به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۳۲۵۴۹۷

تمام خوشمزه‌های جهان روسیه را ترک می‌کنند

تمام خوشمزه‌های جهان روسیه را ترک می‌کنند
گروه اقتصادی: شرکت مک‌دونالد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد تمامی ۸۴۷ رستوران‌ خود را در روسیه از جمله "مکان نمادین میدان پوشکین" به دلیل افزایش فشار علیه سایر برندهای جهانی جهت توقف فعالیت خود درخصوص حمله روسیه به اوکراین، به طور موقت تعطیل می‌کند. استراباکس، کوکاکولا و پپسی نیز به فعالیت خود در روسیه را متوقف کردند.

به گزارش ایسنا، بسته شدن رستوران‌های مک دونالد در روسیه "اهمیت نمادینی" خواهد داشت؛ جایی که سال ۱۹۹۰ اولین شعبه از رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد آمریکا در مسکو پایتخت روسیه افتتاح شد و با سقوط اتحاد جماهیر شوروی به "نمادی از رشد و شکوفایی سرمایه‌داری آمریکا" بدل شد.

مک دونالد اعلام کرد که به پرداخت حقوق ۶۲ هزار کارکنان خود در روسیه ادامه خواهد داد.برندهای بزرگ جهانی همچون مک دونالد از طریق مصرف کنندگان و سرمایه گذاران از جمله "صندوق بازنشستگی نیویورک" برای خروج از روسیه تحت فشار قرار گرفته‌اند.

«کریس کمپچینسکی»، مدیرعامل مک دونالد در یادداشتی که امروز برای سراسر جهان در وبسایت این شرکت منتشر کرد، عنوان داشت: پیش‌بینی اینکه چه زمانی می‌توان مجدد رستوران‌ها را در روسیه باز کنیم، "غیرممکن" است. ما در حال تجربه اختلالاتی در زنجیره‌های خود هستیم و همچنین وضعیت انسانی را از نزدیک رصد خواهیم کرد.

«پل ماسگریو»، استاد علوم سیاسی دانشگاه ماساچوست، گفت: بسته شدن مک دونالد نشان می‌دهد که چگونه "اعمال سریع و گسترده تحریم‌های غرب" علیه روسیه "تاثیر اقتصادی پایداری" خواهد داشت.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف "نازی زدایی" و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرده است؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و "شدیدترین تحریم‌ها" را علیه روسیه اعمال کند؛ تا آنجایی که این کشور به "تحریم‌شده ترین کشور جهان" بدل شده است.

هم‌زمان فعالیت کوکاکولا و استارباکس هم در روسیه متوقف می‌شود. همگام با سایر شرکت‌هایی که در اعتراض به تجاوز نظامی روسیه به اوکراین فعالیت خود را در این کشور متوقف کرده‌اند، شرکت کوکاکولا نیز اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف می‌کند. همچنین شرکت استارباکس هم اعلام کرد که تمامی ۱۳۰ کافه این شرکت در روسیه تعطیل خواهد شد و ارسال محصولات این شرکت به روسیه نیز متوقف می‌شود.البته شرکت استارباکس تاکید کرد که همچنان به حمایت مالی خود از حدود دو هزار کارگر و کارمند خود در روسیه ادامه خواهد داد.

پپسی کو و جنرال الکتریک نیز هر دو تعطیلی جزئی کسب و کار خود در روسیه را اعلام کردند.پپسی اعلام کرد که فروش نوشیدنی ها را در روسیه متوقف خواهد کرد. همچنین هرگونه سرمایه گذاری و فعالیت های تبلیغاتی را به حالت تعلیق در می آورد. اما این شرکت گفت که به تولید شیر، شیر خشک و غذای کودک ادامه خواهد داد و تا حدی به حمایت از ۲۰ هزار کارمند روسی خود و ۴۰ کارگر روسی در بخش کشاورزی که بخشی از زنجیره تامین آن هستند ادامه خواهد داد.

رامون لاگوارتا، مدیرعامل پپسی در ایمیلی به کارمندان گفت: «اکنون بیش از هر زمان دیگری باید به جنبه بشردوستانه تجارت خود وفادار بمانیم.جنرال الکتریک همچنین در یک پست توییتری اعلام کرد که فعالیت های خود در روسیه را تا حدی به حالت تعلیق در می آورد. جنرال الکتریک گفت که دو استثنا تجهیزات پزشکی ضروری و پشتیبانی از خدمات برق موجود در روسیه است.

Yum Brands، شرکت مادر کی اف سی و پیتزا هات اعلام کرد که قصد دارد ۷۰ رستوران کی اف سی متعلق به این شرکت را در روسیه به طور موقت تعطیل کند. این شرکت همچنین گفت که در حال مذاکره با یک صاحب امتیاز برای بستن تمام ۵۰ رستوران پیتزا هات در روسیه است. این شرکت دوشنبه اعلام کرده بود که تمام سود حاصل از ۱۰۵۰ رستوران خود در روسیه را به تلاش های بشردوستانه اهدا می کند. همچنین توسعه رستوران های جدید در کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

برگر کینگ اعلام کرد که سود ۸۰۰ فروشگاه روسی خود را به تلاش‌های امدادی هدایت می‌کند و ۲ میلیون دلار کوپن غذا به پناهندگان اوکراینی اهدا می‌کند.«داسو سیستمز» فعالیت خود را در روسیه و بلاروس متوقف کرد
شرکت «داسو سیستمز» تولیدکننده نرم‌افزارهای مدل سازی و شبیه‌سازی سه‌بعدی و مدیریت چرخه‌حیات فعالیت خود را در روسیه متوقف کرد.این شرکت فرانسوی اعلام کرد که برای همبستگی با مردم اوکراین تصمیم گرفته است که فعالیت‌های جدید خود را در روسیه و بلاروس به حالت تعلیق درآورد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها