به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۳۲۵۸۲۴

روس‌ها بار دیگر به ملت ایران خیانت کردند؛ مذاکرات احیای برجام متوقف شد!

گروه سیاسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام در توییتی خبر از توقف مذاکرات وین داد.
روس‌ها بار دیگر به ملت ایران خیانت کردند؛ مذاکرات احیای برجام متوقف شد!
ژوزف بورل، در این توییت نوشت: «به دلیل عوامل خارجی به مکث در مذاکرات وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. من به‌عنوان هماهنگ‌کننده، به همراه تیمم، به تماس با همه شرکت‌کنندگان برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و بستن توافق ادامه خواهم داد.» این خبر تازه تنها یک روز پس از تماس این مقام اروپایی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی منتشر می‌شود. رسانه‌ها عصر پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، از گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر دادند. بنا بر گزارش‌ها، وزیر خارجه ایران در جریان این گفت‌وگو مدعی شد که طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا «هیچ‌ گونه توجیه منطقی ندارد» و آن را خلاف مواضع واشینگتن در مورد دستیابی سریع به توافق با تهران دانست.
تاکنون هیچ خبری از «درخواست‌های جدید» از طرف واشینگتن منتشر نشده و مشخص نیست که اگر آمریکا خواسته‌ای داشته، این خواسته چه بوده است. هنوز هیچ مقام رسمی هم توضیح نداده است که آیا هر گونه درخواست جدید می‌تواند با خواسته روسیه ارتباط داشته باشد.
مقام عالی‌رتبه ایرانی در حالی اتهام علیه واشینگتن را مطرح کرده است که در روزهای اخیر رویکرد روسیه در مذاکرات احیای برجام به عنوان یکی از عوامل اصلی انسداد در این روند توصیف شده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۱۴ اسفند از آمریکا خواست تا تضمین کتبی بدهد که تحریم‌های غرب علیه کشورش به‌ دلیل تجاوز به اوکراین، روی همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تاثیر نخواهد گذاشت.
جمهوری اسلامی ایران به دلیل همسویی روزافزونش با حکومت ولادیمیر پوتین تاکنون واکنش سرسختانه‌ای به این خواسته روسیه نشان نداده است. در واکنش به این شرط روسیه که تحریم‌ها علیه خود در اقدام به تهاجم به اوکراین را به برجام گره زده است، سه کشور اروپایی عضو برجام روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند، در بیانیه مشترکی در جلسه هیئت رئیسه (شورای حکام) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روسیه هشدار دادند که افزودن شروط جدید، دستیابی به یک توافق در مورد بحران هسته‌ای ایران را دشوارتر خواهد کرد. از سوی دیگر در روزهای گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که هیئت مذاکره‌کننده آمریکا به ریاست رابرت مالی، وعده لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران، دفتر رهبری و تعداد زیادی از افراد و نهادهایی را داده است که تحریم آن‌ها به برنامه اتمی ایران ارتباطی ندارد.
«استفانی لیشتنشتاین» خبرنگار پولتیکو که در وین حضور دارد قبلا در یک توییت نوشته بود: مذاکرات به دلیل درخواست دقیقه نودی روسیه برای تضمین، به بن بست خورده و به احتمال زیاد روز جمعه موقتا مذاکرات متوقف می‌شود.

واکنش ایران به توقف مذاکرات وین
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به توقف مذاکرات گفت: توقف در گفتگوهای وین می‌تواند یک حرکت برای حل هر مشکل باقی مانده و یک بازگشت نهایی باشد. خطیب زاده افزود: نتیجه‌گیری موفقیت آمیز گفتگوها تمرکز اصلی همه خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای پیشبرد توافق جمعی تأثیر نمی‌گذارد.

واعظ: احتمال توافق در وین به زیر ۲۰ درصد رسیده است

علی واعظ تحلیلگر گروه بین اللملی بحران در امور ایران و مشاور تیم آمریکا در وین در کلاب‌هاوس گفت: تنها دلیل به بن بست رسیدن مذاکرات وین درخواست تضمین روسیه است و احتمال توافق به زیر ۲۰ درصد رسیده است. از ادعاهای آقایان شمخانی و عبداللهیان تعجب می‌کنم چرا در مورد درخواست روسیه بخاطر اوکراین، صحبتی نمی‌کنند. وی گفت: روسیه تمایلی به حل شدن برجام نیست به دو دلیل:
۱- به دلیل قیمت جهانی نفت است توافق و به سرانجام رسیدن برجام باعث کاهش قیمت جهانی و کاهش اهرم فشار روسیه در حوزه انرژی خواهد شد.
۲- با سرانجام رسیدن برجام تمام تمرکز اروپا و آمریکا بر روی روسیه خواهد بود که این را روسیه به سود خود نمی‌بیند.
 

مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۱۷:۱۰
ایران که نیاز حیاتی به توافق دارد بایدکوتاه بیاید واز همراهی با روسها دست بردارد وگرنه دست ما کوتاه وخرما بر نخیل می ماند گرچه دولت ایران و۵ درصد وابسته وبرخوردار ازفروش ارزان وقاچاق نفت به چین وفروش ارز ۳۰۰۰۰ تومانی دعدغه ۹۵ درصد بقیه مردم ایران ورفع تحریم ندارند وروسیه بهانه است حتی توافق موقت مشکل ۹۵ درصد راحل نمیکند چون درامد ناچیز حاصل ان به جیب همان ۵ درصد میرود یادر اثر ناتوانی ونادانی نظام حیف ومیل میشود پس خیلی مضطرب نباشید (384621)
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۱۹:۲۳
مملکتمون داره نابود میشه (384630)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۲۰:۱۶
خلاصه استعمار ؛ استعمار است . شاید اسمش فرق کنه اما رسمش فرق نمی کنه ! (384634)
پشت پرده ها
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۲۰:۴۷
در پشت پرده کثیف و شیطانی سیاستمداران تمام کشورها حتی ایران، نظام سرمایه داری ضد انسانی، مردم را قربانی می کند!!!! (384642)
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۲۰:۴۹
نیش عقرب نه از بهر کین است... طبیعت روسیه همینه.
مشکل عمال و پیروان داخلی پوتین اند. (384645)
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۲۰:۴۹
نیش عقرب نه از بهر کین است... طبیعت روسیه همینه.
مشکل عمال و پیروان داخلی پوتین اند. (384646)
صبا نوری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۰۹:۲۱
چه قدر عالی لوگو موشن رو توضیح دادین. مطالب عالی بود (384686)
تارا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۳:۲۶
آمریکا و انگلیس هم که ته خیر خواهی اند (384704)
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ۱۷:۱۰
تهاجم ونسل کشی مردم بیگناه جنایت جنگی است رو سیه از این اشتباه بزرگ پشیمان خواهد شد (384767)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها