند.

وی افزود: بنابراین برخی در دوران انتخابات از ابزار کلمات و کلیدواژه «ارز جهانگیری» برای حمله به دولت استفاده کردند ولی وقتی خودشان به عرصه کار ورود کردند دیدند، کارِ درستی بود و امکان دارد در اجرا مشکلاتی داشته باشد، منتهی چون یک حرفی زده بودند باید به آن عمل می‌کردند و در نهایت این اتفاق افتاد.

ایمن‌آبادی تصریح کرد:‌ انتظار از مجلس به عنوان نمایندگان مردم این بود که واقعاً پشت مردم را خالی نکند. این چه نوع شیوه قانون‌نویسی است؟ تقنین محل بایدها و نبایدهاست. تقنین این‌طور نیست که اگر خواستید این کار را کنید، آن‌جور شود، اگر خواستید آن یکی کار را کنید، این‌جور شود! این چه رویه قانون‌نویسی است؟! مگر مجلس جای شرطی است؟ مجلس جای صدور مجوز است! یعنی دولت باید با صراحت برنامه‌اش را بگوید و مجلس هم متقن، تکلیف باید و نباید آن را مشخص کند.

وی افزود: مجلس به دولت می‌گوید اگر می‌خواهید آن کار را انجام دهید، باید به این شکل عمل کنید، وگرنه تصمیمی که گرفتی عوض می‌شود. این چه طرز قانون‌نویسی است؟! به خدا حقوقدانان به این مجلس می‌خندند. تا به حال جملات شرطی که در این ماده قانونی آمد را ملاحظه کرده‌اید؟ شما به مردم در کمیسیون تلفیق قول دادید؛ بعد الان ۱۴۰ رأی مخالف می‌دهید!

نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که این کارت الکترونیکی و ... پاسخگو نخواهد بود. البته اینکه یارانه به مقصد اصلی برسد، حرف دیگری است ولی واقعیت امر این است که شرایط بدی برای کشور رقم خواهد خورد. مردم به اندازه کافی نسبت به نوروز و سال ۱۴۰۱ نگران هستند، مصوبه مجلس آتش نگرانی مردم را برافروخت.

وی گفت: الان چقدر از مردم به من پیام داده‌اند که آقا در آینده چه خواهد شد؟! تکلیف آذوقه و ارزاق، مواد پروتئینی و سفره ما چه می‌شود؟ البته دیگر اثری از سفره نمانده! من نمی‌گویم ارز ۴۲۰۰ باید حتما حفظ شود اما باید با روند تدریجی حذف شود. شما ۱۲۰۰ کالا را به ۲۵ کالا کاهش دادید. آقای رئیسی هم بدون اجازه مجلس ۱۸ کالا را از ۲۵ کالای باقی مانده حذف کرده و فقط ۷ کالا باقی مانده است. حالا از هفت کالا هم، به ۵ کالا هم ارز ترجیحی نداده‌اند. می‌دانید دولت چرا این کار را انجام داد؟‌ چون دولت نمی‌توانست نظارت کند. تمام انتقادهایی که از دولت قبل می‌کرد هم خودش دچار آن شد.

ایمن آبادی افزود: دولت برای اینکه در این دام نیافتد، صورت مسئله را پاک کرد و در کمال تاسف مجلس هم زیر بار این قانون رفت. چون آقای قالیباف در جلسه سران سه قوه قول داده بود که این کار را انجام دهد. این اتفاق واقعاً نگران‌کننده و به نوعی توزیع فقر است. دوباره کارت الکترونیکی، کوپن و مسائلی از این دست! مگر در دوران گذشته این موارد را تجربه نکردیم؟! یعنی بعد از چهار دهه برسیم به اینجا؟! واقعاً دولت نمی‌تواند کالای ارزان بیاورد و در اختیار عموم بگذارد؟ مگر در اینجا فساد ایجاد نمی‌شود؟ مگر در دهه ۶۰ که کوپن می‌دادیم، مفسده وجود نداشت؟

این نماینده پیشین مجلس گفت: مردم واقعاً نگران هستند و متأسفانه مجلس پشت مردم را خالی کرده و پشت آنها نیست. ما نمی‌گوییم مجلس با دولت درگیر شود و تنش ایجاد کند. نه! مجلس باید هماهنگ باشد و آرامش بین قوا ایجاد کند، این را قبول دارم اما به چه قیمتی؟ به قیمتی که دولت هر کاری دلش می‌خواهد دارد انجام می‌دهد!

وی گفت: فلسفه وجودی مجلس چیست؟ من متأسف شدم، آن روز بعضی‌ها در حمایت از اقدام دولت صحبت کردند! آخر شما نماینده مردم هستید! نماینده عالی دولت که آنجا حضور دارد می‌آید و حرف‌اش را می‌زند، نمایندگان دولت از دولت حقوق می‌گیرند و حرف او را می‌زنند اما شما از مردم دارید حقوق می‌گیرید! شما بایید حرف مردم را بزنید. این اتفاق متأسفانه نیفتاد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره اینکه در کنار موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ رئیس‌جمهور گفتند باید با یک کار جهادی در سال ۱۴۰۰ فقر ریشه‌کن شود، گفت: اگر قرار بود با دستور فقر جمع شود تا حالا ۶۰۰ بار این کار انجام شده بود. شما به هر دانشکده اقتصاد بروید، حتی آنهایی که دیپلم اقتصاد گرفتند، این موضوع را می‌فهمند! آخر ظرف دو هفته فقر جمع می‌شود؟! شما وقتی ظرف چهار دهه نتوانستید این کار را انجام دهید. در این مدت می‌توانید؟‌

وی تصریح کرد: فقر را می‌خواهید به شکل دستوری ریشه‌کن کنید؟ به چه زبانی بگوییم اقتصاد دستور نیست، علم است! خدا کند جمع شود. دو هفته که سهل است، من می‌گویم دو سال دیگر این کار را انجام دهند! آقایان اگر توانستند این سطح فقر را کم کنند نه اینکه حالا جمع کنند! هیچ‌کس نمی‌تواند فقر را جمع کند! مگر در نیویورک، انگلیس، سوئد و نروژ فقر جمع شده است؟

ایمن‌آبادی گفت: هر کسی این خبر را خواند، خنده‌اش گرفت! این چه خبری است؟ الان خیلی جاها آشغال و زباله داریم، دپوی مصالح داریم نمی‌توانیم دو هفته‌ای جمع کنیم؛ دو هفته‌ای فقر جمع شود؟! شما در مدت هشت ماهه‌ای که آمدید نمی‌توانید دپویی که در گمرک‌ها و بنادرتان وجود دارد را خالی کنید! شما نمی‌توانید پارکینگ برخی خودروسازی‌ها را خالی کنید، بعد می‌خواهید فقر را دو هفته‌ای جمع کنید؟! این واقعاً به سخره گرفتن مردم بود و خیلی خبر بدی بود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ و دستور رئیس‌جمهور برای ریشه‌کن کردن فقر گفت: شک نکید حذف ارز ۴۲۰۰ خط فقر و فلاکت را افزایش داده، سفره مردم را جمع می‌کند و باعث گرانی و توسعه فقر می‌شود. متاسفانه سازمان برنامه و بودجه به دلیل ضعف مدیریتی که دارد به دنبال آن رفته است. با این کار آن‌ها صورت مسئله را حذف می‌کنند و ما متاسفانه فقیر و فقیرتر می‌شویم. از طرف دیگر هم رئیس دولت می‌گوید فقر را دو هفته‌ای جمع کنید و از طرف دیگر مردم را در همین دو هفته به زمین می‌زنیم که همه این موارد در تناقض است.

رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۲:۱۳
وقتی منبع خبرت دشمن باشه ؛ میشه امثال این آقا.
برو خوب گوش بده ببین چی میگه.
این مثلا نماینده مجلس شورای اسلامی بوده !!! (384306)
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۲۱:۱۸
چرا چون حرف حق میزنه به تو بر خورده آخه بچه هم میدونه فقری که در طی 42 سال بوجود آمده در عرض 2 هفته از بین نمیره (384351)
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۲:۳۲
جناب ایمن آبادی زیاد خرده به رییسی نگیر اون بنده خدا اصلا تو ........ نیست (384311)
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۲:۴۶
بورس سه روز درست میکنیم و سالی یک میلیون خانه درست میکنیم سنگ بزرگ علامت نزدن (384315)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۲۲:۰۶
همه اینا پیشکش. آقایون بتونن قیمت سیب زمینی و تخم مرغ رو مدیریت کنن. هنر کردن...کاری که در توانشون نیست رو ازشون نخواین‌‌‌... حرفم که باد هواست‌.. (384496)
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ۱۰:۲۱
این جماعت در یک نوع مدیریت سر آمد روزگارند اختلاس و دزدی (384513)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها