به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۳۲۵۸۹۸

عهدی که دانی ین با بروس لی بست

عهدی که دانی ین با بروس لی بست
گروه فرهنگی: دانی ین (Donnie Yen) پیش از تبدیل شدن به یک بازیگر شناخته‌شده، در طول دهه‌ها فعالیت در صنعت سینما با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شد، ازجمله ایفای یک نقش کمدی رمانتیک که می‌توان گفت حرفه او را تقریبا به خطر انداخت.

ین با نام کامل دانی ین جی دان اولین نقش خود را در سال ۱۹۸۴ درفیلم تای‌چی کارِ مست (Drunken Tai Chi) و پس از آنکه برادر یکی از شاگردان مادرش از او خواست ین به تست بازیگری برود، به دست آورد. بعدها مشخص شد که این فرد یوئن وو-پینگ (Yuen Woo-ping) کارگردان فیلم و طراح رقص شناخته‌شده بود. ین در مصاحبه‌ای گفته بود یوئن از او خواسته بود برای فیلم کمدی رمانتیک زوج‌های نامتناسب (Mismatched Couples) در سال ۱۹۸۵ نیز تست بازیگری بدهد.

با آنکه تای‌چی کارِ مست با استقبال خوبی مواجه شد، دومین فیلم او که ترکیبی از رقص برِیک، کونگ‌فو و بزن بکوب بود، آینده او در صنعت فیلم را تقریبا به خطر انداخت.

این ستاره ۵۸ ساله فیلم‌های رزمی در مورد روزهای اول کار خود گفت هنگام فیلم‌برداری صحنه‌های دعوا از اینکه می‌بایست بدون تماس فیزیکی این کار را انجام می‌داد گیج شده بود. او گفت: «یادم هست که وقتی استادم، یوئن وو-پینگ مرا با خود برد تا فیلم‌برداری یک صحنه را تماشا کنم، از او پرسیدم چرا همه‌چیز انقدر کُند بود؟ چرا نتوانستند سریع‌تر مبارزه کنند؟ چرا واقعا همدیگر را نزدند؟ و بعدها بود که فهمیدم داستان از چه قرار است؟»
او افزود: «فیلم‌سازی زبان دیگری را به کار می‌گیرد که با آنچه ما رزمی‌کاران می‌دانیم بسیار متفاوت است.»

ین پیش از آنکه بازیگر شود، رزمی‌کار بود و هنرهای رزمی را در ۹ سالگی از مادرش، باو-سیم مارک که استادبزرگ تای‌چی است آموخت. او در بوستون بزرگ شد و در نهایت به چین نقل مکان و در رشته کونگ‌فو تحصیل کرد.
این بازیگر به عنوان یک رزمی‌کار، بروس لی (Bruce Lee)، رزمی‌کار افسانه‌ای فقید را بت خود می‌دانست و بسیار او را تحسین می‌کرد. او سال ۱۹۹۵ در مصاحبه‌ای گفت:‌ «بروس لی را ناامید نخواهم کرد. او یک مبارز کونگ‌فو با مهارت‌های بی‌نظیر بود. من به درایت و آینده‌نگری‌اش احترام می‌گذارم. اگر روحش حالا در حال تماشای من باشد به او خواهم گفت که ناامیدش نمی‌کنم.»

ین علاوه بر بازیگری، چند فیلم را کارگردانی هم کرده، اما روزهای کارگردانی‌اش پر از چالش بود. ین ادعا کرد که تنها ۱۰۰ دلار هنگ کنگ (تقریبا ۱۲ دلار) به نام خود داشت و وقتی در سال ۱۹۹۷ کارگردانی را آغاز کرد، برای تهیه غذا به تیم فیلم‌سازی‌اش متکی بود. اما موفقیت بزرگ ین سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد؛ زمانی که به عنوان بازیگر نقش استاد‌بزرگ سبک وینگچون، ایپ من (Ip Man)، که معلم بروس لی بود انتخاب شد. این فیلم در حال حاضر شامل چهار قسمت است که ایپ من ۴: نهایی (Ip Man 4: The Finale) سال ۲۰۱۹ اکران شد.این رزمی‌کار هنگ‌کنگی قرار است در جان ویک ۴ (John Wick 4) در کنار کیانو ریوز (Keanu Reeves) بازی کند. این فیلم قرار است سال ۲۰۲۳ منتشر شود.
برچسب ها: دانی ین بروس لی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها