به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۳۲۶۰۲۸

روسیه می‌خواهد اراده اوکراینی‌ها را برای مقاومت بشکند

روسیه می‌خواهد اراده اوکراینی‌ها را برای مقاومت بشکند
گروه سیاسی: حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی ادامه دارد که نیرو های روسی در دو کیلومتری کی‌یف حضور دارند در این میان بحث مذاکره مستقیم پوتین و زلنسکی نیز مطرح می‌شود. مشخص نیست مذاکرات انجام خواهد شد یا خیر. مهمتر اینکه آیا مذاکرات می‌تواند به جنگ روسیه و اوکراین پایان دهد؟ رویداد۲۴ درباره همین سوالات با دیاکو حسینی گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: با توجه به طولانی شدن جنگ و چارچوب زمانی که مسکو از ابتدا برای جنگ مشخص کرده بود، این مدت زمان به غرب و خصوصا آمریکا این اجازه را داده است که آشفتگی اولیه خود را سپری کند و اراده سیاسی خود و متحدانش در اروپا را برای کمک به اوکراین از شیوه‌های مختلف چه تبلیغاتی و چه تسلیحاتی تجمیع می‌کند.

وی ادامه داد: پوتین مسیر ساده‌ای را در قبال اوکراین نخواهد داشت. اقدام پوتین نه تنها از دید بین‌الملل و قوانین آن مورد پذیرش نیست، بلکه به لحاظ سیاسی هم مسیر سختی را با غرب و آمریکا خواهد داشت؛ چرا که اوکراینی‌ها با کمک نسبی غربی‌ها توانستند نشان دهند می‌توانند مقاومت کنند و کار را برای روسیه بسیار سخت‌تر کنند؛ بنابراین توان چانه‌زنی روسیه نیز تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. پوتین در نهایت به دلایل مختلف از جمله اینکه کشورش تا کنون برای این جنگ هزینه‌های مختلفی را پرداخت کرده است، نمی‌تواند از جنگ با اوکراین دست خالی به روسیه برگردد، مگر اینکه بخشی از مطالباتی که خواسته بود را به دست بیاورد.

حسینی با بیان اینکه نمی‌دانیم اوکراین تا چه اندازه شرایط روسیه را خواهد پذیرفت، خواهد کرد، تصریح کرد: درباره منطقه دونباس، در خصوص پذیرش رسمی الحاق کریمه به روسیه، عضویت اوکراین در ناتو و... معتقدم اگر قرار است مسامحه و گفتگویی شکل بگیرد، طبیعتا این گزینه‌ها نیز روی میز خواهد بود، همچنین روسیه نیز باید اوکراین را ترک کند و حمایت از نیرو‌های وابسته به خود را که در اوکراین فعال هستند را کنار بگذارد؛ فکر می‌کنم تا رسیدن به این روز فاصله زیادی داشته باشیم و حداقل در آینده نزدیک شاهد پایان یافتن این موضوع به صورت دیپلماتیک نخواهیم بود.

این کارشناس می‌گوید: روسیه در تلاش است اراده اوکراینی‌ها را برای مقاومت بشکند و الزاما تصمیم به تغییر رژیم ندارد. تا به امروز نشانه‌ای از این ندیدیم که روس‌ها برای اشغال کامل اوکراین مصمم باشند. برای اینکه از امکانات نظامی چندانی استفاده نکردند و اگر بخواهند به سرعت می‌توانند کی‌یف را هم اشغال کنند. نیروی زمینی روسیه با احتیاط بسیار کاملی وارد اوکراین شد؛ همچنین از درگیر شدن در یک جنگ فرسایشی هم به شدت نگران هستند. فکر نمی‌کنم که روس‌ها بر این تصمیم باشند که حتما وارد کی‌یف شوند یا رژیم را سرنگون کنند و بعد تن به مذاکره دهند. اتفاقا فکر می‌کنم پوتین ترجیح می‌دهد که با زلنسکی رئیس جمهور فعلی اوکراین وارد گفتگو شود تا اینکه بخواهد با دست نشانده خودش گفتگو کند.

حسینی با بیان اینکه تا همین حالا هم روسیه بسیاری از قواعد بین الملل را زیر پا گذاشته است، گفت: روسیه برای این اقدام هزینه سنگین اقتصادی و سیاسی پرداخت می‌کند، حداقل برای به رسمیت شناختن منطقه دونباس و کریمه، نیاز دارد حدقل نُرم‌ها را رعایت کند، چرا که در غیراین صورت هیچ کشوری استقلال این مناطق را به رسمیت نخواهد شناخت و در آینده این یک مشکل برای روسیه خواهد بود. از همین رو گمان نمی‌کنم روسیه تمایلی داشته باشد که با دست‌نشانده خود در اوکراین گفتگو کند.

وی ادامه داد: انگلیس می‌گوید گفته می‌شود روسیه در این جنگ از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند، اما بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد. روس‌ها در تلاش هستند تا قدرت چانه‌زنی خود را افزایش داده و آن را به رخ غرب بکشند. این جنگ چنان حیاتی نیست که درگیری را میان روسیه و غرب ایجاد کند که جنگ هسته‌ای محتمل به نظر برسد. آن چه که محتمل به نظر می‌رسد یک تصادف هسته‌ای است. تصادف هسته‌ای به این معنا که تجهیزات هسته‌ای در اوکراین آسیب ببیند. از سوی دیگر غرب با احتیاط بالایی عمل می‌کند که درگیری مستقیمی میان نیرو‌های غرب و ناتو با نیرو‌های روسی جلوگیری خواهد کرد.

حسینی می‌گوید باید ببینیم که در روی زمین و در اتاق‌های فکر دیپلماسی چه رخ می‌دهد. زمانی که جنگ شروع شد کسی فکرش را نمی‌کرد که روسیه از سه جبهه و با این وسعت وارد اوکراین شود و به نوعی همه را غافلگیر کرد. با توجه به مسائلی که وجود دارد نمی‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ چه زمانی تمام می‌شود. اگر دو طرف یعنی روسیه از یک سو و اوکراین و در پشتوانه آن غرب از سوی دیگر، به خواسته‌های خود دست پیدا نکنند؛ این جنگ پایان‌پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر نمی‌دانیم که روسیه تصمیمی به ماندن در اوکراین دارد یا نه. اوکراین ۴۰ میلیون جمعیت دارد که عمده آن‌ها غرب‌گرا هستند و تمایلی به روسیه ندارند و این کار روسیه را سخت‌تر می‌کند. روسیه خواهان این است که رسمیت منطقه دونباس شناخته شود و مطمئن باشد که در اوکراین حکومت ضد روسی حضور نخواهد داشت و برای محقق شدن این خواسته نیازی به استقرار دائمی در اوکراین وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۱:۰۶
مردم اوکراین پیروز ند چون دنیا با آنهاست چین اعلام کرده با روسیه همکاری نمی کند تانکهای روسیه با سلاح دوشی به آتش کشیده می شوند سربازان و افسران کمونیست در گوشه گوشه خاک اوکراین در حال گریه وزاری هستند (384819)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها