به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۳۲۵۵۱۸

قیمت گاز اروپا از افزایش بازماند

قیمت گاز اروپا از افزایش بازماند
گروه اقتصادی: قیمت گاز طبیعی اروپا پس از نوسانات شدیدی که در بازار تحت تاثیر جنگ در اوکراین و تحریمها علیه روسیه ایجاد شد، کاهش پیدا کرد.به گزارش ایسنا، بهای معاملات گاز هلند که قیمت پایه گاز اروپاست، پس از این که روز سه شنبه بین افزایش و کاهش در نوسان بود، حداکثر ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد. قیمت گاز در روزهای اخیر که نگرانیهای پیرامون عرضه بر فضای بازار غالب شده و ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا بازارهای کالا را دچار شوک کرده، مکررا رکوردهای جدیدی را شکسته است.
 
گاز روسیه حدود یک سوم از تقاضای اروپا را تامین می کند. صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله شامل مسیر اوکراین، فعلا هدف تحریمها قرار نگرفته و به شکل عادی جریان دارد و حتی از زمان حمله روسیه به اوکراین، افزایش پیدا کرده است. با این حال اروپا سرگرم طراحی برنامه ای برای کاهش وابستگی به واردات روسیه و کاهش دو سوم وارداتش در سال میلادی جاری است.

روسیه هفته جاری تهدید کرده بود در واکنش به تحریمها، بزرگترین مسیر گاز به اروپا را قطع خواهد کرد. هر چند چنین تصمیمی هنوز گرفته نشده است اما چنین اقدامی به نفع هیچ کس نخواهد بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمانی را امضا کرده است که شامل ممنوعیت یا محدودیت صادرات بعضی از کالاها به خارج روسیه است. فهرست محصولات، کالاها و مواد خام قرار است از سوی دولت روسیه اعلام شود. تحریمها علیه روسیه رو به افزایش است و دولت آمریکا واردات سوختهای فسیلی روسیه از جمله نفت را ممنوع اعلام کرده است. انگلیس هم اعلام کرده است خرید نفت روسیه را تا پایان امسال متوقف می کند.

بهای معاملات گاز ماه آتی هلند ساعت هشت و ۲۶ دقیقه صبح چهارشنبه به وقت محلی در آمستردام، با ۹.۱ درصد کاهش، به ۱۹۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قیمتها هفته جاری ۱۶۰ یورو نوسان داشته و روز دوشنبه به مرز ۳۴۵ یورو صعود کرده بودند.بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه مالی سیتی گروپ در سناریوی پایه خود پیش بینی کرد واردات گاز روسیه از خط لوله به میزان ۳۴ درصد در مقایسه با سطح سال گذشته کاهش پیدا می کند و این خلا با افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) جبران می شود. اما وقایع اروپا قیمت معاملات نقدی LNG را بالا برده است.
برچسب ها: قیمت گاز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها