به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۳۲۵۲۹۹

ستاره نوترونی در حال بلعیدن ستاره‌ ای دیگر

ستاره نوترونی در حال بلعیدن ستاره‌ ای دیگر
گروه علمی:ستاره شناسان به تازگی یک ستاره نوترونی را در حال بلعیدن ماده از یک ستاره نزدیک به آن مشاهده کردند.طبق بیانیه مطبوعاتی دانشگاه ساوتهمپتون که رهبری مشاهده ستاره نوترونی را بر عهده داشت، محققانی از ۱۱ کشور و همینطور ۱۰ تلسکوپ برای مشاهده این ستاره نوترونی فعالیت داشته اند.
بر اساس گزارش interestingengineering، نتیجه نهایی این تحقیقات ثبت یک تصویر مسحور کننده و یک پدیده فضایی است که پیش از این هرگز دیده نشده بود.

یک ستاره نوترونی گرسنه
تیمی متشکل از محققان یازده کشور، تابش اشعه ایکس اخیری که به نام Swift J۱۸۵۸ شناخته شد را بررسی کردند. آن‌ها از تلسکوپ‌های مختلفی از جمله تلسکوپ فضایی هابل ناسا، ماهواره XMM-نیوتن آژانس فضایی اروپا، تلسکوپ سازمان رصدخانه جنوبی اروپا و تلسکوپ گران کاناریاس اسپانیا استفاده کردند.محققان این ده تلسکوپ را هماهنگ کرده و آن‌ها را به سمت تابش J۱۸۵۸ معطوف کردند. هرناندز سانتیستبان، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه سنت اندروز، گفت: "این مطالعه به ما امکان می‌دهد اطلاعات بیشتری درباره فضا به دست آوریم. زیرا می‌توانیم از تکنیک‌های مختلف در طول موج‌های متفاوت استفاده کنیم."

اما این ستاره نوترونی چگونه توانسته است موادی به این حجم را از یک ستاره دیگر خارج کند؟ جواب این مسئله کشش گرانشی قوی آن بود که به آن اجازه می‌دهد گاز ستارگان دیگر را ببلعد.

هیولا‌های کیهانی
اما همه چیز به این سادگی نیست. ستاره‌های نوترونی فقط تمام گازی را که به سمت خود می‌کشند، نمی‌بلعند. بلکه آن را با سرعت بالا به فضا می‌فرستند. ناتالی دگنار، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه آمستردام، این ستاره‌های نوترونی را «همنوع خواران ستاره‌ای» توصیف می‌کند که هیولا‌های کیهانی هستند.فوران‌هایی مانند چیزی که محققان ثبت کرده اند، بسیار نادر و هریک از آن‌ها منحصر به فرد هستند. به طور معمول اینگونه از فوران‌ها به شدت توسط غبار بین ستاره‌ای پوشیده شده اند که همین موضوع رصد آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند.
برچسب ها: کهکشان راه شیری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها